NAVIGACE |
|
|
Messerschmitt, Německo / Avia, Československo
Stíhací bombardér Me 262 Schwalbe (vlaštovka) byl první operačně nasazený
proudový letoun na světě. Zasáhl do bojů Druhé světové války od 30.června 1944.
Jeho vývoj začal v roce 1938, ale první prototyp vzlétl až 4.dubna 1941 (ještě s
pístovým motorem v přídi). K 25.březnu 1942 byl letoun osazen dvěma proudovými
motory BMW 003, přičemž z bezpečnostních důvodů byl v přídi ponechán pístový
mmotor. To se ukázalo jako prozíravé, protože během prvního letu postupně selhaly
oba proudové motory. Motory BMW byly nahrazeny motory Junkers Jumo 004A a třetí
prototyp pouze s proudovými motory vzlétl 18.července 1942.
Adolf Hitler povolil výrobu až v listopadu 1943.
Trvalý nedostatek pilotů a pohonných hmot zmenšoval přínos, který Messerschmitt Me
262 mohl ještě pro Německou armádu znamenat. Velkým problémem byla i malá
životnost motoru - pouhých 20 hodin a velká spotřeba paliva. Německo tak mělo
bojeschopných pouze asi 100 Me 262 z 1433 vyrobených.
Měl mohutnější výzbroj než britský proudový Gloster Meteor.
Na základě dokumentace poskytnuté Německem vyrábělo Japonsko svou verzi Me 262. Byla jí Nakajima Kikka.
Po válce u nás zůstalo několik draků Me 262. O jejich úpravě pro účely
československého letectva bylo rozhodnuto již krátce po osvobození - 27.května 1945.
Nebyla to jednoduchá práce, protože se nedochoval jediný kompletní letuschopný
exemplář. O rekonstrukci se podělily letecké opravny v Malešicích, které
připravily motory (Německé Jumo 004 B-1 v české verzi M-04), a továrna Avia, která
vyrobila drak.
První rekonstruovaný Me 262 - Avia
S-92 - vzlétl pilotován továrním pilotem Avie Antonínem Krausem 27.srpna 1946.
Třetí prototyp byl postaven jako dvojmístny a ten vzlétl 10.prosince 1946. Armádě
byla první S-92 dodána 24.června 1948. Tak se tento letoun stal prvním proudovým
letadlem československého letectva.
Poslední S-92 byla vyřazena v květnu 1951, kdy při květnové vojenské přehlídce v
Praze přeletělo nad Letenskou plání 6 S-92 a 9 Jak-23 (S-101).
Celkem bylo v Avii postaveno 9 jednomístných S-92 a tři dvojmístné cvičné CS-92.
Oba typy jsou vystaveny ve vojenském muzeu v Praze-Kbelích.
Na některých fotografiích je možno vidět S-92 celýn stříbrný s označením PL-01
a červenou šipkou před kabinou. Letoun v tomto provedení nikdy nelétal, sloužil jako
učební pomůcka.
Me 262 Německo. Avia S-92 Československo.
Motor: | 2x Jumo 004 B-1, 8,8 kN |
---|---|
Délka: | 10,60 m |
Rozpětí: | 12,51 m |
Výška: | 3,84 m |
Prázdná hmotnost: | 2 420 kg |
Maximální hmotnost: | ? kg |
Rychlost: | 840 km/h |
Dostup: | 12 000 m |
Stoupavost: | ? m/s |
Dolet: | 900 km |
Vzletová dráha: | ? m |
Dojezdová dráha: | ? m |
Výzbroj: | 4x 30mm kanón v přídi |
Zdroje:
Copyright © All Rights Reserved