zpět britské bombardéry druhé světové války

Britské bombardéry
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Fairey Barracuda

Fairey Barracuda byl prvním jednoplošným torpédovým bombardérem Royal Navy. Říkalo se, že Barracuda byla projektována komisí a postavena v blázinci - díky tomu, že přestože to nebyl vysloveně špatný letoun a jeho první verze byly navíc výrazně motoricky poddimenzované, bylo to jednoznačně ošklivé letadlo.

Jinak to byl řadovým motorem poháněný hornoplošník s rozměrnými Fairey-Youngmanovými klapkami (ty musely být spolu s ocasními plochami před vzletem druhého prototypu modifikovány).

Dva členové posádky (radiotelegrafista-střelec a pozorovatel-navigátor) seděli obyčejně uvnitř trupu u velkých vystupujících oken. Střelec mohl v případě potřeby odklopit zadní horní prosklení kabiny a vytvořit si tak větrný štít a prostor pro manipulaci s dvojitým kulometem.

Letoun byl nápadný vysokými, olejopneumatickými tlumiči odpruženými podvozkovými nohami se složitým mechanismem zatahování do trupu a křídla a ocasními plochami ve tvaru písmene T. Po instalaci plné výzbroje hmotnost letounu značně stoupla a jeho výkony výrazně poklesly. Nicméně i tak byly Barracudy nasazovány do bojových operací (nejznámější bylo pět náletů se 176 vzlety proti německé bitevní lodi Tirpitz, zakotvené v Kaafjordu v Norsku), k nimž startovaly většinou z palub letadlových lodí.

Barracudy sloužily ve verzích Mk.III a IV až do konce války. Po jejím skončení vznikla ještě verze Mk.V.

Stručná charakteristika Barracuda Mk. II
Základní funkce Torpédový bombardér
Pohon Jeden vodou chlazený řadový motor Rolls-Royce Merlin 32
Výkon 1640 HP 1223 kW
Rozpětí 47,6 ft 14,50 m
Délka 40 ft 12,18 m
Výška 15 ft 4,58 m
Plocha křídel 405 čtv. ft 37,62 čtv. m
Hmotnost prázdná 9800 lb 4445 kg
max. 14 080 lb 6386 kg
Rychlost 210 mph 338 km/h
Dostup 21 600 ft 6585 m
Dolet 724 mi 1165 km
Výzbroj 2x 7,7mm kulomet; 744 kg torpédo nebo bomby
Posádka 3
První vzlet prototyp 7.12.1940
Datum výroby 1943
Vyrobeno 2572


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved