zpět | britské bombardéry druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
NAVIGACE |
|
|
Fairey Barracuda byl prvním jednoplošným torpédovým bombardérem Royal Navy. Říkalo se, že Barracuda byla projektována komisí a postavena v blázinci - díky tomu, že přestože to nebyl vysloveně špatný letoun a jeho první verze byly navíc výrazně motoricky poddimenzované, bylo to jednoznačně ošklivé letadlo.
Jinak to byl řadovým motorem poháněný hornoplošník s rozměrnými Fairey-Youngmanovými klapkami (ty musely být spolu s ocasními plochami před vzletem druhého prototypu modifikovány).
Dva členové posádky (radiotelegrafista-střelec a pozorovatel-navigátor) seděli obyčejně uvnitř trupu u velkých vystupujících oken. Střelec mohl v případě potřeby odklopit zadní horní prosklení kabiny a vytvořit si tak větrný štít a prostor pro manipulaci s dvojitým kulometem.
Letoun byl nápadný vysokými, olejopneumatickými tlumiči odpruženými podvozkovými nohami se složitým mechanismem zatahování do trupu a křídla a ocasními plochami ve tvaru písmene T. Po instalaci plné výzbroje hmotnost letounu značně stoupla a jeho výkony výrazně poklesly. Nicméně i tak byly Barracudy nasazovány do bojových operací (nejznámější bylo pět náletů se 176 vzlety proti německé bitevní lodi Tirpitz, zakotvené v Kaafjordu v Norsku), k nimž startovaly většinou z palub letadlových lodí.
Barracudy sloužily ve verzích Mk.III a IV až do konce války. Po jejím skončení vznikla ještě verze Mk.V.
Stručná charakteristika Barracuda Mk. II | |||
Základní funkce | Torpédový bombardér | ||
Pohon | Jeden vodou chlazený řadový motor Rolls-Royce Merlin 32 | ||
Výkon | 1640 HP | 1223 kW | |
Rozpětí | 47,6 ft | 14,50 m | |
Délka | 40 ft | 12,18 m | |
Výška | 15 ft | 4,58 m | |
Plocha křídel | 405 čtv. ft | 37,62 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 9800 lb | 4445 kg |
max. | 14 080 lb | 6386 kg | |
Rychlost | 210 mph | 338 km/h | |
Dostup | 21 600 ft | 6585 m | |
Dolet | 724 mi | 1165 km | |
Výzbroj | 2x 7,7mm kulomet; 744 kg torpédo nebo bomby | ||
Posádka | 3 | ||
První vzlet | prototyp 7.12.1940 | ||
Datum výroby | 1943 | ||
Vyrobeno | 2572 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved