zpět britské bombardéry druhé světové války

Britské bombardéry
druhé světové války

připravil Jirka Wagner

NAVIGACE

Armstrong Whitworth Whitley

Armstrong Whitworth Whitley byl dvoumotorový bombardér, jednoplošník poněkud primitivní konstrukce.. Byl to první těžký noční bombardér RAF. Byl charakteristický svým nosem směřujícím jakoby dolů při horizontálním letu, což bylo způsobeno velkým úhlem náběhu křídla.

Bojově byly tyto letouny nasazovány jako noční bombardovací letouny s dalekým doletem, bojových akcí se účastnily již od první noci války. Byly to právě letouny Whitley, které v noci 19. března 1940 shodily jako první letouny od roku 1918 své pumy nad Berlínem. Během následujících dvou let byly užívány jako bombardéry schopné doletět i nad tak vzdálené cíle jako Plzeň a italský Turín. Z 1466 letounů vyrobených mateřským podnikem jich bylo 146 vybaveno pátracím radarem ASV a určeno pro službu u velitelství pobřežního letectva (Coastal Command). Takto upravené letouny byly označeny jako GR.VIII. První německou ponorkou, kterou se letounům Coastal Command podařilo potopit byla U-206 v listopadu 1941 (potopil ji ale Whitley VII).

První verze letounu byly poháněny hvězdicovými motory Armstrong Siddeley Tiger několika typů, od verze Whitley IV je však nahradily silnější motory Merlin, kvůli nimž bylo nutné mírně prodloužit trup. I tak ale byl výkon letounu průměrný, takže od roku 1942 bylo letadlo používáno jako cvičné či pro vlečení kluzáků. Jiné se používaly pro výcvik výsadkových jednotek a 100 kusů také jako létající základny pro zkoušky nových radarů.

Stručná charakteristika Whitley V
Základní funkce Těžký bombardér
Pohon Dva 12válcové motory Rolls-Royce Merlin X
Výkon 2x 1145 HP 2x 854 kW
Rozpětí 84 ft 25,6 m
Délka 70,5 ft 21,5 m
Výška 15 ft 4,57 m
Hmotnost prázdná 19 330 lb 8768 kg
max. 33 500 lb 15 196 kg
Rychlost max. 222 mph 357 km/h
cest. kolem 185 mph kolem 297 km/h
Poč. stoupavost 800 ft/min 244 m/min
Dostup 20 000 ft 6100 m
Dolet 1647 mil 2650 km
Výzbroj 5x 7,7 mm kulomet; 3175 kg bomb
Posádka 5
První vzlet 17.3.1936
Datum výroby 1937 (verze I)
Vyrobeno 1737 (všechny verze)



Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved