zpět | britské stíhačky druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
NAVIGACE |
|
|
Fulmar byl odpovědí firmy Fairey na naléhavou potřebu admirality na palubní stíhačku a byl vyvinut z lehkého bombardéru P.4/34. Podmínky pro firmu vyžadovaly, aby byl Fulmar vyzbrojen osmi kulomety a byl v dvoumístném uspořádání s navigátorem. Letoun poprvé vzlétl v lednu 1940 a po překvapivě rychlém vývoji a uvedení do služby se první stroje dostaly na palubu letadlové lodi Illustrious již v červenci a v srpnu s nimi vyplula do Středomoří. Později tyto letouny využívalo čtrnáct perutí, zvlášť intenzívně byly využívány ve Středomoří a na palubách obchodních lodí vybavených katapultem (CAM). Poprvé z paluby takové CAM odstartoval Fulmar v srpnu 1941. Především v boji proti italskému letectvu se Fairey Fulmar jevil dobře; byl ovladatelný a vytrvalý.
Poté, co bylo postaveno 250 kusů verze Mk.I, přešla výroba na silnější verzi Mk.II, jíž bylo dodáno 350 kusů. Poslední letoun byl postaven v únoru 1943.
Stručná charakteristika Fulmar Mk. II | |||
Základní funkce | Stíhací letoun | ||
Pohon | Jeden motor Rolls-Royce Merlin 30 | ||
Výkon | 1300 HP | 970 kW | |
Rozpětí | 46,4 ft | 14,14 m | |
Délka | 40,2 ft | 12,24 m | |
Výška | 10,66 ft | 3,25 m | |
Plocha křídel | 342 sq ft | 31,77 sq m | |
Hmotnost | prázdná | 7015 lb | 3182 kg |
max. | 10 200 lb | 4627 kg | |
Rychlost | 273 mph | 440 km/h | |
Dostup | 27 230 ft | 8300 m | |
Dolet | 780 mil | 1255 km | |
Výzbroj | 8-9x 7,7mm kulomet, 2x 113 kg bomb | ||
Posádka | 2 | ||
První vzlet | 4.1.1940 | ||
Datum výroby | květen 1940 | ||
Vyrobeno | 600 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved