zpět | britské stíhačky druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
NAVIGACE |
|
|
Hurricane byl zkonstruován na základě specifikace Ministerstva letectví F.36/34 a jeho prototyp poprvé vzlétl 6. listopadu 1935. Výroba byla zahájena v roce 1936 a první sériový stroj se vznesl do vzduchu v říjnu 1937. Přestože v době, kdy válka končila, Hurricane už nebyl vyráběn, sloužil stále tento letoun v první linii. Válčil celkem na sedmnácti bojištích - na Britských ostrovech, ve Francii, Norsku, severní Africe, Sicílii, Itálii, Středním i Dálném východě, v Rusku a v bitvách o Atlantik a Středomoří a chránil také lodní konvoje na severu. Jeho role byly přitom rozmanité - plnil úlohu stíhače, stíhacího bombardéru, RP letounu (vybaveného raketami, Rocket Projectils), ničitele tanků, palubního stíhače i stíhače vynášeného do vzduchu katapultem. V létech 1944-45, vybaven raketami, byl s velkým úspěchem používán v proti nepřátelským lodím v Jaderském moři, jako stíhací bombardér sloužil také úspěšně v Barmě.
Až do září 1944, kdy opustil výrobní linku poslední Hurricane, bylo vyrobeno bratru víc než 14 tisíc těchto strojů.
Výčet hlavních verzí typu Hurricane | |
Mk.I | Motor Rolls-Royce Merlin II nebo III. Výzbroj sestávala z osmi 7,7mm kulometů Browning, po čtyřech v každém křídle. Původně plátnem potažená křídla, dvoulistá dřevěná vrtule a neměl pancéřování ani samosvorné nádrže. V r. 1939 vybaven vrtulí deHavilland nebo Rotol s konstantní rychlostí, křídly potaženými plechem, pancéřováním apod. V Bitvě o Británii nastoupily Hurricany Mk.I proti většímu množství nepřátelských letadel než kterýkoliv jiný druh letadla a perutě vyzbrojené Hurricany dosáhly více než 1500 potvrzených vítězství nad Luftwaffe, tedy téměř poloviny všech nepřátelských letounů sestřelených v tomto období. V r. 1940 byly Mk.I vybaveny vzduchovými filtry a zařízením pro službu na Středním východě. |
Mk.II | Motor R.R. Merlin XX s dvoustupňovým kompresorem. S výjimkou drobných změn v křídlech (kvůli většímu počtu zbraní) a zesílení trupu a podvozku (kvůli větší váze a výkonu) nebylo zapotřebí žádných konstrukčních změn. Existovaly 4 základní verze: - Mk.IIA (1940), kovová křídla verze Mk.I s osmi kulomety. - Mk.IIB (1940), se dvěma dalšími kulomety na každém křídle vně od přistávacího světlometu (celková výzbroj tedy byla dvanáct 7,7mm kulometů, po šesti v každém křídle). - Mk.IIC (1941), 4x 20mm kanón British Hispano. - Mk.IID (1943), 2x 40mm kanón Vickers nebo Rolls-Royce a 2x 7,7mm kulomet, pro útoky na pozemní cíle se přidávala ještě další výzbroj. Roku 1941 byly verze Mk.IIB a IIC vyráběny se závěsy pro 250 lb nebo 500 lb bomby nebo alternativně pro 45 či 90 galonové odhazovatelné palivové nádrže a obě byly vybaveny i zařízeními pro službu v tropech a lety nad oceánem. Mk.IIB byl poprvé nasazen jako stíhací bombardér do bojů nad okupovanou Francií v listopadu 1941. V obou provedeních - stíhací bombardér i verze pro dálkové lety - si Mk.II uchoval své kvality stíhacího stroje. |
Mk.III | Brity vyráběná verze Mk.II s motorem Packard Merlin. Nebyl nikdy vyráběn pod označením Mk.III. |
Mk.IV | Motor R.R. Merlin 21 nebo 22. Křídla byla schopna unést výzbroj a náklad v násl. alternativách: - Dva 40mm kanóny Vickers dva 7,7mm kulomety. - Osm raket a dva 7,7mm kulomety. - Dvě 250lb n. 500lb bomby a dva 7,7mm kulomety. - Dvě 45 n. 90 galonové odhazovatelné nádrže a dva 7,7mm kulomety. Také mohl být vybaven 350 lb přídavné výzbroje. Max. rychlost 314 mph, dolet 495 mil. |
Mk.V | Motor R.R. Merlin 27 n. 32 se zvýšeným výkonem pro start. Tatáž výzbroj a náklad jako Mk.IV. Postaveny pouze dva (prototyp a konverze z Mk.IV) |
Mk.X | Motor Packard Merlin 28, vrtule Hamilton Standard Hydromatic. Vyráběn v Kanadě společností Canadian Car and Foundry (CCF) Company Ltd. Odpovídal britskému Mk.I. |
Mk.XII | (včetně verzí Mk.XIIA a XIIB) Poháněn motorem Packard Merlin 29, vyráběn společností CCF. Odpovídal britskému Mk. II, Mk. IIA a Mk. IIB. |
Výčet hlavních verzí typu Sea Hurricane | |
Mk.I | Motor R.R. Merlin II n. III. Konverze z Hurricane Mk.I ve třech verzích: - Mk.IA, (1941) přizpůsobený pro start z katapultu, vybaven námořním rádiem, startoval z obchodních lodí (CAM), které byly od jara 1941 používány k letecké ochraně konvojů. - Mk.IB, (1941) přizpůsoben pro start z katapultu a zachycení lany při přistání, používal se na letadlových lodích. - Mk.IC, (1942) tentýž drak jako Mk.IB, ale křídla z Mk. IIC se čtyřmi kanóny. První nepřátelský letoun byl zničen Sea Hurricanem startujícím z katapultu 4.8.1941. Mk.IB byl první jednosedadlovým palubním stíhacím jednoplošníkem používaným Royal Navy. Poprvé se zúčastnil bojů v červnu 1942 ve Středomoří, částečně se vyznamenal při obraně konvojů na Maltu v létě téhož roku. |
Mk.II | Motor R.R. Merline XX, konverze z Hurricanu Mk.II. Vybaven záchytným zařízením a námořním rádiem, ale bez startovních bodů pro katapult. |
Mk.IIA | Motor Packard Merlin 29, vyráběn v Kanadě. Konverze z Hurricanu Mk.XIIA. |
Hooked Mk.II | Hurricane Mk.II vybavený přistávacím hákem (hooked). Některé z Hurricanů Mk.II byly v roce 1943 vybaveny přistávacím hákem a sloužily jako cvičné na maketách paluby letecké lodi na souši.Na rozdíl od Sea Hurricanů dostaly standardní vybavení RAF. |
Pramen: Colin James Pratt-Hooson (Hawker.Hurricane@Unforgettable.Com)
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved