zpět | britské stíhačky druhé světové války |
připravil Jirka Wagner
NAVIGACE |
|
|
Skua byl robustní jednoplošník, střemhlavý bombardér vyzbrojený čtyřmi kulomety v křídlech a jedním pohyblivým v zadním střelišti. Ve své koncepci byl pokrokový, nicméně byl podmotorovaný a začínal být zastaralý už v době, kdy byl zařazen do služby. Byl to dolnoplošník s charakteristickým "skleníkovým" kokpitem. Ačkoliv byl původně určen i do role dvoumístného stíhače, byl pro ni zřetelně nedostačující. Přesto v roce 1939 odváděly stroje Skua dobrou práci. Letouny z letadlové lodi Ark Royal sestřelily Dornier Do-18, první stroj Luftwaffe zničený nad Británií, stejně jako německý křižník Koenigsberg měl tu pochybnou čest být první velkou válečnou lodí potopenou letadly - 10. dubna 1940 se to podařilo při náletu 16 letounů Skua.
Skua byl stažen ze služby v roce 1941.
Blackburn Roc byl stíhací variantou vyvinutou z typu Skua - 136 strojů dostalo střeleckou věž se čtyřmi kulomety, ale tento letoun se ukázal být ještě zranitelnější než jeho předchůdce. Tento palubní ekvivalent letounu Defiant však utrpěl nejen špatnou taktickou koncepcí, ale také svým, na stíhače směšným, výkonem. Po několika měsících, kdy ani jeden Roc nesloužil na palubě letadlové lodi, byl tedy stažen z boje a byl používán pouze jako cvičný letoun. Většina jich ale brzy byla vyřazena. Roc měl být také opatřen plováky, tato úprava však byla provedena pouze u tří strojů, jimž byly nainstalovány plováky z dvojplošníku Blackburn Shark.
Stručná charakteristika Skua II | |||
Základní funkce | Střemhlavý bombardér | ||
Pohon | Jeden 9válcový hvězdicový motor Bristol Perseus XII | ||
Výkon | 905 HP | 675 kW | |
Rozpětí | 46,2 ft | 14,07 m | |
Délka | 35,6 ft | 10,85 m | |
Výška | 12,4 ft | 3,79 m | |
Plocha křídel | 312 sq ft | 28,98 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 5490 lb | 2490 kg |
max. | 8228 lb | 3732 kg | |
Rychlost | 225 mph | 362 km/h | |
Dostup | 19 095 ft | 5820 m | |
Dolet | 800 mil | 1287 km | |
Výzbroj | 5x 7,7mm kulomet;1x 227 kg bomba nebo 8x 14 kg bomb | ||
Posádka | 2 | ||
První vzlet | 9.2.1937 | ||
Datum výroby | listopad 1938 | ||
Vyrobeno | 192 | ||
Stručná charakteristika Roc | |||
Základní funkce | Stíhací letoun | ||
Pohon | Jeden 9válcový hvězdicový motor Bristol Perseus XII | ||
Výkon | 905 HP | 675 kW | |
Rozpětí | 46 ft | 14,02 m | |
Délka | 35 ft | 10,67 m | |
Výška | 12,4 ft | 3,79 m | |
Plocha křídel | 310 sq ft | 28,8 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 5018 lb | 2276 kg |
max. | 8800 lb | 3992 kg | |
Rychlost | 196 mph | 315 km/h | |
Dostup | 17 720 ft | 5400 m | |
Dolet | 800 mil | 1287 km | |
Výzbroj | 4x 7,7mm kulomet; 110 kg bomb | ||
Posádka | 2 | ||
První vzlet | 23.12.1938 | ||
Datum výroby | duben 1939 | ||
Vyrobeno | 136 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved