zpět Britská obrněná technika

Britská obrněná technika

NAVIGACE

Britské tanky před 2. světovou válkou
Tančík Carden-Loyd Mk. VI

připravil Jan Lžičař

Tento legendární tančík byl jedním z vozidel, které oslnily, avšak neosvědčily se. Šlo o slepou vývojovou linii obrněných vozidel, vyvíjených v meziválečném období. Mnoho států bylo přesvědčeno, že se jedná o pokrokovou zbraň, a proto byl vyvážen do Československa, Francie, Itálie, Polska, SSSR, Indie, Kanady a dalších. V Československu se vyráběl v licenci jako CL-P (Carden Loyd-Praga), v SSSR byl od něj odvozen typ T-27. V Japonsku se vyráběl Type 94 Te Ke, založený na Carden-Loydu Mk. VI.

Tančík Carden-Loyd Mk. VI byl vyvinut soukromě majorem Giffordem Le Q. Martel v Camberley a původně měl sloužit jako pojízdné stanoviště kulometu. Sériově jej začala  vyrábět firma Vickers-Armstrong works. Přestože v testech britské armády neuspěl, okamžitě se v mnoha zemích zalíbil (jak je uvedeno výše). Pásový Carden-Loyd Mk. VI byl vybaven motorem Ford Model T o výkonu 40 HP (29 kW), který mu při hmotnosti 1,525 t poskytoval maximální rychlost 40 km/h. Pancíř byl tlustý 5 – 9 mm, primární výzbroj tvořil kulomet Vickers ráže 7,7 mm (0,303“) nebo 12,7 mm (0,5“).

Přestože neprošel testy britské armády, 270 kusů bylo zakoupeno, ale ty byly používány pouze jako tahače dělostřelectva, či pohyblivé stanoviště minometu Stokes nebo protileteckého kanónu 20 mm Oerlikon. Jako příslušenství byl také k dispozici přívěs pro transport munice.

Tento tančík byl jedním z posledních. I tak byl rozšířen do celého světa, ale jeho uživatelé (armády Francie, Polska a dalších zemí) během druhé světové války pochopili, že se jedná o vozidlo, které je v boji prakticky nevyužitelné a nemá budoucnost.

Délka: 2,46 m
Šířka: 1,75 m
Výška: 1,22 m
Hmotnost: 1,525 t
Rychlost: 40 km/h na silnici
Dojezd: 144 km na silnici
Výzbroj: 7,7 mm nebo 12,7 mm kulomet Vickers
Pancéřování: 5 - 9 mm
Pohon: Ford Model T 40 hp (29 kW)
Posádka: 2

 

Zdroje:

 


Copyright © All Rights Reserved