NAVIGACE |
|
|
připravil Pavel Kurka
HISTORIE
V roce 1989 vyhlásila britská armáda výběrové řízení na nové samohybné dělo,
které mělo ve výzbroji nahradit zastaralý typ ABBOT ráže 105 mm. V konkursu
zvítězilo a do výzbroje bylo v roce 1992 zařazeno dělo (kanónová houfnice) AS 90
vyráběné firmou Vickers Shipbuilding and Engineering Limited (VSEL). Celkem bylo
vyrobeno a dodáno 179 kusů za 300 milionů liber. Modernizovaná verze AS 90 BRAVEHEART
(Statečné srdce) je uzpůsobená pouštním podmínkám a má delší hlaveň o délce
52 ráží (délka dělostřeleckých hlavní se udává v tzv. rážích, to znamená v
uvedeném případě 52x155 mm). Část děl v britské výzbroji (pravděpodobně 96
kusů) bude na tuto hlaveň přezbrojena. Verzi Braveheart bude vyrábět v licenci
polský podnik HSW (Huta Stalowa Wola). Věže systému AS 90 budou umístěny na podvozky
polské firmy OBRUM a komplety budou sloužit v polské armádě. Věž AS 90 zkoušela
také indická armáda na podvozku tanku T - 72. Samohybná děla AS 90 jsou ve výzbroji
3 pluků mechanizované (motostřelecké) pěchoty 3. divize dislokované ve Velké
Británii a 3 pluků 1. obrněné divize umístěné v Německu a byla nasazena ve válce
o Irák.
KONSTRUKCE
AS 90 má standardní konstrukci s motorem umístěným v přední části a s věží
umístěnou v zadní části korby. Řidič sedí vpředu vlevo a má k dispozici vlastní
průlez. Ostatní členové posádky (velitel, střelec, nabíječ a spojař) mají
stanoviště ve věži, do které je přístup dveřmi v zadní části a dvěma průlezy
ve stropní části věže. Pancéřování je z oceli o síle max. 17 mm a odolává
střelám do ráže 14,5 mm a střepinám 152 mm granátů. Vozidlo je vybaveno
filtroventilačním systémem pro ochranu posádky před účinky ZHN. Pohon zajišťuje
naftový motor s výkonem 660 ks a automatická převodovka se 4 stupni vpřed a 2 vzad.
Pojezdové ústrojí je tvořeno 6 páry pojezdových kol, hnacím kolem vpředu a
napínacím kolem vzadu.
VÝZBROJ
AS 90 je vyzbrojeno dělem ráže 155 mm, kerá je standardem NATO. Délka hlavně je 39
ráží nebo (u modernizované verze Braveheart) 52 ráží. Při použití klasické
munice je dostřel 25 km, případně 30 km u verze Braveheart. Při použití munice ERFB
- BB (Extended Range Full Bore - Base Bleed) se dostřel prodlouží na 30 km, resp. 40
km. Střely typu ERFB - BB mají tzv. dnovou dutinu, která obsahuje náplň bezdýmného
prachu zažehovanou při výstřelu. Odměr věže je 360° a náměr hlavně se pohybuje
v rozsahu od -5° do +70°. Rychlost střelby může být 3 výstřely za 10 vteřin
(palebný přepad), při intenzivní střelbě lze vystřelit 6x za minutu po dobu 3 minut
a běžná rychlost střelby je 2 výstřely za minutu. Vezená zásoba střeliva je 48
kusů, z toho 17 ks pro okamžité použití a 31 ks v zásobníku v zadní části
věže. Doplňkovou výzbroj tvoří 7.62 mm nebo 12,7 mm kulomet a 2 pětinásobné
vrhače dýmových granátů.
PŘÍSTROJOVÉ VYBAVENÍ
Pro přímou střelbu v denních i nočních podmínkách má střelec k dispozici
optický zaměřovač od firmy Thales Optronics. Zaměřování cílů při nepřímé
střelbě zajišťuje systém řízení palby AGLS (Automatic Gun Laying System).
Nezbytnou součástí je inerciální navigační systém DRU (Dynamic Reference Unit)
odvozený z amerického MAPS (Modular Azimuth Positioning System). Údaje z uvedených
systémů jsou zobrazovány na obrazovkách střelce a velitele (LDU - Layer's Display
Unit). Je naplánována modernizace systému řízení palby systémem LINAPS (Laser
Inertial Artillery Pointing System).
posádka | 5 |
výzbroj | dělo ráže 155 mm |
dopňková výzbroj | kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm |
vezená munice dělo/kulomet | 48/1000 |
délka | 9,07 m |
šířka | 3,3 m |
výška | 3,0 m |
motor | naftový s výkonem 660 ks |
převodovka | automatická, 4 rychlosti vpřed a 2 vzad |
dojezd | 420 km |
rychlost | 53 km/h |
Zdroje:
www.armedforces.co.uk
www.army-technology.com
Copyright © All Rights Reserved