zpět české a československé letouny

České letouny

NAVIGACE

L-29 Delfín

Aero, Československo

připravil Martin Jurečka

Byl zamýšlen jako náhrada pístových cvičných letounů československého letectva. Delfín byl první proudový letoun československé konstrukce. Práce byly zahájeny v roce 1955 a první prototyp byl dokončen v prosinci 1958. Na něm proběhly statické zkoušky. Do vzduchu se dostal 5.dubna 1959 druhý postavený stroj. Poháněl jej britský motor Bristol Siddelley Viper. Až v červenci 1960 byl do draku XL29 zastavěn nově vyvinutý český proudový motor Motorlet M-701. Od sériového provedení se prototyp kromě motoru odlišoval pitotstatickou trubicí v kořeni VOP a přistávacím reflektorem v přídi.
V kódu NATO dostal Delfín označení Maya.

Přetlaková kabina má synchronizovaná vystřelovací sedadla. Přední kryt kabiny se odklápí do strany a zadní se odsouvá dozadu. Letoun může operovat z travnatých, písčitých i podmáčených ploch. Jeho výzbroj tvoří zaměřovač s fotokulometem ASP-3MN/U. Na dva křídelní závěsníky o nosnosti po 100 kg lze zavěsit rakety, kontejnerové kulomety ráže 7,62 mm, či cvičné nebo ostré pumy.

V roce 1961 zvítězil L29 nad polským TS-11 Iskra a sovětským Jak-30 v soutěži o standardní cvičný stroj zemí Varšavské smlouvy. Vyjímkou zůstalo Polsko, které dál používalo svou Iskru. Soutěž probíhala v SSSR na letišti v Moninu. TS-11 se ukázal jako nejméně vhodný pro výcvik. Z posuzovaných letounů měl nejvyšší přistávací rychlost a velkou citlivost v řízení. L29 dovoluje jednoduché a přesné provedení startu a přistání, poskytuje lepší výhled z obou kabin a navíc má možnost pod křídlo zavěsit zbraně a tím dovoluje také nácvik bojové přípravy.

Soupeři na letišti v Moninu
L29 Delfín Jak-30 TS-11 Iskra

Do služby nastoupil v roce 1963 a do skončení výroby v roce 1974 bylo vyrobeno 3 665 Delfínů. Z toho 2 000 odebral SSSR.


L29 a jeho nástupce L39

Srovnání L29 a jeho soupeřů při testech v SSSR

  L29 Jak-30 TS-11
 
Rozpětí 1,00 0,91 0,98
Prázdná hmotnost 1,00 0,69 1,04
Max.hmotnost 1,00 0,70 1,13
Tah motoru 1,00 1,01 0,89
Hmotnost motoru 1,00 0,63 0,76
Max.množství paliva 1,00 0,61 0,61
Max.rychlost / 0 m 1,00 1,01 1,04
Max.rychlost / 6 000 m 1,00 1,00 1,08
Stoupavost 1,00 1,30 1,15
Pádová rychlost:
- bez klapek
1,00 1,01 1,17

- s klapkami
1,00 1,12 1,36
Délka rozjezdu 1,00 1,02 1,22
Délka dojezdu 1,00 1,09 1,26
Max.dolet 1,00 1,05 1,06

Verze






Uživatelé

Létal v Československu (v roce 1998 létalo v České republice: 24 L29), Bulharsku, Polsku, NDR, Maďarsku, Rumunsku, Egyptě, Guineji, Indonésii, Íráku, Nigérii, SSSR, Sýrii a Ugandě.

L29 Bulharska





Bojové nasazení

Britské ministerstvo obrany předpokládalo, že na letecké základně Tallil Iráčané pracovali na přestavbě letounu L29 na bezpilotní verzi schopnou nést na značnou vzdálenost chemické a biologické zbraně. Proto na zmíněnou základnu udeřilo v noci 18.prosince 1998 v rámci operace Desert Fox britské TORNADO a dosáhlo přímého zásahu hangáru. Informaci o přestavbě L29 přinesl také americký AW&ST a další periodika.




TTD L29

Motor: Motorlet M-701, 8,73 kN
Délka: 10,81 m
Rozpětí: 10,29 m
Výška: 3,13 m
Prázdná hmotnost: 2 280 kg
Vzletová hmotnost: 3 540 kg
Rychlost: 610 km/hod /        0 m
655 km/hod / 5 000 m
Dostup: 12 100 m
Stoupavost: 14 m/s
Dolet: 920 km
Vytrvalost: 2,5 hod
Vzletová dráha (na trávě) 615 m
Dojezdová dráha: 645 m

Foto: Robert Lundin Aircraft Walkaround Center

Foto: Vladimír Čereba

Zdroje:

Stránka o L29 pro modeláře http://www.geocities.com/Athens/Forum/8414/Delfin.html

 


Copyright © All Rights Reserved