NAVIGACE |
|
|
Aero, Československo
připravil Martin Jurečka
Byl zamýšlen jako náhrada pístových cvičných letounů československého
letectva. Delfín byl první proudový letoun československé konstrukce. Práce byly
zahájeny v roce 1955 a první prototyp byl dokončen v prosinci 1958. Na něm proběhly
statické zkoušky. Do vzduchu se dostal 5.dubna 1959 druhý postavený stroj. Poháněl
jej britský motor Bristol Siddelley Viper. Až v červenci 1960 byl do draku XL29
zastavěn nově vyvinutý český proudový motor Motorlet M-701. Od sériového
provedení se prototyp kromě motoru odlišoval pitotstatickou trubicí v kořeni VOP a
přistávacím reflektorem v přídi.
V kódu NATO dostal Delfín označení Maya.
Přetlaková kabina má synchronizovaná vystřelovací sedadla. Přední kryt kabiny se odklápí do strany a zadní se odsouvá dozadu. Letoun může operovat z travnatých, písčitých i podmáčených ploch. Jeho výzbroj tvoří zaměřovač s fotokulometem ASP-3MN/U. Na dva křídelní závěsníky o nosnosti po 100 kg lze zavěsit rakety, kontejnerové kulomety ráže 7,62 mm, či cvičné nebo ostré pumy.
V roce 1961 zvítězil L29 nad polským TS-11 Iskra a sovětským Jak-30 v soutěži o standardní cvičný stroj zemí Varšavské smlouvy. Vyjímkou zůstalo Polsko, které dál používalo svou Iskru. Soutěž probíhala v SSSR na letišti v Moninu. TS-11 se ukázal jako nejméně vhodný pro výcvik. Z posuzovaných letounů měl nejvyšší přistávací rychlost a velkou citlivost v řízení. L29 dovoluje jednoduché a přesné provedení startu a přistání, poskytuje lepší výhled z obou kabin a navíc má možnost pod křídlo zavěsit zbraně a tím dovoluje také nácvik bojové přípravy.
L29 Delfín | Jak-30 | TS-11 Iskra |
Do služby nastoupil v roce 1963 a do skončení výroby v roce 1974 bylo vyrobeno 3 665 Delfínů. Z toho 2 000 odebral SSSR.
L29 a jeho nástupce L39
L29 | Jak-30 | TS-11 | |
---|---|---|---|
Rozpětí | 1,00 | 0,91 | 0,98 |
Prázdná hmotnost | 1,00 | 0,69 | 1,04 |
Max.hmotnost | 1,00 | 0,70 | 1,13 |
Tah motoru | 1,00 | 1,01 | 0,89 |
Hmotnost motoru | 1,00 | 0,63 | 0,76 |
Max.množství paliva | 1,00 | 0,61 | 0,61 |
Max.rychlost / 0 m | 1,00 | 1,01 | 1,04 |
Max.rychlost / 6 000 m | 1,00 | 1,00 | 1,08 |
Stoupavost | 1,00 | 1,30 | 1,15 |
Pádová rychlost: - bez klapek |
1,00 | 1,01 | 1,17 |
- s klapkami |
1,00 | 1,12 | 1,36 |
Délka rozjezdu | 1,00 | 1,02 | 1,22 |
Délka dojezdu | 1,00 | 1,09 | 1,26 |
Max.dolet | 1,00 | 1,05 | 1,06 |
L29 A Akrobat |
Tohoto akrobatického speciálu byly vyrobeny pouze dva kusy. Měl odstraněné zadní
sedadlo včetně řízení a organické sklo zadní části kabiny bylo nahrazeno
duralovým plechem. Letoun měl vyšší stoupavost, kratší rozjezd a byl obratnější.
Poprvé vzlétl v roce 1967.
Létal v Československu (v roce 1998 létalo v České republice: 24 L29), Bulharsku, Polsku, NDR, Maďarsku, Rumunsku, Egyptě, Guineji, Indonésii, Íráku, Nigérii, SSSR, Sýrii a Ugandě.
L29 Bulharska |
Britské ministerstvo obrany předpokládalo, že na letecké základně Tallil
Iráčané pracovali na přestavbě letounu L29 na bezpilotní verzi schopnou nést na
značnou vzdálenost chemické a biologické zbraně. Proto na zmíněnou základnu
udeřilo v noci 18.prosince 1998 v rámci operace Desert Fox britské TORNADO a dosáhlo
přímého zásahu hangáru. Informaci o přestavbě L29 přinesl také americký
AW&ST a další periodika.
Motor: | Motorlet M-701, 8,73 kN |
---|---|
Délka: | 10,81 m |
Rozpětí: | 10,29 m |
Výška: | 3,13 m |
Prázdná hmotnost: | 2 280 kg |
Vzletová hmotnost: | 3 540 kg |
Rychlost: | 610 km/hod / 0 m 655 km/hod / 5 000 m |
Dostup: | 12 100 m |
Stoupavost: | 14 m/s |
Dolet: | 920 km |
Vytrvalost: | 2,5 hod |
Vzletová dráha (na trávě) | 615 m |
Dojezdová dráha: | 645 m |
Foto: Robert Lundin Aircraft Walkaround Center
Foto: Vladimír Čereba |
Zdroje:
Stránka o L29 pro modeláře http://www.geocities.com/Athens/Forum/8414/Delfin.html
Copyright © All Rights Reserved