NAVIGACE |
|
|
Helsingor Skibsvarft, Dánsko
připravil Václav Chmelíř
Během své krátké návštěvy Dánska jsem také zavítal do jejího hlavního města Kodaně. Při prohlížení sochy slavné Malé mořské víly můj pohled také zabloudil na druhý břeh, kde jsem spatřil kotvící válečnou loď, na níž se již podepsal čas viditelným reznutí, a tudíž bylo zřejmé, že ta loď je již nějakou dobu vyřazena z dánského námořnictva (Kongelige Danske Marine). Až v domácím prostředí jsem zapátral a zjistil, že se jedná o raketovou fregatu Peder Skram stejnojmenné třídy. Po svém vyřazení byla 7. 4. loď prodána skupině, representovanou kontraadmirálem J. F. Borkem a byla změněna na námořní muzeum, zakotvené v kodaňském přístavu (viz http://www.pederskram.dk/). Proto zde umísťuji svůj příspěvek, určený pro ty zájemce o vojenskou historii, jenž někdy navštíví Kodaň, či činím malý pohled na námořní výzbroj jedné z menších zemí NATO během Studené války.
A nyní k lodi samotné. V 60. letech se Dánsko připojilo k programu během programu cost-sharing, kdy jedna strana smlouvy zaplatí poloviny nákladů a druhou USA. Obě fregaty třídy Peder Skram byly postaveny podle tohoto schématu, jako již dříve dánské minonosky třídy Falster a ponorky třídy Delfinen. Vzhledem k účasti USA není divu, že plavidla byla zkonstruována v U. S. Naval Material Command za spolupráci dánské loděnice Helsingor Skibsvarft, kde byly také postaveny dvě lodě. Dostaly jména po slavných dánských námořních velitelích z 16. století: Peder Skram a Herluf Trolle. Tyto lodě se postupně zařadily do STANAVFORLANT (Standing Naval Force Atlantic) sil NATO. Skram roku 1970, Trolle 1973. V době od 1976 (června 1977?) do června 1979 (1978?) byly v loděnici Helsingor Skibsvarft modernizovány a konvertovány na raketové fregaty. Po více než 10 letech služby byly tyto až dodnes největší lodě královského dánského námořnictva vyřazeny, když se upustilo od jejich modernizace. Skram, jak známo, zkončil jako museum, Trolle byl asi sešrotován.
Pohon:
Pohon tvoří systém CODOG, což je kombinace dvou plynových turbín
Pratt & Whitney o 44000 koních a dvou motorů General Motors o 4800 koních. Šrouby
jsou dva. Lodě mají dosah 7200 námořních mil při 15 uzlech. Provozní rychlost byla
16,5 uzlů a maximální rychlost byla 32,5 uzlů.
Výzbroj:
Před konverzí:
Loď disponovala poměrně silným dělostřelectvem, zastoupených ve dvou věžích na přídi, v každé po dvou 127 mm kanonech M60 (5"/38). Jako další podpora sloužily čtyři 40 mm kanony M48. Dva 40 mm kanony M68 sloužili k slavnostním a podobným úkolům. Nástrojem protiponorkového boje byl jeden vrhač hlubinných náloží Typ G, instalovaný na zádi. V 70. letech byly doinstalovány dva dvojhlavňové torpédomety o ráži 533 mm (5"). Jeden 51 mm raketomet M62 sloužil k osvětlování. |
Po konverzi:
Během konverze na raketové fregaty byla jedna dělostřelecká věž demontována a nahrazena dvěma čtyřnásobnými odpalovači amerických protilodních střel Harpoon (asi verze RGM-84A). Zcela nedostatečnou protiletadlovou výzbroj vydatně posílil jeden osminásobný odpalovač protiletadlových střel systému Sea Sparrow (asi verze RIM-7F), umístěný na zádi. 533 mm torpédomety byly doplněny dvěma trojhlavňovými protiponorkovými torpédomety ráže 324 mm. V 80. letech přibyly ještě dva protiletadlové 20 mm kanony M42. Součastí elektronického vybavení byl také protitorpédový akustický návnadový systém Mk 6 Fanfare. Radarové systémy byly CWS-2, CWS-3, NWS-1, NWS-2, M-66, palebný Mk 91 a sonar MS-26. V 80. letech byla plánována další modernizace, která se nakonec neuskutečnila. |
Výtlak (t): | před konverzí: | 2371 |
po konverzi: | 2425 | |
Rychlost: | 28 uzlů (maximální 32,7 uzlů testováno při
47150 koních) |
|
Rozměry (m): | Délka: | 112,65 |
Šířka (palubnice): | 12,00 | |
Ponor: | 5,02 | |
Posádka: | 207 mužů (25 důstojníků, 182 mužstva) + ubytování pro 13 štábních důstojníků/pasažérů |
Jednotky:
Další obrázky:
Zdroje:
Pejčoch, Ivo - Novák, Zdeněk - Hájek, Tomáš: Válečné lodě 6. Praha 1997
http://www.orlogsmuseet.dk/kroneng722.htm
http://www.qsl.net/oz1rdn/About.htm
http://web.ukonline.co.uk/aj.cashmore/denmark/frigates/pederskram/pederskram.html
http://web.ukonline.co.uk/aj.cashmore/denmark/frigates/pederskram/herluftrolle.html
a další
Copyright © All Rights Reserved