NAVIGACE |
|
|
Do-335 byl unikátní rozmístěním svých motorů. Byl to první letoun na světě, který byl poháněn tažnou i tlačnou vrtulí. Tento systém si nechal prof. Claudius Dornier patentovat již v roce 1937. Když tento systém vymýšlel, vycházel z toho, že dvoumotorová stíhací letadla jsou mnohem těžší než jednomotorová a mají horší manévrovací schopnosti, ale byly výkonnější. Právě to, že chtěl výkonnější letoun, ale nechtěl ztratit na obratnosti ho přivedlo k myšlence vytvořit letoun, který má tažnou i tlačnou vrtuli.
Do-335 měl i spoustu dalších vymožeností, jako je například vystřelovací
sedadlo nebo silné neprůstřelné sklo.
První Do-335 vzlétl 26.9. 1943 v Oberpfaffenhofenu. První let byl natolik úspěšný,
že bylo objednáno 10 předsériových strojů verze Do-335 A-O a čtrnácti
stíhacích-bombardovacích Do-335 A-1. Do-335 byl díky svým dvou dvanáctiválcovým
motorům Daimler-Benz velmi mohutný stroj. Stroj dosahoval velmi dobrých výsledků, byl
schopen letět rychlostí až 765 km/h se zapnutým předním i zadním motorem a byl
schopen udržet si rychlost 560 km/h s vypnutým předním motorem. Zkušební piloti si
Do-335 velice pochvalovali pro jeho výborné manévrovací schopnosti a výkon. První
výzbrojí byly dva 15mm kanony, které byly následně nahrazeny novými 30mm kanony.
Letadlo také obsahovalo pumovnici, která mohla pojmout jednu pumu SD 500 nebo dvě pumy
SC 250. V letadle byl instalován zaměřovač REVI C 12D, který mohl být využit jak
pro zaměření kanónů, tak pro bombardování.
Bylo naplánováno mnoho dalších projektů s Do-335, např. zdvojení trupů,
zvětšení plochy křídel, atd. Žádný z těchto projektů ale již nebyl do obsazení
továrny Dornier v Oberpfaffenhofenu realizován.
Nakonec bylo postaveno pouze asi 35 letadel Do-335 a 70 jich bylo rozestavěných. Do-335
nebyl nikdy nasazen v boji, ale jsem si jistý, že kdyby byl, tak by pro spojenecké
bombardéry představoval velkou hrozbu.
Prameny:
Letadla 1939 – 1945
Německé tajné zbraně Druhé světové války
Různá čísla časopisu L + K
Copyright © All Rights Reserved