NAVIGACE |
|
|
připravil Michal Béza
Po zrušení vývoje americko německého projektu MBT-70 byly v tehdejším Západním Německu zahájeny intenzivní práce na vývoji nového tanku. Vycházelo se z úspěšného předchůdce Leopard 1 a projekt byl přidělen opět společnosti Krauss-Maffei (nyní sloučenou se společností Wegmann).Výroba prototypů začala v roce 1972 a v roce 1973 bylo připraveno 17 kusů pro důkladné zkoušky. Některé byly vyzbrojeny kanóny ráže 105mm, některé 120mm. V roce 1977 byly pro výrobu nového tanku vybrány společnosti Krauss-Maffei a MaK a bylo objednáno 1800 vozidel, z nichž MaK vyrobila 810 kusů. Celkem bylo pro německou armádu zatím vyrobeno 2125 kusů, které byly dodány do roku 1992.
Tank se vyznačuje konvenční konfigurací: uprostřed korby je umístěna rozměrná
věž, motopřevodový prostor je v zadní části korby, hnací kolo také. Boky a záď
korby jsou kolmé, zadní stěna je kryta žaluziemi. Dolní šikmý pancéř čela je
skloněn pod úhlem 45°, řidič sedí na pravé straně korby. Pohybové ústrojí
tvoří na každé straně sedm pojezdových kol, vzadu hnací a vepředu napínací kolo,
nahoře čtyři nosné kladky. Pojezdová kola jsou odpružena torzními tyčemi a
hydraulickými tlumiči. Horní část pohybového ústrojí je kryta bočními
ochrannými štíty. Hnací ústrojí tvoří dvanáctiválcový čtyřtaktní
více-palivový vodou chlazený vznětový motor MTU MB 873 Ka 501 přeplňovaný
turbodmychadlem o výkonu 1500 ks (1103 kW) při 2600 otáčkách za minutu. Síla motoru
je přenášena na hnací kolo prostřednictvím samočinné čtyřstupňové převodovky
Renk HSWL 354. Maximální rychlost na zpevněném povrchu je 72 km/hod, dojezd činí 470
- 550 km (podle verze).
Věž tanku má kolmé čelo, boky i zadní stěnu. Na pravé straně střechy věže je
umístěna velitelská věžička s nízkým profilem. Před ní je umístěn periskopový
zaměřovač. Tento je u původní varianty úplně zapuštěn do věže, u verze A5 je
mírně vyvýšen nad střechu věže, aby co nejméně zasahoval do klínového
pancéřování čela věže. Věž má motoricky udělovaný odměr v plném rozsahu
360°.
Hlavní zbraní je 120 mm kanón Rheinmetall L/44 s hladkým vývrtem hlavně. Hlaveň je
opatřena termoizolačním pláštěm, ejektorem a rozměrnou ochrannou maskou. Její
náměr se pohybuje v rozsahu od -9° do + 20° a je taktéž udělován motoricky.
Zároveň je hlaveň stabilizována ve dvou rovinách. Z kanónu lze odpalovat
protipancéřové střely kategorie APFSDS-T a víceúčelové střely HEAT. Pro hlavní
zbraň je vezena zásoba 42. nábojů různých typů, která je umístěna v zadní
části věže. Nejnovější verze tanku, A6, je vyzbrojena prodlouženou verzí kanónu
s délkou hlavně 55 ráží.
Výzbroj doplňuje kulomet ráže 7,62 mm spřažený s hlavním kanónem a další
kulomet shodné ráže umístěný před průlezem nabíječe. Pro zadýmení slouží 2 x
8 granátometů.
Osádku tvoří čtyři muži - velitel se nachází v pravé části věže, před ním
je střelec, nalevo od velitele je pozice nabíječe a v pravé straně korby sedí
řidič. Řidič, velitel a střelec mají k dispozici pasivní noční pozorovací
přístroje. Tank je dále vybaven ochranou proti účinkům ZHN, brodění bez přípravy
je možno do hloubky 1 metr, s přípravou do hloubky 2,25 m.
Pancéřování tanku tvoří ocel a lamináty, jeho síla je však utajována. Od verze
A5 je na čele věže markantní klínový útvar přídavného pancéře. Celková
hmotnost tanku je 55 150 kg (verze A5 má hmotnost 59 700 kg).
- Vozidlo pro výcvik řidičů - korba je místo věže vybavena pozorovací kabinou.
- Bergepanzer 3 Büffel - vyprošťovací tank
- Leopard 2A5 - označován také jako "Iproved"
Tato modifikace vznikla zdokonalením starších vozidel Německé a
Nizozemské armády. Vyznačuje se vyšší hmotností a na čele věže je typický klín
přídavného pancéřování
- Leopard 2A6
Další modifikace verze A5, používající kanón s délkou hlavně
55 ráží
Leopard2A5 - Kresba: Ing. Zdeněk Odehnal
Výroba stále probíhá v závodech Krauss-Maffei v Mnichově a MaK v Kielu. Licenčně tento tank vyráběla Švýcarská společnost Federal Construction Works sídlící v Thunu.
Tento úspěšně se prodávající tank má ve své výzbroji několik evropských zemí. Samozřejmě Německo, dále pak Dánsko, Nizozemí, Norsko, Polsko, Rakousko Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, a v nedávné době se připojilo také Finsko. Další obchodní jednání probíhají s Řeckem. Leopard 2 tak získal titul nejrozšířenějšího tanku v silách NATO.
Nizozemská armáda objednala v roce 1979 celkem 445 tanků, které byly dodány do roku 1986. V roce 1983 zakoupilo Švýcarsko 35 německých tanků a dalších 345 kusů vyrobilo licenčně (tank ve švýcarské armádě nese označení Pz 87). Švédská armáda označuje Leopard 2 jako Strv 121 respektive Strv 122 u verze A5.
Leopard 2 |
Leopard 2A5 |
|
Celková délka (hlaveň vpřed) | 9,668 m | 9,97 m |
Délka korby | 7,722 m | |
Šířka | 3,74 m | |
Výška po zaměřovač velitele | 2,787 m | 2,64 m |
Výška po strop věže | 2,48 m | |
Světlá výška | 0,54 m vpředu, 0,49 m vzadu | |
Bojová hmotnost | 55 150 kg | 59 700 kg |
Měrný tlak na půdu | 0,83 kg/cm2 | ? |
Výzbroj | 1 x 120 mm kanón Rheinmetall L/44 s hladkým vývrtem hlavně |
|
1 x spřažený kulomet ráže 7,62 mm | ||
1 x protiletadlový kulomet ráže 7,62 mm | ||
2 x 8 výmetnic zadýmovacích granátů | ||
Vezená zásoba střeliva | 42 nábojů ráže 120 mm, 4 750 nábojů ráže 7,62 mm |
|
Pohonná jednotka | MTU MB 873 Ka501 | |
Výkon | 1 500 ks @ 2 600 ot/min | |
Měrný výkon | 27,27 ks/t | 18,49 kW/t |
Max. rychlost | 72 km/hod | |
Max. dojezd | 550 km | 470 km |
Objem palivové soustavy | 1200 l | |
Brodivost bez přípravy | 1 m | |
Brodivost s přípravou | 2,25 m | |
Výstupnost (výška stěny) | 1,1 m | |
Překročitelnost (šířka příkopu) | 3 m | |
Maximální úhel stoupání | 60 % | |
Maximální úhel bočního náklonu | 30 % | |
Síla pancéřování | utajována | |
Materiál pancéřování | ocel + lamináty | |
Zařízení pro ochranu proti ZHN | ano | |
Osádka | 4 muži |
- ATM 1/2004
- Christopher F. Foss: Jane's TANKY - Příručka pro
rozpoznávání
- Firemní stránky Krauss-Maffei Wegmann
Copyright © All Rights Reserved