NAVIGACE |
|
|
připravil ing. Radek Valkovič
Úvod
Diesel-elektrické ponorky typu 209 jsou nejúspěšnější a
nejrozšířenější třídou moderních ponorek. Od konce 60. let se v různých
modifikacích vyrábí dodnes. Zajímavé je, že ačkoliv slouží nebo budou sloužit
celkem ve 13 námořnictvech světa, ve své rodné zemi, Německu, nesloužila ani jedna,
všechny byly postaveny na export.
Na počátku historie těchto lodí byla objednávka řeckého námořnictva na stavbu
čtyř moderních tichých ponorek o výtlaku kolem 1000t, kterou podepsala německá
loděnice Kieler Howaldtswerke (dnes Howaldtswerke–Deutsche Werft AG) v roce 1967.
Německé ministerstvo obrany označilo třídu jako Typ 209. V té době v mnoha zemích
dosluhovaly ponorky postavené v době druhé světové války, a tak další objednávky
rychle následovaly. V roce 1969 zájem projevila Argentina, v roce 1970 Peru a Kolumbie,
1972 Turecko a Venezuela. Ponorky byly vyráběny v Německu nebo se montovaly z
dovezených dílů v loděnicích zákazníka.
Konstrukce
Konstrukce vychází z pobřežního Typu 206 stavěného pro Bundesmarine
(Spolkové námořnictvo). Jde o jednoplášťový typ s hlavními balastními nádržemi
na bocích a vyrovnávacími na přídi a zádi. Trup je pokryt materiálem tlumícím
hluk, má jednu palubu, pod ní jsou mohutné bloky baterií a nádrže paliva. Ponor při
plavbě na hladině je kolem 5,5 m, trup má šířku 6,2 až 6,3 m (podle typu zvukové
izolace), celková šířka s vyklopenými hloubkovými kormidly je 7,6 m. Trup je vyroben
z kvalitních ocelí, hloubka ponoru se z původní hodnoty 250 m zvýšila u verze
209/1400 a 1500 asi až na 350 m. Kvalitnější ocel znamená vyšší cenu, proto se
hloubka ponoru u jednotlivých zákazníků liší, kvůli vysoké ceně se nepoužívají
nejkvalitnější oceli používané na jaderných ponorkách.
Výzbroj
V přídi je soustředěna silná výzbroj tvořená osmi torpédomety ráže 533
mm, se šesti rezervními kusy se tak dá naložit 14 torpéd. Používají se drátem
řízená torpéda, německé typy DM2A3/A4 (STN Atlas s 260 kg hlavicí, řízené
kabelem do okamžiku definitivního uzamknutí cíle. V aktivním režimu má torpédo
při rychlosti 35 uzlů dosah 13 km (7 mil), v pasivním při 22 uzlech 28 km (15 mil),
AEG-SUT SST-4 (hlavice 250 kg, 28 km při 23 uzlech pasivně) nebo britská Mk.24
Tigerfish (až 55 uzlů, 13 km při 35 uzlech). Od 80. let jsou u některých zákazníků
čtyři torpédomety upraveny pro odpalování protilodních střel Harpoon, upraven byl
také radiolokátor a střelecký systém. Ze všech torpédometů se dají vypouštět
miny, místo torpéd se jich dá naložit podle typu 24 až 28, některé ponorky mají
údajně vnější zásobník pro 24 min.
Pohonný systém
Původní čtyři diesely MTU 12V 493 o celkovém výkonu 2400 HP (1,79 MW) byly
u nejnovějších modelů nahrazeny přeplňovanými turbodiesely s výkonem zvýšeným
na 3200 HP (2,39 MW). Diesely jsou umístněny na odhlučněných závěsech
(silentblocích) a obklopeny několika vrstvami hluk tlumícího materiálu. Motory
nepohánějí šroub, ale přes alternátory dobíjejí baterie. Elektrický systém
dodává firma Siemens, nízkootáčkový elektromotor s maximálním výkonem 3,73 MW
(5000 HP) je připojen bez převodovek přímo ke hřídeli pětilisté (u starších)
nebo sedmilisté vrtule. Kapacita baterií je tak velká, že umožňuje při rychlosti 4
uzlů pod vodou urazit 400 mil (tedy 4 dny), při 8 uzlech 230 mil, rychlost 20 uzlů
udrží po dobu 1 hodiny, elektromotor a baterie vydrží maximální rychlost 21,5-22,5
uzlu po dobu 15 minut. Na hladině je maximální rychlost kolem 11 uzlů.
Vybavení
Pro službu v horkých oblastech Karibského moře nebo Jihovýchodní Asie byla
zlepšena ventilace a klimatizace. Většina lodí je vybavena sonarovým kompletem
Krupp-Atlas CSU tvořeným pasivním sonarem, aktivním sonarem a pasivním sonarem s
boční anténou. Na věži jsou dva periskopy Kollmorgen Mod. 76, radar Thomson Calypso,
šnorchl a antény vysílaček. Novější lodě mají prodloužený trup a díky tomu
větší výtlak, nové prostory slouží jak pro zvýšení pohodlí posádky, tak i pro
elektronické systémy a zásoby podle přání zákazníka.
Produkce
Bylo postaveno 54 ponorek Typ 209 pro 12 států světa, spolu se sedmi
plánovanými nebo stavěnými by mohl celkový počet stoupnout na 61 kusů ve 13
státech. HDW se v současné době soustředí na nový Typ 212 a 214, proto už není
moc pravděpodobné, že by se počet uživatelů rozšířil o nové lodě. Některé
zdroje mezi Typ 209 řadí i izraelskou třídu Dolphin, ale vzhledem k velkým
rozdílům (například rozměry, výzbroj) ji německé firmy označují jako samostatný
typ, proto sem nepatří. Ponorky byly vyráběny ve dvou generacích, k první patří
209/1000, 1100, 1200 a 1300, druhá generace stavěná od 80. let má pozměněný tvar
věže a trupu, díky zavedení moderních méně rozměrných sonarů zmizel
charakteristický hrb na přídi, mají zlepšené vybavení, sníženou hlučnost a
Harpoony jako součást výzbroje. Nová generace má označení Typ 209/1400, Indické se
díky odlišnostem označují jako Typ 209/1500.
Úpravy
Po přibližně 15 letech služby ponorky procházejí MLU (Mid Life
Update/Upgrade), tedy generální opravou, při které je podle finančních možností
zákazníka zmodernizován střelecký systém, sonary nahrazeny novými, vyměněny nebo
opraveny diesely a baterie, obnovena hluková izolace, u starších jsou torpédomety
upraveny pro odpalování protilodních raket UGM-84 Harpoon. U movitějších
zákazníků se díky MLU starší čluny dostávají na úroveň nové generace. Ponorky
Typ 209 jsou primárně určeny pro boj s hladinovými cíly, větší uživatelé si ale
patrně objednaly rozsáhlejší úpravy pro plnohodnotný boj s nepřátelskými
ponorkami (torpédomety a torpéda pro střelbu ve velkých hloubkách, citlivější
sonary, dokonalejší systém řízení palby pro třírozměrné prostředí), u
některých uživatelů k těmto úpravám došlo až při MLU. Podrobné údaje jsou ale
tajné, stejně tak jsou tajeny údaje o novějších člunech 209/1400 a 1500, u
některých uživatelů jsou tajné nebo sporné všechny údaje.
Uživatelé
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Glavkos | S-110 | 1.9. 1968 | 15.9.1970 | 5.11. 1971 |
Nereus | S-111 | 15.1. 1969 | 7.6. 1971 | 10.2. 1972 |
Triton | S-112 | 1.6. 1969 | 19.10. 1971 | 23.11. 1972 |
Proteus | S-113 | 1.10. 1969 | 1.2. 1972 | 23.11. 1972 |
209/1200, 1185 / 1285 t.
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Poseidon | S-116 | 15.4. 1976 | 21.3. 1978 | 22.3. 1979 |
Amfitriti | S-117 | 16.9. 1976 | 14.6. 1978 | 14.8. 1979 |
Okeanos | S-118 | 1.10. 1976 | 16.11. 1978 | 15.11. 1979 |
Pontos | S-119 | 15.1. 1977 | 22.3. 1979 | 29.4. 1980 |
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Salta | S 31 | 30.4.1970 | 9.11.1972 | 7.3.1974 |
San Luis | S 32 | 1.10.1970 | 3.4.1973 | 24.5.1974 |
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Islay | S 45 | 1971 | --- | 28.8.1974 |
Arica | S 46 | 1971 | --- | 21.1.1975 |
209/1300, délka 55,9 m, 1180 / 1290 t, 10 / 21 uzlů, systém CSU-83 včetně
pasivního DUUX 2.
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Casma | S 31 | 1977 | --- | 19.12.1980 |
Antofagasta | S 32 | 1977 | --- | 20.2.1981 |
Pisagna | S 33 | 1978 | --- | 1982 |
Chipana | S 34 | 1978 | --- | 1983 |
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Pijao | S-28 | 1.4.1972 | 10.4.1974 | 18.4.1975 |
Tayrona | S-29 | 1.5.1972 | 16.7.1974 | 16.7.1975 |
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Atilay | S-347 | 1.12. 1972 | 23.10. 1974 | 12.3. 1976 |
Saldiray | S-348 | 2.1. 1973 | 14.2. 1975 | 15.1. 1977 |
Batiray | S-349 | 11.6. 1975 | 24.10. 1977 | 7.11. 1978 |
Yildiray | S-350 | 1.5. 1976 | 20.7. 1979 | 20.6. 1981 |
Doganay | S-351 | 21.3. 1980 | 16.11. 1983 | 16.11. 1985 |
Dolunay | S-352 | 16.11. 1983 | 21.7. 1988 | 21.7. 1989 |
209/1400 – 61,2 x 6,25 x 5,5 m, 1464 / 1586 t, ponor 320 m, CSU-83, vlečený sonar
TAS-3, Harpoon, 11 / 21,5 uzlu, 30 osob. Anafartalar a 18 Mart stály v roce 1993 450
miliónů marek)
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Preveze | S-353 | 27.6. 1991 | 22.10. 1993 | 28.7. 1994 |
Sakarya | S-354 | 4.4. 1990 | 28.7. 1994 | 23.9. 1995 |
18 Mart | S-355 | 1993 | 25.8. 1997 | 28.6. 1998 |
Anafartalar | S-356 | 1994 | 1.9. 1998 | 24.7. 1999 |
Gur | S-357 | 1998 | 5. 2002 | 2003 |
Canakkale | S-358 | 8. 2002 | staví se | 6/2004 |
Burakreis | S-359 | staví se | 2005 | |
Birinci Inonu | S-360 | 2007 |
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Sabalo | S-31 | 2.5. 1973 | 21.8. 1975 | 6.8. 1976 |
Caribe | S-32 | 1.8. 1973 | 16.12. 1975 | 11.3. 1977 |
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Shyri | S 101 | 5.8. 1974 | 6.10. 1976 | 5.11. 1977 |
Huancavilca | S 102 | 2.1. 1975 | 15.3. 1977 | 16.3. 1978 |
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Cakra | 401 | 1978 | --- | 1981 |
Nanggala | 402 | 1978 | --- | 1981 |
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Thomson | S 20 | 1.11. 1980 | --- | duben 1984 |
Simpson | S 21 | 15.2. 1982 | --- | září 1984 |
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Tupi | S-30 | 8.3. 1985 | 28.4. 1987 | 6.5. 1989 |
Tamoio | S-31 | 15.7. 1986 | 18.11. 1993 | 17.7. 1995 |
Timbira | S-32 | 15.9. 1987 | 5.1. 1996 | 16.12. 1996 |
Tapajo | S-33 | srpen 1992 | 5.6. 1998 | 21.12. 1999 |
V Brazílii se od prosince 1998 staví ponorka S-34 Tikuna výrazně modifikované verze s trupem prodlouženým na 67 m, výtlakem 1850 / 2425 t, posádkou 39-40 osob, 22 uzlů, CSU-83, 16 torpéd nebo 32 min. Do služby má vstoupit v roce 2005.
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Shishumar | S44 | 1982 | --- | 22.9. 1986 |
Shankush | S45 | 1982 | --- | 20.11. 1986 |
Shalki | S46 | 1985 | --- | 7.2. 1992 |
Shankul | S47 | --- | --- | 28.5. 1994 |
Dvě další byly objednány, objednávka ale byla zrušena ještě před závazným podpisem.
Jméno | označení | datum zahájení stavby (položení kýlu) | spuštění na vodu | vstup do služby * |
Jang Bogo | 061 | 1990 | 1992 | 1993 |
Lee Chun | 062 | 1994 | ||
Choi Moo Sun | 063 | 1995 | ||
Park Wi | 065 | 1996 | ||
Lee Jong Moo | 066 | 1996 | ||
Jeong Un | 067 | 1998 | ||
Lee Sun Sin | 068 | 2000 | ||
Na Dae Yong | 069 | 2000 | ||
Lee Eok Gi | 070 | 2001 |
*/ Údaje o zahájení stavby se u různých zdrojů liší, někdy bývá za zahájení považováno položení kýlu, jindy začátek jeho výroby. Totéž platí o vstupu do služby, někdy je to převzetí od výrobce, dokončení výcviku posádky nebo připlutí do země uživatele. U některých ponorek údaje chybí nebo se liší zdroj od zdroje. Za případné chyby se omlouvám.
Zdroje:
Válečné lodě 5, 6 a 7.
http://www.hazegray.org/worldnav/
http://www.empire.net/~xmp/list_s-y.htm
http://www.bharat-rakshak.com/NAVY/Shishumar.html
http://www.turkishnavy.net/prevezee.htm
http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/glavkos.htm
http://www.hdw.de/en/schiffbau/index.hdw?c1=csc211&m1=msc600
http://www.futura-dtp.dk/FLEET/Skibe/Type209.html
http://www.denizaltici.com/submarine-type-ay.htm
http://members.tripod.com/~fidelispark/
http://www.lamilitary.com/CL_ACh_Submarines.html
http://www.fav-club.com/TypeU-209-A.htm
http://www.mail-archive.com/naval@virtualand.net/msg00767.html
http://www.industry.siemens.com/broschueren/downloads/marine/NAVY_References.pdf
http://users.otenet.gr/~confryd/subs.htm
Copyright © All Rights Reserved