NAVIGACE |
|
|
SEPECAT, Francie/Velká Británie
připravil Martin Jurečka
Začátkem 60.let hledalo francouzské letectvo Armée de l'Air náhradu za
cvičné Lockheed T 33 a Fouga Magister, jakož i za taktický stíhač Mystére IV. V
dubnu 1964 byly vyzváni francouzští výrobci, aby předložili návrhy dvoumotorového
bitevního letounu s charakteristikami STOL (krátký start a přistání). Společnost
Dassault předložila model Cavalier a Breguet přišel s modelem Br 121 odvozeným z
prototypu lehkého bojového letounu Br.1001 Taon. Jako pohonná jednotka byla zvolena
dvojice motorů navržená anglo-francouzským konsorciem Rolls-Royce/Turboméca. Přední
část motoru vycházela z Turbomeca T.260 a střední a zadní část z Rolls-Royce RB
172-45. 30.června 1964 byl vítězem soutěže vyhlášen návrh firmy Breguet a projekt
Cavalier byl ukončen.
V roce 1963 vydala RAF požadavek na nový cvičný letoun, který by v roce 1974
nahradil typy Folland Gnat a Hawker Hunter. Zájem o společný vývoj měla z
politických důvodů především Velká Británie. A tak byla nakonec 17.května 1965
uzavřena dohoda o společném vývoji a výrobě cvičného a bitevního letounu.
Předběžně bylo objednáno 300 letounů: 150 cvičných pro RAF, a 75 cvičných a 75
bitevních pro Armée de l'Air. V roce 1970 již po vzletu prototypu Británie své
požadavky přehodnotila a rozhodla se změnit specifikaci letounu na hloubkový taktický
bombardér. Objednala 165 jednomístných a jen 35 dvojmístných Jaguárů. Úlohu
cvičných strojů měly zastávat Hawker P.1182 (později známé jako Hawk).
Za francouzskou stranu se projektu účastnil Breguet Aviation a za britskou British
Aircraft Corporation. Jako zastřešující orgán vznikla v květnu 1966 společnost
SEPECAT (Société Europénne de Production de l'Avion d'Ecole de Combat et d'Appui
Tactique, Evropská společnost pro výrobu letounu pro školní účely a taktickou
bitevní podporu). V červnu 1967 se Breguet Aviation sloučil se společností Dassault.
Jaguar byl prvním anglo-fracouzským bojovým letadlem a prvním letadlem RAF, které
mělo celou výrobní dokumentaci v metrických jednotkách. Jméno Jaguar dostal letoun v
roce 1965 na pařížské letecké přehlídce a motor byl pojmenován Adour.
První prototyp francouzský cvičný dvoumístný (E-01) provedl roll-out 17.dubna 1968.
První let byl naplánován na 15.června, ale kvůli organizačním průtahům se
uskutečnil až 8.září 1968. V únoru 1969 následoval prototyp E-02 a
23.března 1969 vzlétl první jednomístný Jaguar A-03. Hned při prvním letu překonal
rychlost zvuku. Další A-04 vzlétl 27.května 1969. Jediný palubní prototyp M-05
vzlétl 14.listopadu 1969.
První britský jednomístný Jaguár S-06 vzlétl 12.října 1969. Byl osazen
britskou avionikou a výzbrojí a měl zabudováno zařízení pro tankování za letu.
Následoval S-07 12.června 1970. Osmý prototyp dvoumístný B-08 označovaný jako
předsériový stroj vzlétl 30.srpna 1971.
Potíže ve spolupráci zapříčiněné chybějícím hlavním kontraktorem, a změny v
definici určení letounu zapříčinily oddálení operačního nasazení. První
sériový letoun sjel z výrobní linky závodu v Toulouse v červnu 1971, dodávky
letectvu začaly v květnu 1972 a první jednotka dosáhla operační způsobilosti v
červnu 1973. Francouzské Jaguáry (označené Jaguar A) byly společně s Dassault
Mirage III E páteří francouzských jaderných sil.
První sériový britský Jaguár sjel z výrobní linky závodu ve Wartonu v polovině
roku 1973. K jednotkám RAF byl Jaguár (verze GR.1) zařazován od června 1973 a
nahrazoval typ MDD F-4 Phantom II v roli stíhacího bombardéru. První jednotka dosáhla
operační způsobilosti v březnu 1974. Většina britských jaguárů byla rozmístěna
v Německu jako součást taktického bombardovacího letectva NATO. V devadesátých
letech byly Jaguáry nahrazeny letouny Panavia Tornado a Jaguáry zůstaly pouze v
Británii na základně v Coltishallu.
Sonda pro doplňování paliva za letu
Současné určení letounu je ničení pozemních cílů v rámci taktické podpory
pozemních jednotek, dále pak pokračovací a operační výcvik. Britské letouny se
používají i pro průzkum.
Letoun má vysoký podvozek s dvojitými koly. To z něj činí letadlo vyjímečně
vhodné pro polní letiště, odkud může operovat i s těžkým nákladem podvěšených
zbraní. Po celé délce odtokové hrany jsou dvouštěrbinové vztlakové klapky, které
podstatně zkracují nároky letounu na délku VPD. Během letových ztkoušek bylo kromě
jiného nad odtokovou hranu křídla podle pravidla ploch přidáno pouzdro, které
obsahuje hlavní výměník tepla. Letoun je vyzbrojen dvěma 30 mm kanóny. Britské
cvičné T.2 a exportní stroje mají pouze jeden 30 mm kanón. Na jeden podtrupový
(nosnost 1134 kg) a čtyři podkřídlové závěsníky (vnitřní 1134 kg, vnější 567
kg) je možno zavěsit variabilní výzbroj do celkové hmotnosti 4 536 kg.
Jednomístné letouny mohou být vybaveny nástavci pro tankování paliva za letu.
Obě národní verze se od sebe značně liší vybavením. Každá země používá
komponenty svých výrobců a každá země měla na letoun zcela rozdílné požadavky.
Výzbroj britských Jaguárů tvoří kontejnerové pumy BL755, klasické pumy o
hmotnosti 455 kg, neřízené rakety ráže 68 mm, kontejnery s průzkumným nebo
rušícím vybavením a až tři přídavné nádrže o objemu po 1200 litrů. Pro účely
navigace a přesného bombardování je letoun vybaven systémem NAVWASS - navigation and
weapon-aiming sub-systems. Jeho součástí je laserový dálkoměr a značkovač cílů a
průhledový (head-up) displej, který dovoluje pilotovi let v přizemní výšce za
všech povětrnostních podmínek aniž by musel odvracet pohled na palubní přístroje.
Britské letouny mají navíc v horní části SOP zabudovaný varovný RL přijímač.
Část britských letounů byla dodatečně opatřena dalším párem závěsníků na
horní ploše křídla pro dvojici protiletadlových řízených střel AIM-9 SIDEWINDER.
V současnosti procházejí britské jaguáry omlazovací kůrou, jejíž součástí je i
instalace zařízení pro noční vidění a tomu odpovídajíci osvětlení kabiny a
zabudování FLIR (Forward Looking Infra-Red).
Francouzské jaguáry neměly původně žádné laserové vybavení a použitá sedačka neumožňuje katapultáž při rychlostech menších než 167 km/hod. Nyní jsou nasazovány s laserem naváděnou protizemní ŘS AS-30L a střeleckým kontejnerem pro vyhledávání cílů a navádění výzbroje ATLIS. Francouzské letouny jsou kromě běžných vybaveny i kontejnerovými pumami BULOUGA a mohou nést taktickou jadernou pumu AN 52. Další možné kombinace výzbroje jsou: jedna protiradarová řízená střela AS.37 MARTEL a dvě přídavné nádrže nebo 8 kusů 454 kg pum, a nebo kombinace PLŘS, pum, nádrží, raketnic a průzkumných kontejnerů.
Jaguáry ještě stále vyrábí v licenci Indie (firma HAL - Hindustan Aeronautic Ltd.). Prvních 46 letounů bylo smontováno z dílů dodaných Velkou Británií. Další v Indii postavené Jaguáry mají o něco pokročilejší avioniku. Jsou vybaveny systémem DARIN. Ten zahrnuje kombinovanou mapu a elektronický displej Ferranti, inerciální navigační systém, head-up displej. Zůstává zachován laserový zaměřovač označených cílů. V indickém letectvu (IAF) má přezdívku Shamsher - lev.
Ekvivalentem Jaguaru je sovětský MiG-27.
Francouzská varianta jednomístné útočné
verze. Motory ADOUR Mk.102 o tahu 32,5 kN. Letoun je vybaven dopplerovským navigačním
systémem, systémy pro REB, počítačem pro řízení palby, inerciálním navigačním
systémem, panoramatickou kamerou pod přídí, radarem pro sledování terénu.
Posledních 30 A-ček je uzpůsobeno pro nesení střeleckého kontejneru ATLIS II na
podtrupovém závěsníku. Kontejner slouží pro navádění laserových protizemních
ŘS AS-30L nebo řízených pum BGL. V praxi je obvykle jeden letoun opatřen kontejnerem
ATLIS II, jehož TV kamera spřažená s laserovým ozařovačem umožňuje pilotovi
zaměřit vybraný cíl a pak jej ozářit laserovým paprskem. Ostatní letouny ve
skupině pak provádějí vlastní útok laserem naváděnými pumami nebo ŘS.
Francouzská varianta
dvojmístné cvičně bojové verze. Objem palivových nádrží zůstal zachován. Místo
pro druhou sedačku vzniklo vypuštěním části avioniky v přídi.
Vylepšená základní verze vybavená
novým inerciálním navigačním systémem. Pro průzkum je možno zavěsit průzkumný
kontejner s IČ a optickými kamerami. Zaváděna byla od roku 1993.
Je modernizovaná základní verze. Je
standardně opatřena střeleckým a navigačním kontejnerem TIALD pro vyhledávání
cílů za snížené viditelnosti a jejich ozařování laserem pro pumy s naváděcí
aparaturou PAVEWAY II. Dále je vybavena novým navigačním a střeleckým systémem,
přijímačem družicového navigačního signálu GPS, vylepšenými výstražnými a
rušícími soustavami.
Je program v jehož rámci budou všechny
zbývající britské Jaguáry (64) přestavěny na standard Granby Mods.
Jde o zatím posledni modernizační program
letounů Jaguár. Na nový standard bude přestavěno všech téměř 60 zbývajících
britských letounů. Cílem modernizace je zvýšit bojové možnosti letounu tak, aby se
jeho technologická životnost prodloužila do roku 2008, kdy je plánované jejich
nahrazení typem Eurofighter.
Jádrem modernizace je instalace nového a většího multifunkčního displeje (MFD) a
nový počítačový systém plánování bojové operace. Systém plánování bojové
operace umožňuje pilotovi "zaletět si" bojový let na simulátoru. Data pro
let mohou být nahrána na disketu, přenesena do letounu a tam nahrána do palubního
počítače. Všechny Jaguary 97 budou schopny využívat kontejner se systémem TIALD
(Thermal Imaging And Laser Dessignation) pro ozařování cílů pro laserem naváděné
pumy řady Paveway. Piloti budou vybaveni přilbovým displejem (Helmet Mounted Sight
System), díky kterému budou ovládat senzory TIALDu a zaměřovací systémy raket
pouhým pohledem (natočením hlavy) - schopnost označovaná jako look-and-shoot. Letoun
bude připraven používat nové PLŘS krátkého dosahu ASRAAM. Všechny letouny budou
schopny nést průzkumné kontejnery. Dosud byla tato možnost pouze u verze GR.Mk 1A.
Letouny dostanou i nové motory. Staré Rolls Royce Adour Mk104 budou nahrazeny motory
Mk106 s tahem vyšším o 25%.
První konvertovaný Jaguar 97 vzlétl v srpnu 1998 a v lednu 1999 byl předán k
armádním zkouškám.
Britská varianta dvojmístné cvičně
bojové verze. Narozdíl od francouzského E má pouze jeden 30 mm kanón. Ostatní
vybavení je shodné s jednomístnou verzí.
Je exportní verze pro přímou podporu
pozemních vojsk.
Je exportní verze pro útoky na
námořní cíle vybavená radarem AGAVE. První let se uskutečnil v listopadu 1985.
Je exportní dvoumístná cvičná verze.
Celkem bylo objednáno téměř 600 letounů.
země | Jaguar S/A | Jaguar B/E | Jaguar M | slouží od |
---|---|---|---|---|
Francie | 160 | 40 | 1972 | |
Británie | 165 | 35 | 1973 | |
Omán | 24 | 1977 | ||
Ekvádor | 10 | 2 | 1978 | |
Indie | 104 | 37 | 12 | 1984 |
Nigérie | 13 | 5 | 1985 |
Jaguáry Ománu a Ekvádoru |
Jaguár GR.Mk 1A v pouštní kamufláži
Motor: | 2x Rolls-Royce/Turbomeca Adour Mk 104, 35,75 kN |
---|---|
Délka jednomístné verze: | 15,52 m |
Délka dvojmístné verze: | 16,83 m |
Rozpětí: | 8,69 m |
Výška: | 4,89 m |
Prázdná hmotnost: | 7 000 kg |
Maximální hmotnost: | 15 700 kg |
Maximální kapacita vnitřních nádrží | 4 200 l |
Rychlost: | 1 350 km/h / 0 m 1 593 km/h / 11 000 m |
Dostup: | 14 020 m |
Stoupavost: | 101,6 m/s |
Bojový dolet: | 580 - 1400 km |
Maximální přeletová vzdálenost: | 4 200 km |
Výzbroj:
Na závěsnících zprava:
výmetnice klamných IČ/RL cílů, laserová puma,
přídavná nádrž, laserová puma, rušící kontejner
Zdroje:
Copyright © All Rights Reserved