zpět izraelská obrněná technika

Izraelská obrněná technika

NAVIGACE

Merkava MK.3

Připravil Brian C

Historie

MerkavaMk.3 je představitelem 3. generace tanků Merkava a prvním izraelským tankem vybaveným 120 mm kanónem. Vyvíjen byl už od roku 1981 (tedy v době kdy byla vyvíjena ještě MerkavaMk.2) a první prototyp byl k dispozici v roce 1985. O dva roky později byla pravděpodobně zahájena předsériová výroba. O roce zavedení do výzbroje jsou rozporuplné údaje. Uvádí se rok 1987 (např. Ing. Soukup) nebo 1990 (izraelské ministerstvo obrany). Oficiálně byl tento tank předveden v roce 1989. Stejně jako u předchozích typů i tento byl vyvíjen pod vedením generála IsraeleTala. Používán je zejména pro vyjížďky na území Palestiny v rámci různých izraelských protiakcí proti palestinským radikálům.

Obecná charakteristika

Celkové schéma tanku se oproti typům Mk.1 a Mk.2 až na pár drobností nezměnilo. Motor je umístněn pod šikmým čelním pancířem a přispívá tak k vyšší ochraně čtyřčlenné osádky při zásahu do přední části korby. Řidič je situován vlevo od motoru. Před ním se nachází pravděpodobně převodovka. Tříčlenná věž je umístněna za motorovou sekcí. Velitel je ve věži vpravo a střelec je níže před ním. Nabíječ je situován do levé části věže. Řešení záďové části tanku zůstalo také zachováno. Prostor v zádi slouží u MerkavyMk.3 zejména pro převážení dalších nábojů pro hlavní kanón, převážení malého výsadku (běžně 6 vojáků) nebo převoz raněných (do zadního prostoru se vejdou asi 4 nosítka nebo až 9 sedících raněných). Z tohoto prostoru se vystupuje otvorem v zádi, který chrání mohutná dvoudílná dvířka (jedna část se otvírá nahoru a jedna dolů). Na zádi tanku jsou vlevo a vpravo od již zmiňovaných dvířek pro přístup do zadního prostoru ještě další dvě jednodílná dvířka. Pravé složí pro přístup k protichemickému vzduchovému filtru a levé pro přístup k akumulátorům. Na těchto dvířkách pak jsou ještě konstrukce pro převážení dalšího vybavení.


MerkavaMk.3B (C)

Palebná síla, systém řízení palby a přístrojové vybavení tanku

Tank je vyzbrojen plně stabilizovaným kanónem ráže 120 mm společnosti IMI. Kanón má hladký vývrt a termickou ochranu hlavně. Je vybaven ejektorem. Elevace je -8 až 20° a odměr je celokruhový. Systém náměru kanónu a odměru věže byl oproti předchozím typům pozměněn. U tanku MerkavaMk.3 je použit plně elektrický systém odměru a náměru věže společnosti Elbit Limited. Umožňuje pohyb v náměru a odměru rychlostí kolem 30 resp. 15 °/s. Kanón IMI ráže 120 mm může střílet standartní munici NATO ráže 120 mm.

Stejně jako u tanků MerkavaMk.1 a Mk.2 používá izraelská armáda vlastní munici, která je tak kvalitní, že si blíže nespecifikovaný typ podkaliberní průbojné munice objednalo i Švédsko pro své tanky Strv 121 a Strv 122. V tanku se používá munice HE, HESH a APFSDS. Vezeno je 50 kusů munice pro kanón, která je vezena ve věži a ve středu korby (další munice může být umístněna v zadním nákladovém prostoru).

Hlavní zbraň je ovládána systémem řízení palby KnightMk.3 (Matador) firmy Elbit Ltd. Integruje v sobě střelecký zaměřovač se stabilizovanou optikou, s denní televizní a noční termovizní větví a s laserovým dálkoměrem. Dále digitální počítač pro výpočet prvků pro střelbu a meteo senzor.

Tank Merkava Mk.3 může účinně střílet na cíle vzdálené 3000 - 3500 metrů a to i za pohybu (cíle i vlastního). Jak je tento systém přesný, však zatím podrobně publikováno nebylo.

Jako vedlejší výzbroj slouží tři kulomety FN-MAG ráže 7,62 mm. Jeden je spřažen z hlavním kanónem a další dva jsou lafetovány na věži. Jeden ovládá velitel a druhý nabíječ. Oba mohou být použity jako protiletadlové. Vezeno je většinou 10 000 nábojů ráže 7,62 mm, z nichž 3000 jsou určeny pro spřažený kulomet a 7000 pro protiletadlové kulomety. Na tanku může být použit i kulometu M2HB ráže 12,7 mm.

Zvláštností tanku Merkava je minomet SoltamCommando ráže 60 mm, který slouží jako pomocná výzbroj. U typu Mk.3 je lafetován ve stropě věže s možností vedení střelby zevnitř tanku. V tanku je většinou vezeno pro tento minomet 30 min.

Řidič je vybaven pro jízdu v noci pasivním noktovizorem AN/VSS-2 firmy Litton (nebo AN/VSS-43). Velitel má k dispozici telefon pro spojení se zadním prostorem. Zajímavostí jsou vyklápěcí světlomety.


Tank MerkavaMk.3 vybavený pasivním přídavným pancéřováním 4. generace.

Ochrana

Ochrana tanku MerkavaMk.3 je řešena jako komplexní se zajištěním maximálního stupně odolnosti ze všech stran. Jako hlavní ochrana je použit vrstvený pancíř modulárního typu, umístněný na ocelové kostře. Jednotlivé modely se pak liší ještě dalším přídavným pancířem různých typů. Jako u jiných tanků je nejvíc pozornosti soustředěno na čelní pancéřování věže a korby.

Věž nemá přírubu kanónu (podobně jako u britských tanků) a po obou stranách kanónu jsou dva klíny z vrstveného pancíře. Ty jsou velmi šikmé (70 až 80°) a odrážejí tak většinu střel. Zároveň jsou enormně silné (kolem 1000 mm). Prostor před střeleckým zaměřovačem je jakoby vyříznut a po stranách je chráněn osmi ocelovými retardéry. Čelní prostor korby je chráněn mohutným pancéřováním. Za ním je umístněna hlavní pohonná jednotka, která v případě, že dojde k probití čelního pancíře slouží jako další ochranný blok.

Motor je umístněn vpravo, takže řidič vlevo je méně chráněn. Proto je pancíř v oblasti řidiče o něco silnější (řešeno přidáním dalších plátů pancíře). Je taky o něco šikmější. Boky věže narozdíl od předchozích typů dostaly navíc speciální přídavný pancíř. Na vrchní straně boků věže zůstala prostřední mezivrstva se schránkami, které jsou určeny pravděpodobně na zásobníky.

Toto pancéřování zvyšuje ochranu zejména proti kumulativní munici. Boky korby jsou v oblasti pojezdového ústrojí chráněny vlastním homogenním ocelovým pancířem korby a ochrannými kryty pásů. Vrchní část je chráněna dvěmi vrstvami ocelového pancéřování, mezi nimiž jsou palivové nádrže a akumulátory. Řidič je pak ještě chráněn zprava motorem. Zadní část věže je z ocelového pancíře a jako přídavná ochrana hlavně proti kumulativním střelám slouží mohutný koš na výstroj a výbavu. V zadní oblasti věže jsou Merkavy vybaveny clonou z řetězů zakončených těžkou kovovou koulí. Tato clona chrání kritický prostor mezi korbou a zádí věže zejména před kumulativními střelami. Pravá zadní část korby je chráněna (dvojitým ?) ocelovým pancířem, protichemickým filtrem a konstrukcí pro převoz dalšího vybavení.

Aby toho nebylo málo tak tato konstrukce (koš) je ještě zodolněna drátěnými mřížkami. Levá část je chráněna podobně - (dvojitým ?) ocelovým pancířem, akumulátory, stejným košem a mřížkovou záclonou. Ve střední části jsou dvířka o značné tloušťce stěny. Záď je pod určitým úhlem chráněna blatníky a ozubeným vodícím kolem. Prostřední dvířka pak ještě zmíněnými koši s mřížkovou záclonou.

Tank je vybaven filtroventilačním systémem společnosti Kinetics, klimatizací, automatickým hasícím zařízením a detektorem radioaktivního zamoření. Munice je umístněna v individuálních ohnivzdorných schránkách. Pohon náměru kanónu a odměru věže je plně elektrický, což vylučuje riziko požáru hydraulické kapaliny. Dále je vybaven systémem detekce ozáření laserem LWS-2 společnosti Amcoram Ltd. Tank disponuje dvanácti vrhači dýmových granátů (6 na každé straně).

Ochrana tohoto tanku je dobře prověřena i v bojových podmínkách. Podle izraelských zdrojů bylo zasaženo několik tanků Merkava Mk.3 protitankovými zbraněmi, ale nebyl zaznamenán případ totálního zničení tanku. Všechny stroje byly opraveny a navráceny do služby. Jeden tank byl zasažen asi 20 protitankovými raketami sovětské provenience, ale pouze jedna zasáhla a zabila velitele, který měl otevřený poklop. Počátkem roku 2002 byla, ale jedna Merkava Mk.3 (nebo Mk.2) skoro totálně zničena a zahynuli v ní tři lidé. Dosavadní teorie (pochází od lidí z britského nakladatelství Jane's) hovoří o výbuchu 50kg (uvádí se i ale 50 - 100 kg) nálože (nejtěžší protitankové miny mají asi 12 kg) umístněné v zemi, která vybuchla pod motorem tanku. Motor byl vystřelen z tanku, přičemž usmrtil řidiče a zasáhl kanón, jehož závěr pak "rozmixoval" další dva členy osádky. Tímto incidentem byla pověst tanku Merkava jako ideálně chráněného typu silně pošramocena. Dodejme k tomu však to, že podobný výbuch by nepřečkal bez úhony žádný tank na světě.

Pohyblivost

U tanků Merkava byla pohyblivost vždy odsunuta až na poslední místo. U modelu Mk. 3 je ale i pohyblivost na velmi dobré úrovni. Tank disponuje zrychlením z 0 na 32 km/h za 10 sekund a maximální rychlost je kolem 60 km/h. To je míň než u většiny moderních západních tanků. Tank Merkava Mk.3 ale disponuje velmi vysokou rychlostí v terénu, která může být až 55 km/h, což už je srovnatelné např. s tankem M1 Abrams. Hlavní zásluhu na tom má motor AVDS-1790-9AR o výkonu 882 kW, automatická převodovka DetroitAllison CD-850-BX a nové odpružení podvozku (pravděpodobně hydropneumatické). Pojezdové ústrojí má na každé straně šest pojezdových kol, hnací ozubenou rozetu, čtyři ? vratné kladky a vodící ozubené kolo.

Verze

MerkavaMk.3: Základní verze tanku MerkavaMk.3.
MerkavaMk.3A: ?.
MerkavaMk.3B: Verze vybavená přídavným pancéřováním na vrchu věže.
MerkavaMk.3C: Blízká verzi Mk.3B. Také vybavena přídavným vrchním pancéřováním.
MerkavaMk.3D "Baz": Tank MerkavaMk.3 vybavený systémem automatického sledování cíle Baz. Verze popsána samostatně.
MerkavaMk.3D "Baz" "BA": Tank MerkavaMk.3D vybavený přídavným pancéřováním na bocích věže.
MerkavaMk.3D "Baz" "BA-RP": Tank MerkavaMk.3D vybavený přídavným pancéřováním na bocích věže a pásy s pryžovými patkami.
MerkavaMk.3?: Verze vybavená přídavným pancéřováním na věži stejným jako u typu Mk.3D "BA"?
MerkavaMk.3?: Verze vybavená přídavným pancéřováním 4. generace. Pouze prototyp ?
MerkavaMk.4: Dále vylepšený tank Merkava s upraveným kanónem, pancířem a pohonem. Verze popsána samostatně.
Merkava ARV: Vyprošťovací tank na podvozku tanku MerkavaMk.3.

 


Záď MerkavyMk.3 je kromě základního pancéřování zezadu chráněna ještě koši na výbavu s mřížkovými clonami (korba) a clonou z řetězů (věž).

Technický popis

Posádka

4 osoby

Délka (mm)

8780 mm

Šířka

3700 mm

Bojová hmotnost

61 000 kg

Kanón                        IMI    ráže 120 mm/ hladký vývrt
Motor

TeledyneContinental AVDS-1790/ 882 kW

Max. rychlost

60 km/h

Systém řízení palby

KnightMk.3

Výrobce

IsraelOrdnanceCorps, Tel a Shumer, Izrael

Cena

4,2 mil. Dolarů

Zdroj

http://mainbattletanks.czweb.org/

 


Copyright © All Rights Reserved