zpět bojové helikoptéry

Ruské helikoptéry

NAVIGACE

Ka-15 Hen

Kamov, SSSR

připravil Jiří Kučírek


Létající brouček, i tak se lze charakterizovat Kamov Ka-15 M

Lehký víceúčelový vrtulník Kamov Ka-15 vznikl v polovině padesátých let v kamovově konstrukční kanceláři. V kódu NATO obdržel přezdívku "Hen" (slepice).

Pro tento stroj, stejně tak i pro jeho následovníky je typická konstrukce rotoru se dvěma protiběžnými vrtulemi, v tomto případě poháněné jedním motorem, a sice motorem Ivčenko AI-14VF. Dalším charakteristickým rysem, u prvních vrtulníků N. I. Kamova, je zdvojená směrová ocasní plocha místo vyrovnávacího rotoru.
Podvozek je pevný, čtyřkolový. Některé stroje byly vybaveny plováky.
Po stranách trupu lze zavěšovat schránky s výzbrojí, nebo s různým nákladem. V sanitním provedení jsou tyto kontejnery zavěšeny podélně, u zemědělské verze jsou upevněny svisle.
Kamov Ka-15 byl používán pouze v Sovětské armádě, kde byl využíván námořním letectvem jako štábní spojovací vrtulník mezi různými plavidly. Díky své stabilitě při horizontálním letu a při přistání byly stroje Ka-15 u pilotů velice oblíbené.
Na listině mezinárodních rekordů FAI se Ka-15 objevil hned dvakrát: na uzavřeném okruhu 100 km dosáhl průměrné rychlosti 162,784 km/h, na okruhu 500 km 170,455 km/h. Výkony byly postupem doby překonány.
 

Verze

Ka-15
Základní vojenská verze určená k spojovacím a pozorovacím úkolům, k dopravě pošty apod.


Vojenský spojovací Ka-15

Ka-15 M
Civilní verze, která našla uplatnění v zemědělství, v energetice, v dopravě pošty a dokonce i na větších rybářských lodích.


Kamov Ka-15 M může mít kolový i plovákový podvozek

TTD Ka-15

Motor:        1x Ivčenko AI-14VF; 205 kW 
Délka: 6,80 m 
Průměr rotoru: 9,97 m 
Výška: 3,30 m 
Prázdná hmotnost: 980 kg 
Maximální hmotnost: 1 690 kg 
Rychlost: 150 km/h 
Dostup: 3 000 m 
Dolet: 300 km 

Zdroje:

 


Copyright © All Rights Reserved