NAVIGACE |
|
|
Kamov, SSSR
připravil Jiří Kučírek
Létající brouček, i tak se lze charakterizovat Kamov Ka-15 M
Lehký víceúčelový vrtulník Kamov Ka-15 vznikl v polovině padesátých let v kamovově konstrukční kanceláři. V kódu NATO obdržel přezdívku "Hen" (slepice).
Pro tento stroj, stejně tak i pro jeho následovníky je typická konstrukce rotoru se
dvěma protiběžnými vrtulemi, v tomto případě poháněné jedním motorem, a sice
motorem Ivčenko AI-14VF. Dalším charakteristickým rysem, u prvních vrtulníků N. I.
Kamova, je zdvojená směrová ocasní plocha místo vyrovnávacího rotoru.
Podvozek je pevný, čtyřkolový. Některé stroje byly vybaveny plováky.
Po stranách trupu lze zavěšovat schránky s výzbrojí, nebo s různým nákladem. V
sanitním provedení jsou tyto kontejnery zavěšeny podélně, u zemědělské verze jsou
upevněny svisle.
Kamov Ka-15 byl používán pouze v Sovětské armádě, kde byl využíván námořním
letectvem jako štábní spojovací vrtulník mezi různými plavidly. Díky své
stabilitě při horizontálním letu a při přistání byly stroje Ka-15 u pilotů velice
oblíbené.
Na listině mezinárodních rekordů FAI se Ka-15 objevil hned dvakrát: na uzavřeném
okruhu 100 km dosáhl průměrné rychlosti 162,784 km/h, na okruhu 500 km 170,455 km/h.
Výkony byly postupem doby překonány.
Ka-15
Základní vojenská verze určená k spojovacím a pozorovacím úkolům, k dopravě
pošty apod.
Vojenský spojovací Ka-15
Ka-15 M
Civilní verze, která našla uplatnění v zemědělství, v energetice, v dopravě
pošty a dokonce i na větších rybářských lodích.
Kamov Ka-15 M může mít kolový i plovákový podvozek
Motor: | 1x Ivčenko AI-14VF; 205 kW |
---|---|
Délka: | 6,80 m |
Průměr rotoru: | 9,97 m |
Výška: | 3,30 m |
Prázdná hmotnost: | 980 kg |
Maximální hmotnost: | 1 690 kg |
Rychlost: | 150 km/h |
Dostup: | 3 000 m |
Dolet: | 300 km |
Zdroje:
Copyright © All Rights Reserved