zpět bojové helikoptéry

Ruské helikoptéry

NAVIGACE

Mi-38

Mil, Rusko, a Eurocopter, Francie a Německo

připravil Lukáš Visingr


Model Mi-38

V polovině 80. let byl zahájen vývoj dopravního vrtulníku, který by měl nahradit stávající stroje řady Mi-8/17, a to v civilním i vojenském sektoru. Po rozpadu SSSR byly však finance pro letecký průmysl přiškrceny natolik, že slibnému projektu hrozilo zrušení. Upoutal však pozornost německo-francouzského konsorcia Eurocopter International, které roku 1992 poskytlo dotaci ve výši 150 miliónů německých marek. Výroba bude probíhat u firmy Kazan Helicopters v Kazani. První prototyp letěl roku 1997 a v nejbližší době by měl vstoupit na světový trh. Nyní se stále častěji označuje jako výrobek firmy Euromil. Zajímavé je, že celý design více než připomíná evropský projekt EH 101.

Mi-38 je střední dvoumotorový dopravní vrtulník s šestilistým celokompozitovým nosným rotorem a čtyřlistým ocasním rotorem (fakticky jde o dva souosé dvoulisté rotory vzájemně pootočené do tvaru písmene X). V současné době je poháněn ruskými motory, ale do budoucna se počítá se zástavbou pohonných jednotek americké nebo evropské výroby. Rovněž avionika, systém řízení fly-by-wire a vybavení pilotní kabiny je produktem Eurocopteru.

Nákladní prostor o délce 6.8 m, šířce 2.25 m a výšce 1.8 m pojme 30 osob nebo náklad do hmotnosti 5 000 Kg. Pod trupem v těžišti je závěsné zařízení pro externě nesený náklad do hmotnosti 6 000 Kg. V zádi se nachází sklopná nákladová rampa a nákladní kabina je vybavena válečkovým dopravníkem na podlaze.

Údaje Mi-38

Motory: 2x Kilmov TV7-117VM 
Výkon: 2x 2 860 KW 
Délka trupu: 19.95 m 
Průměr nosného rotoru: 21.1 m 
Průměr ocasního rotoru: 3.84 m 
Výška: 5.13 m 
Max. vzletová hmotnost: 15 500 Kg 
Max. rychlost: 275 Km/h 
Cestovní rychlost: 250 Km/h 
Statický dostup: 2 300 m 
Operační dostup: 6 200 m 
Dolet: 325 Km 
Max. přeletová vzdálenost: 1 300 Km 

Prameny:

 


Copyright © All Rights Reserved