NAVIGACE |
|
|
Mil, SSSR
Práce na novém vrtulníku zahájil Milův tým v říjnu 1951, pod vlivem
úspěšného nasazení amerických výsadkových vrtulníků v korejské válce
(1951-1953). První let prototypu VD-12 (věrtaljot děsantnyj - výsadkový vrtulník, 12
místný) se uskutečnil již v květnu (červnu ?) 1952, v témže roce byla
zahájena sériová výroba a do služby v sovětské armádě byl zařazen v srpnu 1953.
Byl to první transportní vrtulník ve službách sovětské armády.
Sikorsky S-55
Jeho návrh již na první pohled vychází ze Sikorského S-55 (první let 1949). V
porovnání s ním je ale Mi-4 mnohem výkonější.
V přední části trupu byl umístěn šikmo uložený motor, nad ním pilotní kabina
pro dvě osoby a reduktor rotoru. Vojenské verze měly podtrupový výběžek. Ten
sloužil především pro pozorovatel, který obsluhoval 12,7 mm kulomet s 200 náboji a
rozsahem pohybu 55° dolů a 30° vlevo/vpravo. Místo kulometu zde mohla být zabudována
avionika.
Ve střední čáti trupu byla kabina pro cestující nebo náklad. V zadní části trupu
byly dveře pro nakládku a vykládku bojové techniky.
Hlavní rotor byl čtyřlistý, vyrovnávací třílistý. Čtrnáctiválcový motor měl bohatou výkonovou rezervu. To mu umožňovalo provoz ve všech klimatických podmínkách, od žhavých pouští až po polární oblasti.
V 50.letech patřil k nejvýkonějším vrtulníkům ve své kategorii. Vytvořil řadu mezinárodních rekordů. V roce 1958 dostal Mi-4 na Světové výstavě v Bruselu zlatou medaili.
Do ukončení výroby v roce 1969 bylo v Kazani postaveno 3200 Mi-4; z toho 700 na
export do 24 zemí. Kromě SSSR se od roku 1959 licenčně vyráběl v Číně pod
označením Harbin Z-5. Čína do ukončení výroby v roce 1979 vyrobila 545 kusů Z-5.
Ozbrojená varianta verze M. První sovětský vrtulník určený k
přímé podpoře pozemních vojsk. Kromě střelecké věže pod trupem měl po bocích
trupu 6 závěsníků pro 4 letecké bomby po 250 kg, 4-6 raketnic a nebo 4 protitankové
řízené střely Falanga.
Na variantu AB bylo v letech 1967-1968 přestavěno 200 Mi-4A.
Všechny verze mohly létat s obojživelným přistávacím zařízením (plováky).
Prodával se i na Západ. Ještě v roce 1995 sloužilo 555 Mi-4. Kromě socialistických států byly jeho uživateli: Afghánistán, Alžírsko Belgie, Finsko (3 kusy, 1961-1979), Indonézie, Írák, Itálie, Jemen, Rakousko, Egypt, Súdán, Sýrie, Švýcarsko.
Motor: | 1x pístový Švecov AŠ-82V, 1250 kW |
---|---|
Průměr nosného rotoru: | 21,0 m |
Průměr vyrovnávacího rotoru: | 3,6 m |
Délka s otačejícími se rotory: | 25,02 m |
Délka trupu: | 16,79 m |
Výška: | 5,18 m |
Šířka trupu: | 2,0 m |
Prázdná hmotnost: | 5 390 kg |
Maximální hmotnost: | 7 550 kg |
Max.rychlost: | 210 km/h |
Cestovní rychlost: | 160 km/h |
Dostup statický: | 2 000 m |
Dostup dynamický: | 5 500 m |
Na 3000 m vystoupá za: | 13 min |
Dolet: | 400 km |
Dolet s 11 cestujícími: | 250 km |
Zdroje:
Copyright © All Rights Reserved