zpět bojové helikoptéry

Ruské helikoptéry

NAVIGACE

Mi-4 Hound

Mil, SSSR

Práce na novém vrtulníku zahájil Milův tým v říjnu 1951, pod vlivem úspěšného nasazení amerických výsadkových vrtulníků v korejské válce (1951-1953). První let prototypu VD-12 (věrtaljot děsantnyj - výsadkový vrtulník, 12 místný) se uskutečnil již v květnu (červnu ?) 1952, v témže roce byla zahájena sériová výroba a do služby v sovětské armádě byl zařazen v srpnu 1953.
Byl to první transportní vrtulník ve službách sovětské armády.


Sikorsky S-55

Jeho návrh již na první pohled vychází ze Sikorského S-55 (první let 1949). V porovnání s ním je ale Mi-4 mnohem výkonější.
V přední části trupu byl umístěn šikmo uložený motor, nad ním pilotní kabina pro dvě osoby a reduktor rotoru. Vojenské verze měly podtrupový výběžek. Ten sloužil především pro pozorovatel, který obsluhoval 12,7 mm kulomet s 200 náboji a rozsahem pohybu 55° dolů a 30° vlevo/vpravo. Místo kulometu zde mohla být zabudována avionika.
Ve střední čáti trupu byla kabina pro cestující nebo náklad. V zadní části trupu byly dveře pro nakládku a vykládku bojové techniky.

Hlavní rotor byl čtyřlistý, vyrovnávací třílistý. Čtrnáctiválcový motor měl bohatou výkonovou rezervu. To mu umožňovalo provoz ve všech klimatických podmínkách, od žhavých pouští až po polární oblasti.

V 50.letech patřil k nejvýkonějším vrtulníkům ve své kategorii. Vytvořil řadu mezinárodních rekordů. V roce 1958 dostal Mi-4 na Světové výstavě v Bruselu zlatou medaili.

Do ukončení výroby v roce 1969 bylo v Kazani postaveno 3200 Mi-4; z toho 700 na export do 24 zemí. Kromě SSSR se od roku 1959 licenčně vyráběl v Číně pod označením Harbin Z-5. Čína do ukončení výroby v roce 1979 vyrobila 545 kusů Z-5.

Verze

Všechny verze mohly létat s obojživelným přistávacím zařízením (plováky).

Uživatelé

Prodával se i na Západ. Ještě v roce 1995 sloužilo 555 Mi-4. Kromě socialistických států byly jeho uživateli: Afghánistán, Alžírsko Belgie, Finsko (3 kusy, 1961-1979), Indonézie, Írák, Itálie, Jemen, Rakousko, Egypt, Súdán, Sýrie, Švýcarsko.

Bojové nasazení

TTD Mi-4

Motor: 1x pístový Švecov AŠ-82V, 1250 kW
Průměr nosného rotoru: 21,0 m
Průměr vyrovnávacího rotoru: 3,6 m
Délka s otačejícími se rotory: 25,02 m
Délka trupu: 16,79 m
Výška: 5,18 m
Šířka trupu: 2,0 m
Prázdná hmotnost: 5 390 kg
Maximální hmotnost: 7 550 kg
Max.rychlost: 210 km/h
Cestovní rychlost: 160 km/h
Dostup statický: 2 000 m
Dostup dynamický: 5 500 m
Na 3000 m vystoupá za: 13 min
Dolet: 400 km
Dolet s 11 cestujícími: 250 km

Zdroje:

 


Copyright © All Rights Reserved