NAVIGACE |
|
|
Jakovlev, SSSR
připravil Martin Jurečka
Přestože jakovlevova konstrukční kancelář vyvinula do roku 1951 řadu typů
stíhačů se sudovitým trupem, bylo hlavní úsilí věnováno zdokonalení Jak-15 tak,
aby byl konkurentem MiG-15. Dalším typem ve vývojové řadě Jak-15/17 byl Jak-19
(první let začátkem roku 1947), který měl ústí trysky na rozdíl od svých
předchůdců na konci trupu. Přesunutím motoru níže do trupu, vyvedením ústí
trysky pod trup a posunutím kabiny dozadu vznikl Jak-23. První let absolvoval 17.června
1947 a začátkem roku 1948 byl zaveden do sériové výroby. Bylo ale vyrobeno pouze asi
310 kusů, protože bylo jasné, že budoucnost patří modernějšímu MiG-15.
Na svou dobu to byl velmi moderní záchytný stíhač celokovové konstrukce. Jako první
sovětský letoun byl opatřen vystřelovací sedačkou. Na konce křídel bylo možno
zavěsit odhazovatelné přídavné nádrže na 190 l paliva. Letoun byl vybaven optickým
zaměřovačem. Celá přední část rupu byla odnímatelná pro snazší přístup k
motoru. Motor RD-500 byl sovětskou verzí britského Rolls-Royce Derwent V.
Předchůdce Jak-23 typ Jak-19
Jak-23 u nás navázal na jeden u nás zkoušený Jak-17. V roce 1949 dostalo československé bezpečnostní letectvo 11 Jak-23, které nahradily letouny S-99 a Spitfire LF Mk-IXE. Teprve později dostala armáda 9 kusů Jak-23 pod označením S-101. Krátce sloužily na letišti Mladá u Milovic a od podzimu 1951 u 11.slp v Žatci. Naše letectvo je vyřadilo v letech 1955 až 1956, kdy už sloužily na vnitrozemském letišti v Brně. Nedošlo ani k plánované licenční výrobě, protože SSSR poskytl ČSR moderní MiG-15, jehož licenční výroba se v ČSR zavedla.
Dvoumístná cvičná verze z roku 1949.
SSSR, Polsko, Bulharsko, ČSR, Rumunsko.
Nebyl bojově nasazen.
Motor: | RD-500, 15,59 kN |
---|---|
Délka: | 8,16 m |
Rozpětí: | 8,73 m |
Výška: | 3,31 m |
Prázdná hmotnost: | 2 000 kg |
Vzletová hmotnost: | 3 384 kg |
Rychlost: | 975 km/h |
Dostup: | 10 000 m |
Stoupavost: | 47 m/s |
Dolet: | 920 km |
Vzletová dráha: | ? m |
Dojezdová dráha: | ? m |
Výzbroj: |
|
Foto: Vladimír Čereba
Zdroje
Copyright © All Rights Reserved