NAVIGACE |
|
|
Mikojan/Gurjevič, SSSR
Od roku 1972 byla vyvíjena modernizovaná dvojmístná verze MiG-25 pod označením
MiG-25 MP. První prototyp E-155 MP vzlétl poprvé 16.září 1975.
Sériové letouny dostaly označení MiG-31. Vychází z MiG-25, ale velice se od něj
odlišuje. Byly pro něj vyvinuty nové motory a také avionika je kompletně nová. Je
schopen operovat v libovolné výšce a za jakéhokoliv počasí. Jeho drak byl
přizpůsoben možnosti letu nadzvukou rychlostí v malé výšce. Podíl klasických
nikl-ocelových částí byl snížen z 80% na 49%, titanových vzrostl z 8% na 16%,
hliníkových z 11% na 33% a 2% konstrukce tvoří kompozitní materiály.
Největší předností Mig-31 není jeho obratnost nebo rychlost (i když jde o velice
rychlý stroj), ale jeho zbraňové vybavení v čele se špičkovým radarem Zaslon.
Anténa radaru je nepohyblivá, paprsek je vychylován elektronicky. Toto umožňuje
využít celý průměr trupu pro anténu o průměru 1,1 m. Rozměry antény jsou velice
důležité pro velikost sledovaného území. Změna směru paprsku radaru ovládaná
elektronicky je také mnohem rychlejší než mechanická změna směru celé antény.
MiG-31 je zatím jediný sériově vyráběný letoun na světě s tímto typem radaru.
Letadlo je schopné sledovat až deset cílů i na výrazně nižších letových
hladinách a současně útočit na 4 z nich. Umožňuje i bojový režim typu
"vystřel a zapomeň". Palubní počítač automaticky vyhodnocuje, které
čtyři cíle jsou nejnebezpečnější. Mig-31 dokáže vést boj proti cílům na
větší ploše než to dokáže jeho americký ekvivalent F-14. Díky skvělému radaru,
rychlosti a AAM zbraním dlouhého doletu je schopen Mig-31 střežit poměrně velké
území. Při nasazení čtyř strojů Mig-31, které si navzájem vyměňují informace,
lze pokrýt území dlouhé až 900km. Letadlo také může sloužit jako AWACS,
řídící činnost dalších bojových letounů s méně výkonými palubními RL.
MiG-31 je schopen účině zasáhnout i proti malorozměrným cílům jako jsou střely s
plochou dráhou letu, proti vrtulníkům i výškovým vysokorychlostním letounům. Je
určen pro každé počasí i pro podmínky silného radioelektronického rušení. Kromě
šestihlavňového 23 mm kanónu může nést i čtyři PLŘS R-33 dalekého dosahu s
doletem 110 km.
Sériová výroba se rozběhla v roce 1979. V kódu NATO dostal jméno Foxhound. Do
služby byl v SSSR zařazen od roku 1983 a nahrazoval Tu-28P, MiG-23, Su-15 a starší
varianty MiG-25. Ke konci roku 1995 bylo vyrobeno přes 500 kusů.
Mig-31 je výhradně používán ruskými vzdušnými silami. Spolu se Su-27 tvoří páteř letectva PVO.
?
Motor: | 2x D-30FB, 2x 151,9 kN |
---|---|
Délka: | 22,69 m |
Rozpětí: | 13,46 m |
Výška: | 6,2 m |
Prázdná hmotnost: | 29 120 kg |
Maximální hmotnost: | 46 000 kg |
Maximální rychlost: | 3 000 km/h / 17 500 m |
Dostup: | 24 400 m |
Maximální dolet: | 3 300 km |
Dolet s maximální výzbrojí: | 1 200 km |
Výzbroj: |
|
Copyright © All Rights Reserved