NAVIGACE |
|
|
Mikojan/Gurjevič, SSSR
Zatím nejmodernější známý model letounu konstrukční kanceláře
Mikojan-Gurjevič. Je znám také jako MFI (Mnogofunkcionalnyj Frontovoj
Istrebitěl, anglicky MFF Multi-role Frontline Fighter) a nebo pod označením MiG
1.42. Označení 1.42 se používalo pro projekt. Pro prototypy se používá
označení 1.44.
Hlavním úkolem tohoto stroje páté generace je dosažení vzdušné převahy, podobně
jako u americké F-22. Podle šéfkonstruktéra MAPO MiG Belocvetova má MiG 1.44 větší
akční rádius (dolet), větší maximální rychlost než F-22 a je univerzálnější.
Stejně jako F-22 má schopnost supercruise - let nadzvukovou rychlostí bez použití
přídavného spalování.
Na počátku osmdesátých let začal vývoj amerického stíhače pro 21.století,
následníka F-15. Tento program dostal označení ATF (Advanced Tactical Fighter). Jeho
výsledkem je letoun F-22 Raptor. Jako odpověď na tento krok začal SSSR v konstrukční
kanceláři MiG od roku 1983 projektovat a od roku 1986 konstruovat nový letoun schopný
nahradit stroje čtvrté generace Mig-29 Fulcrum a Su-27 Flanker. V prosinci roku 1994
provedl MiG 1.44 pojížděcí zkoušky až do zvednutí příďového podvozku. 12.ledna
1999 byl MiG 1.44 představen odborné veřejnosti na Žukovského testovací letecké
základně. První let vykonal 29.února 2000.
Pro letoun byl vyvinut nový motor Saturn-Ljulka AL-41F s řízeným vektorem tahu ve dvou
rovinách. Tyto motory by prý měly dokonce umožnit MiG 1.44 zavěsit se nehybně ve
vzduchu, což je důležité pro přesné zásahy pozemních cílů.
Stálou a klasickou výzbrojí letounu je kanón ráže 30 mm. Podobně jako F-22 také
MiG 1.44 může mít zbraňové systémy umístěné vně nebo uvnitř letounu. Ve
zbraňové šachtě je místo pro 12 až 14 raket.
Konstrukce draku má značný podíl kompozitních materiálů (kompozity představují
30% z celkového podílu konstrukčních materiálů, slitiny hliníku a lithia 35%,
slitiny kovu 30% a 5% sklo a pryž). Pozornost byla věnována i ochlazování
výstupních plynů z motorů. Použity byly rovněž špičkové nátěry absorbující
elektromagnetickou energii.
Letoun by měl být osazen impulzním dopplerovským radiolokátorem páté generace s
plošnou fázovanou anténou. Bude umožňovat automatické sledování více než 20
vzdušných i pozemních cílů na vzdálenostech mnohonásobně převyšujících hranici
vizuální dohlednosti.
Většina technologií, použitých na letounu byla vyvinuta před 8 až 10 lety a přesto
některé z nich nemají dodnes ve světě konkurenci. Specialisté se shodují v tom, že
MFI je reálným důkazem o tom, že Rusové mají asi 5 až 6 letý náskok před USA.
Představitelé konstrukční kanceláře uvedli, že letoun v současné podobě
představuje jakousi létající laboratoř budoucích technologií a letoun v této
podobě pravděpodobně nebude nikdy zaveden do operačního použití ve vojenském
letectvu. MFI je základem, na němž má být postaven zcela nový perspektivní bojový
letoun, který má být znatelně menší a levnější, nikoliv však horší než MFI.
Celá situace kolem vývoje tohoto stroje je nepřehledná plná nepřesností, polopravd
i lží. Jisté však je, že projekt má potíže spíše ekonomického než technického
rázu. Cena jednoho letounu je 70 mil.dolarů. Je docela možné, že jeho další vývoj
finančně podpoří Čína a Indie.
Motor: | 2x Ljulka Saturn AL-41F, 2x 125 kN |
---|---|
Délka: | 20 m |
Rozpětí: | 15 m |
Výška: | ? m |
Hmotnost: | 30 000 kg |
Max.rychlost: | 2 500 km/h |
Dostup: | ? m |
Dolet: | ? km |
Výzbroj: |
---|
|
Zdroje:
Copyright © All Rights Reserved