NAVIGACE |
|
|
Suchoj, SSSR
Na počátku 60. let se v SSSR dozvěděli, že Britové a Američané vyřešili
problémy měnitelné geometrie křídla a zahájili v této oblasti vývoj. Stíhací
bombardér Su-7 byl prvním kandidátem na takový letoun. Měnitelná geometrie křídel
zkracuje vzletovou a přistávací dráhu a zároveň prodlužuje dolet. Zástavba
křídla s plně měnitelnou geometrií by si ale vyžádala úplnou přestavbu křídla a
trupu. Proto bylo rozhodnuto upravit Su-7 na typ s částečně měnitelnou geometrií
křídel. Koncepce částečně měnitelné geometrie spočívá v tom, že pohyblivé
jsou pouze vnější části křídla. Tento návrh byl realizován na prototypu S-22I,
později přeznačeném na Su-7IG (Izmeňjajemaja geometria). Prototyp dostal kódové
označení NATO Fitter-B. První let se uskutečnil 2.srpna 1966. U letounu se výrazně
zlepšila nosnost, dolet a zkrátila se vzletová dráha. Typ byl zařazen do sériové
výroby pod označením Su-17.
Jeho neúspěšným soupeřem byl Mikojanův I-3U (někdy označován jako I-380).
Do služby byl Su-17 zařazen v roce 1971. Vyráběl se od roku 1970 do roku 1990 a bylo
vyrobeno asi 3000 kusů v mnoha modifikacích. Podle modifikace se také liší
označení. Buď Su-17 nebo exportní varianty Su-20 a Su-22.
U nás slouží verze Su-22 M-4 a Su-22 UM-3K. Poslední bude z naší armády vyřazen v
roce 2009.
Určení Su-17 bylo sice stíhací-bombardér, ale většinou byly používány jako
bombardéry. Úlohu stíhacího bombardéru sdílel Su-17 společně s MiG-27. Oba typy
měly stejné určení, téměř stejné výkony a byly vyrobeny v přibližně stejném
množství. Důvodem k tomu, že byly vyráběny a používány dva typy téhož určení
bylo to, že vláda SSSR nechtěla urazit ani konstrukční kancelář MiG ani Su. Bylo to
sice drahé rozhodnutí, ale v té době bylo prvořadé politické hledisko.
Su-17 je stále moderní letoun se schopnou avionikou a učinnou výzbrojí.
Je průzkumná verze.
Český Su-22 UM-3K (nahoře) a Su-22 M-4 |
Su-17 sloužil výlučně v letectvu SSSR.
Su-20 sloužil v SSSR, Polsku, NDR, Alžíru, Egyptě, Sýrii, Íráku, Afghánistánu a
Jemenské demokratické republice.
Su-22 sloužil v Československu (v roce 1998 létalo v České republice: 28 Su-22 M-4 a
5 Su-22 UM-3K), Peru, Líbyi a v dalších zemích.
Su-22 peruánského letectva
Fotky z náměšťské základny
Motor: | 1x Ljulka AL-21F3, 109,8 kN |
---|---|
Délka: | 19,01 m |
Rozpětí: | 10,02 m (minimální šíp) 13,7 m (maximální šíp) |
Výška: | 4,97 m |
Prázdná hmotnost: | 9 500 kg |
Maximální hmotnost: | 19 500 kg |
Rychlost: | 2 220 km/h / 11 000 m (2,09 Mach) |
Dostup: | 18 000 m |
Stoupavost: | 230 m/s |
Dolet: | 2 300 km |
Bojový rádius: | 675 km |
Průzkumný kontejner KKR-1
Prostředek REB SPS-141
Copyright © All Rights Reserved