NAVIGACE |
|
|
Suchoj Su-30MKK zalétáváný před exportem do Číny
Verze velice podobná Su-27UB (cvičná verze) navržená pro dlouhé lety (nad 10hodin). Dvojsedadlové letadlo je vybaveno zařízením na tankování za letu. Su-30 je v dnešní době zřejmě nejvíce vyráběný víceúčelový bitevník. Su-30 je prvním letadlem na světě, které překonalo rychlost zvuku při letu kolmo vzhůru.
Su27UB bylo nasazeno do letectva ve stejnou dobu jako Su-27. Byl to dvousedadlový
letoun navržený pro výcvik. Měl stejné zbraňové systémy jako Su-27 a podobnou
manevrovací schopnost. Rozdíl byl jen v menším doletu díky zvýšenému odporu
zapříčiněnému větším kokpitem. Později vznikla myšlenka využít místo druhého
člena osádky v nasazení letadla na dlouhé mise. A tak vznikl Su-30. Využití Su-30
jako trénikového a zároveň bojového stroje s dlouhým doletem přineslo snížení
výrobních nákladů. Změny proti Su-27 jsou malé ale patrné. Díky technologickému
pokroku jsou v Su-30 použity novější materiály a technologie. Jako i u ostatních
typů vzniklých z koncepce Su-27 je k dispozici přilbový zaměřovač,
optoelektronický a laserový zaměřovací systém, aktivní rušení radaru protivníka,
varovný systém nepřátelsého útoku, a pasivní obranné zařízení proti raketám na
vypouštění klamných cílů. Podle údajů výrobce má Su-30 více než dvojnásobný
dolet a 2,5x větší účinnost než původní Su-27.
Přední sedadlo je na stejném místě jako v Su-27. Druhé sedadlo má výrazně lepší
výhled dolů. Zadní kokpit má rovněž HUD a všechny panely ovládání jako přední
kokpit.
Su-30 je díky schopnosti tankovat za letu a díky možnosti zavěšení přídavných
vnějších palivových nádrží letadlo s dlouhým doletem nebo se schopností dlouho
střežit velké území. Má nové navigační, palebné a řídící systémy
dovolující letadlu plnit roli vedoucího formace. Podobně jako Mig-31 může Su-30
pracovat v režimu mini AWACS, kdy vedoucí formace ozařuje cíle radarem a ostatní
dostávají od něj získané údaje datovou linkou.
Su-30 / Su-27PU
Základní verze letounu. (viz. popis víše)
Su-30D / Su-27PUD
Dvojmístný letoun akrobatické skupiny Test Pilots (D - Dozapravka).
Su-30K
Exportní provedení základního typu Su-30. Chybí kachní plošky, standardní
motory Saturn-Ljulka AL-31F bez vektorování tahu. 11. června 1997 byla těmito letouny
vyzbrojena 24. stíhací peruť indického letectva.
Su-30M
Víceúčelová verze (M - Modernizirovannyj), dva členové osádky plní různé
úkoly. Nepříliš velký úspěch verze Su-30K dal přednost vývoji této verze.
Su-30MK
Verze Su-30MK je dalším vývojovým stupněm Su-30, jedná se o exportní verzi
Su-30M (MK - Modernizirovannyj Kommerčeskij). Má zvýšenou schopnost zasáhnout proti
pozemním cílům. Je to skutečně víceúčelový bojový letoun se skvělými
manévrovacími schopnostmi. Pro zvýšení účinnosti byly přidány další dva
závěsy na výzbroj. Nyní lze tedy navěsit výzbroj na 12 závěsů. Druhý pilot zde
má úlohu zbraňového operátora narozdíl od Su-27UB a Su-30, kde plní funkci druhého
pilota. Modifikovaná verze Su-30 byla díky využití lehkých slitin, což vedlo ke
snížení hmotnosti, prvním letadlem na světě schopným trvale zvyšovat rychlost nad
rychlost zvuku při letu kolmo vzhůru.
Vylepšená verze Su-30MK byla úspěšně testována jako náhrada MiG-31 Foxhound, u
kterého jsou problémy s údržbou.
Poprvé byl první sériový stroj této verze představen veřejnosti na výstavě FIDAE
'94 v Santiagu de Chile.
Su-30MKI
30. listopadu 1996 byla mezi Ruskem a Indií podepsána smlouva o dodání čtyřiceti
letounů označovaných jako Su-30MKI (I - Indijskij. Takto na zakázku upravovaný
Su-30MK je vybaven radiolokátorem N-011M, upraveným zaměřovacím a navigačním
systémem, víceúčelovými displeji MFI-55/56, avionikou ruské, francouzské,
izraelské a indické produkce a tankovacím nástavcem. Oproti klasické verzi Su-30MK je
poháněn motory AL-31FP s vektorováním tahu. Rovněž se liší zdvojeným příďovým
kolem a kachními ploškami.
Su-30KI
Suchoj Su-30KI (KI - Kommerčeskij Indonezijskij) se od ostatních strojů řady Su-30
výrazně liší, především jednomístnou kabinou, dá se říct, že ve své podstatě
vychází spíše z letounu Suchoj Su-27SMK. Je vybaven zaměřovacím systémem RLPK-27,
radiolokátorem N-001M, teleskopickým nástavcem pro doplňování paliva za letu a
upraveným zaměřovacím a navigačním systémem. Příďový podvozek je jednokolový.
Poháněn je dvojicí motorů Saturn-Ljulka AL-31F.
Na konci roku 1997 došlo k podpisu smlouvy na dodávku osmi letounů Su-30KI a čtyř
Su-30MKI do Indonésie.
Su-30KN / Su-30MKR / Su-30M2
V březnu roku 1999 byl zalétán letoun s číslem 302 označený jako Su-30KN. Tento
stroj byl výsledkem modernizačních počinů podniků IAPO a Ruskaja Avionika. Tato
verze je poháněna standardními motory Saturn-Ljulka AL-31F, podvozek je s jedním
kolem. Vybaven je rovněž teleskopickým tankovacím nástavcem. Avioniku tvoří
víceúčelové displeje MFI-55, modifikované elektronické a navigační systémy a v
přídi umístěný modernizovaný radar N-001.
V březnu roku 2001 došlo k podpisu smlouvy na modernizaci starších strojů verzí
Su-27UB a Su-30 na standart verzí Su-27UBM a Su-30KN. Prvních 10 letounů mělo být
modernizováno ještě do konce roku 2001.
Su-30MKK
Tato verze byla vyvinuta přímo podle požadavků Číny (MKK - Modernizovannyj
Kommerčeskij dla Kitaja). Původně mělo být do roku 2002 do Číny odesláno 45
těchto strojů, později byla zakázka snížena. Na konci roku 2000 (20. prosince),
přeletělo prvních deset strojů, za "přísného utajení", z Ruska na
čínskou základnu Wuhu.
Su-30MKK je vybaven upraveným zaměřovacím a navigačním systémem, víceúčelovými
displeji MFI-9/10, v přídi umístěným radiolokátorem N-001VE a teleskopickým
nástavcem pro doplňování paliva během letu. Poháněn je dvojicí motorů
Saturn-Ljulka AL-31F (dodatečně vyměněny za Al-31FP). Má vyšší SOP s vestavěnými
integrálními palivovými nádržemi a stejně jako Su-30MKI příďový podvozek s
dvojitým kolem.
Su-30MKM
Tato verze je nabízena Malajsii
Takticko-technické údaje Su-30 |
|||||||
Su-30 |
Su-30K |
Su-30MK |
Su-30MKI |
Su-30KI |
Su-30KN |
Su-30MKK |
|
Rok vzniku | 1992 |
- |
1996 |
1997 |
1999 |
1999 |
2000 |
Rozpětí (m) | 14,70 |
14,70 |
14,70 |
14,70 |
14,70 |
14,70 |
14,70 |
Délka (m) | 21,94 |
21,94 |
21,94 |
21,94 |
21,94 |
21,94 |
21,94 |
Výška (m) | 6,35 |
6,35 |
6,35 |
6,35 |
5,93 |
6,35 |
6,38 |
Plocha (m2) | 62,00 |
62,00 |
62,00 |
62,40 |
62,00 |
62,00 |
62,00 |
Hmotnost - prázdná (kg) | 17 000 |
- |
- |
- |
19 500 |
19 500 |
- |
Hmotnost - maximální (kg) | 33 500 |
34 000 |
34 000 |
34 000 |
33 000 |
33 000 |
34 500 |
Pohonná jednotka (2x Saturn-Ljulka) | AL-31F |
AL-31F |
AL-31F |
AL-31FP |
AL-31F |
AL-31F |
AL-31F (AL-31FP) |
Tah motoru (kN) | 125,00 |
125,00 |
125,00 |
128,00 |
125,00 |
125,00 |
125,00 (128,00) |
Max. rychlost ve výšce (km/h (M)) | 2 125 (1,78) |
2 175 (1,82) |
2 125 (1,78) |
2 175 (1,82) |
2 430 (2,04) |
2 430 (2,04) |
2 200 (1,84) |
Max. rychlost u země (km/h) | 1 400 |
1 400 |
1 400 |
1 400 |
1 400 |
1 400 |
1 400 |
Dolet bez tankování za letu | 3 500 |
3 500 |
3 500 |
3 000 |
3 700 |
3 700 |
- |
Dolet s 1 tankováním | 5 200 |
- |
5 200 |
- |
5 200 |
5 200 |
5 200 |
Praktický dostup | 19 820 |
- |
- |
19 800 |
18 500 |
18 500 |
17 300 |
Počet členů osádky | 2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
2 |
2 |
Zdroje:
Copyright © All Rights Reserved