NAVIGACE |
|
|
Taktický bombardér s dvoučlennou posádkou. Vzhledem ze své velikosti není Su-32"FN" primárně určen pro vedení vzdušných operací. Tento typ je určen pro útoky proti pozemním cílů na velké vzálenosti. Su-32"FN" je podle výrobce speciální útočný stíhač a spolehlivý ochránce pobřeží. Dokáže zjistit, zaměřit, určit a zničit i ponorky. Letadlo má 12 závěsů pro výzbroj, na které lze zavěsit i přídavný ECM systém (elektronické maskovaní proti radarům) nebo externí palivové nádrže. Pro zvýšení doletu je schopen Su-32FN schopen tankovat za letu a dokonce i tankovat za letu jeden Su-32FN od druhého Su-32FN.
Suchoj Su-32FN je naprosto odlišný letoun ve srovnání s Su-27 s výjimkou koncepce draku a základní konfigurace. Původně nesl letoun označení Su27IB (istrebitel-bombardirovschik), později byl návrh přepracován a nový letoun dostal označení Su-34. Tento byl dále modifikován na dnešní Su-32FN. Díky těmto změnám vznikl zvláště na Západě dojem, že Su-34 má nahradit bombardéry MiG-27, Su17 a Su-24 zatímco Su-32FN je určen pro pobřežní operace namísto námořních verzí Su-24 a Su-17. Ve skutečnosti je Suchoj Su-32FN vlastně nejdokonalejší z prototypů a je určen pro plnění obou výše zmíněných úkolů a navíc i pro účinné vedení vzdušného boje.
Su-32FN má stejnou aerodynamickou konstrukci jako Su-33 a Su-35 včetně předních kachních ploch. Ale jinak je to naprosto jiný stroj. Kompletní trup byl přepracován. Předek letounu byl zploštěn a připomíná tak zobák kačeny. Kokpit je dvoumístný se sedadly vedle sebe podobně jako u Su-24 a F-111. Na pancéřování kokpitu padlo asi půl tuny titanu. Inženýři při vývoji mysleli i na pohodlí posádky, která může trávit ve vzduchu i 10-14 hodin při doplňování paliva. Jakmile vstoupíte do kabiny po zabudovaných schodech a zavřete, otevře se přístup do malé kuchyňky s ledničkou a ohřívačem, WC a stanicí první pomoci, která slouží i jako místo na odpočinek nebo ke spánku pro jednoho. Zároveň tato místnůstka slouží jako sklad munice pro kanon Gsh-301 a jsou v ní umístěny navigační a radiové přístroje. Za tímto prostorem je hlavní vnitřní nádrž a palivová čerpadla. V kokpitu najdeme širokoúhlý HUD pro navigaci a několik MFD displayů zobrazujících veškeré potřebné informace. Díky velkému zvýšení vnitřního objemu letounu se mohlo zabudovat do letounu i více avioniky. Navíc lze do nádrží natankovat až o 3600kg více paliva.
Momentálně je Su-32FN osazen motory AL-31F. V současné době je možné vybavit Su-32"FN" systémem vektorovaného tahu (TVC), což zvyšuje spolu s motory AL-31F obratnost letounu a hlavně dává stroji schopnost letu nízkými rychlostmi nebo letu, kdy je osa letounu odlišná od osy letu, což je právě důležité pro vysokou efektivitu útoků na pozemní cíle. Letadlo má zabudovaný systém pro let kopírující terén. Výhledově se počítá s nahrazením motorů AL-31F za modernější AL-35 používané u Su-35.
Podvozek byl zesílen a prodloužen, aby byl letoun schopen nést i rakety dlouhého doletu jako Kh-41 MOSKIT (nadzvuková protilodní střela o váze 4 500kg a délce 9,4 m. Do mohutnější výzbroje byly přidány i střely schopné zásahu až na 250km.. Su-32FN samozřejmě má k vlastní obraně i AAM rakety. V tomto případě se nejedná pouze o R-73E krátkého doletu ale o R-77 středního a dlouhého doletu. K vylepšení obranyschopnosti byla přidána raketa typu R-73, kterou lze použít k sestřelení nepřátelských vzdušných cílů za ocasem letadla.
Su-32"FN" je vybaveno "Sea Snake" avionikou optimalizovanou pro zkoumání terénu, detekcí min a detekcí pozemních, námořních cílů a ponorek Aktivní radar je schopen zachytit námořní cíle s plochou kolem 3000 m2 na vzdálenost 150km při letu ve velkých výškách. "Sea Snake" je také schopen zachytit vzdušné cíle včetně malých nízko letících na vzdálenost 200-250km Navíc má stroj vy výbavě integrovaný navigační systém GLOSNOSS/GPS. Díky jemu je schopen předávat informace námořním jednotkám.
Avioniku tvoří množství počítačů, paměťových desek, barevných více účelových diplayů a procesorů. Všechny informační modulu jsou řízeny zdvojených centrálním počítačem, který plně řídí a koordinuje práci jednotlivých modulů a posílá informace posádce. Podle hlavního inženýra je systém, tak modulární, že je možné úspěšně splnit skoro všechny typy misí i při poruše kteréhokoliv modulu. Vybavení moduly lze upravit podle přání zákazníka. Dokonce lze zabudovat západní avioniku.
Na námořních misích tvoří aktivní zbraňové systémy palubní koherentní radar, vysílající sonosignály, palubní IR/TV systém pro obrazovou syntézu a laserový zaměřovač. Detekce cíle se děje převážně pomocí radaru, někdy i visuálně s pomocí detektoru sonosignálů. K detekci ponorek slouží 72 pasivních sonobójí a měřič magnetických anomálií. Tento komplex detekčních zařízení je schopen zachytit i vysunutý periskop ponořené ponorky.
Operační let začíná plánováním mise a nahrátím všech potřebných dat do pamětí stroje a vyzbojením letadla podle typu mise. Ve výzbroji jsou i lety s plochou drahou letu typue AS-13/18 Kingbolt, protiradarové střely AS-14 Kedge, AS-17 Krypton, Kh-35 Harpoon jako protilodní rakety a Kh-41 Moskit protilodní střela s dlouhým doletem. V tunelu mezi dvěma motory, jsou dva tandemové závěsníky určené pro zavěšení extrémně těžké výzbroje. V přední části letadla je víceúčelový radar.
Su-32"FN" zůstává snad nejpružnějším letounem typu Suchoj. Má výkon, dlouhý dolet, může létat pomalu, rychle, vysoko i nízko. Přitom manévruje stejně dobře jako mnohem menší letoun. A navíc může nést rakety s plochou dráhou letu, původně vyvinuté pro bombardéry. Stroj může být vybaven množstvím přístrojů a systémů, dokonce i západní výroby. Člen posádky může pilotovat, vařit večeři, jít na WC, vyspat se. Tohle všechno se děje, ikdyž jeho pilot-kolega dává letadlu přetížení kolem 7G.
Tento letou je nabízen na export za 36 milionů dolarů.
Tah na hladině moře | 7 600kg |
Tah na hladině moře statický s forsáží | 12 500kg |
Vnitřní palivové nádrže | 13 000kg |
Zařízení pro tankování za letu | k dispozici |
Rozpětí křídel | 14,70 m |
Délka | 23,30 m |
Výškat | 6,50 m |
Plocha křídel | 62 m2 |
Prázdná | ? kg |
Normální vzletová | 38 000 kg |
- poměr tahu k hmotnosti | 0.66 |
Maximální vzletová | 44 360 kg |
- poměr tahu k hmotnost | 0.56 |
Maximální rychlost ve výšce | Mach 1.8 |
Maximální rychlost na hladině moře | Mach 1.15 |
Stoupavost | ? ft |
Maximální dolet | 2 485 miles |
1x30mm kanon | 150 ran |
až 12xAAM | R-27 (AA-10 "Alamo") |
R-77 (AA-12 "Adder") | |
R-73A (AA-11 "Archer") | |
R-60 (AA-8 "Aphid") | |
AGM | široká škály řízených i neřízených raket a bomb |
Copyright © All Rights Reserved