NAVIGACE |
|
|
připravil Martin Faix
V roce 1964 bylo v konstrukční kanceláři Charkovského závodu, kolektivem vedeným Anatolijem Bělusovem, vyvinut mechanizirovannyj tjagač - ljogkij bronirovannyj jako náhrada za zastaralý dělostřelecký tahač AT-P.
Jeho výroba začala v SSSR v roce 1966. Jako základ byl použit podvozek z PT-76. Vnitřní prostor se skládá z prostoru pro posádku v přední části korby a prostoru pro desetičlenný výsadek v zadní části.
Řidič sedí vlevo a vedle něho vpravo je pozice velitele, který ovládá věžičku s 7,62 mm kulometem PKT. Věžička má odměr 360 stupňů a náměr od -5 do +30 stupňů. Vozidlo je lehce pancéřované tloušťka pancéřování se pohybuje mezi 7-14mm, to mu umožňuje základní ochranu proti pěchotním zbraním. Na zadních dveřích a na boku jsou střílny z nichž může výsadek vést palbu z ručních zbraní. Osádka je chráněna proti účinkům zbraní hromadného ničení.
Vodou chlazený osmiválcový motor JaMZ 238 s výkonem 179 kW umožňuje vozidlu dosáhnout na silnicích maximální rychlosti 61 km/h a v terénu dosahuje vozidlo maximální rychlosti 30 km/h. MT-LB je plně obojživelný, pohon ve vodě zabezpečují pásy, které mu umožňují dosahovat rychlosti 6 km/h.
Vozidlo je vybaveno systémy umožňující činnost vozidla v nočních podmínkách. Vybavení zahrnuje vyhledávací světlomet OU-3GK, infračervený noční pozorovací přístroj řidiče TVN-2 s dosahem 40 m. MT-LB může za sebou také vléci přívěs nebo zbraň do hmotnosti 6500 kg nebo vézt náklad do hmotnosti 2000 kg.
MT-LB se vyznačuje velmi dobrou průchodností v terénu. Jeho prázdná hmotnost činí pouhých 11 900 kg a jeho pásy jsou široké 350 mm. Tato kombinace znamená,že vozidlo má měrný tlak na půdu 0,45kg/cm2. Pro velmi chladné podnebí byla vyvinuta verze MT-LBV která má pásy o šířce 565 mm a tím je dosaženo ještě nižšího měrného tlaku na půdu. Pro starty při velmi nízkých teplotách je tato verze vybavena ohřívačem motoru. S touto úpravou je vozidlo schopno působit i při teplotách -45°C.
Výroba probíhala v SSSR a licenčně v Polsku a Bulharsku.
V roce 1967 bylo na bázi MT-LB vyvinuto vozidlo, které má zvýšenou korbu a prodloužený podvozek. Má označení MT-LBu. Tato úprava našla uplatnění jako velitelské stanoviště dělostřelectva pro tyto typy 2S1 Gvozdika, 2S3 Akacija, 2S4 Tulpan, 2S5 Hyacint, 2S7 Pion. Existuje mnoho verzí umístěném na tomto modifikovaném podvozku MT-LB.
Byly vyvinuty i verze, na kterých se nachází komponenty sovětského systému řízení a velení PASUV (Polevaja avtomatizirana sistema za upravlenja na vojskite). V roce 1993 zakoupilo Švédsko 800 vozidel z majetku bývalé Národní lidové armády NDR. Některá zakoupená vozidla prošla modernizací a zbytek asi 200 kusů byl rozebrán na náhradní díly.
V 90. letech proběhla na Ukrajině modernizace, která si vytkla za cíl zvýšit palebnou sílu vozidla a zvýšit jeho výkon.Vozidlo má silnější motor JaMZ-238VM a věžový komplet ZTM-1 s 30 mm kanónem 2A72 a 7,62 mm kulometem KT a 81 mm zadýmovacími granátomety. Vezená zásoba střeliva je 300 ks.
Další modernizační projekt spatřil světlo světa v roce 1998 a pochází z dílen závodu v Kurganu. V tomto případě jde zatím spíše o prototyp. Vozidlo má jinak vyřešeno odpružení, novou sedačku řidiče, vozidlo má instalovánu klimatizační jednotku v prostoru posádky i v prostoru pro výsadek. Dále se zaměřila pozornost na zlepšení ovladatelnosti vozidla. Místo pák byl pro řízení vozidla použit volant.
MT-LB 6MB
MT-LB 6MA
1L259 “Zoopark-1- dělostřelecký radiolokátor určený k lokalizování palebných postavení minometů a dělostřelectva. Radiolokátor dokáže určit i palebná postavení taktických raket. Radiolokátor je schopen vyhodnocovat a řídit i palby vlastního dělostřelectva, za minutu může zjistit až 70 palebných postavení.V jednom okamžiku může sledovat až 12 cílů. Systém je odolný vůči prostředkům radioelektronického boje
R-330P Pyramida - prostředek pro vedení radioelektronického boje, činnost je vedena zpravidla z místa a to vždy z pečlivě maskovaného stanoviště, pomocí střešní antény lze provádět rušení i za jízdy do vzdálenosti maximálně 15 km. Vozidlo může provádět průzkum a rušení v pásmu HF a VHF, frekvence pro rušení mu dodávají doprovodná vozidla. Vozidlo může provádět rušení v pásmu 20 až 100 Mhz, zajímavou možností tohoto vozidla je možnost se zamíchat se do komunikace na sledovaných kmitočtech.
KDKhR-1N- vozidlo chemického průzkumu, které je určeno k dálkovému chemickému průzkumu kontaminace prostoru aerosoly chemických látek, v případě použití bojových otravných látek nepřítelem, vozidlo zjistí v reálném čase souřadnice a parametry z mraku aerosolů a vyšle je rádiem nebo linkou do automatizovaného systému řízení a velení, při provádění průzkumu systém hlídá kruhovým snímaním azimuty 0-360°, při tom může prozkoumat až 75 km2
PPRU-1"Ovod-M-SV"- stanoviště velení a řízení pro protivzdušnou obranu zjišťuje vzdušnou situaci a řídí systémy protivzdušné obrany, tuto činnost zabezpečuje pro systémy ZSU-23-4 Šilka, 9K31 Strela 1, 9K35 Strela-10 a dále pro přenosné systémy Strela-2, Strela-3, Igla.Vozidlo může zjistit až 99 cílů do vzdálenosti 40 kilometrů
9P149 Šturm - stíhač tanků vyzbrojený protitankovými řízenými střelami 9M114 (AT-6 Spiral)
AZM - ženijní vozidlo
K-612 - vozidlo radiačního průzkumu
MTP-LB - je vozidlo určené pro technickou pomoc, běžným opravám a údržbě tanků nebo jiných obrněných transportérů. V přední části se nachází rameno jeřábu, který může zdvihat břemena do hmotnosti 1500 kg. Mezi vybavení vozidla patří přípravky s nářadím, náhradní díly, svařovací souprava, naviják s délkou lana 85 metrů a prostředky pro vlečení a tažení jiných vozidel.
SNAR-10 - v kódu NATO označován jako BIG FRED, je určen k zjišťování polohy cílů, vyhodnocování výsledků vlastních střeleb, dosah radiolokátoru je 16 km
MT-LB Vasilek - tato verze byla poprvé spatřena při bojích v Afghánistánu, na korbě vozidla je upevněn 82 mm minomet 2B9 Vasilek, efektivní dostřel minometu je 4720 metrů
9K35 Strela-10 - vozidlo je určeno především pro ochranu tankových a mechanizovaných uskupení před vzdušným útokem. Vezená zásoba raket je osm, z toho čtyři jsou připraveny v odpalovacím zařízení a zbytek je uložen v přepravním prostoru. Původní verze vozidla je vyzbrojena raketou 9M35 s infračerveným naváděcím systémem, která je schopna dosáhnout rychlosti až MACH 2 a ničit cíle do výšky 5000 metrů do vzdálenosti 10 km. K útvarům Sovětské armády dorazilo vozidlo v roce 1976, bylo několikrát modernizováno. Nejnovější verze vozidla nese označení 9K35M4. Armáda České republiky používá verzi 9K35M, která má ve vozidlo zastavěno PVK-10M (pracoviště velitele kompletu), které přijímá údaje o vzdušné situaci v prostoru působení a zabezpečuje kontrolu zařízení kompletu
WPT - vozidlo technické pomoci
LA-3 - je mobilní velící stanoviště protivzdušné obrany vybavené systémem pro automatizaci velení a řízení, vozidlo je vybaveno systémem navigace GPS a filtroventilačním zařízením které mu zajišťuje ochranu proti účinkům zbraní hromadného ničení
LOTOS - vychází z MT-LB, ale narozdíl od něj má vozidlo na zádi umístěnou nástavbu, ve které jsou umístěny čtyři nosítka pro raněné nebo lze změnit uspořádání na dvě nosítka a čtyři nebo osm sedících raněných
LSPZRA - vozidlo protivzdušné obrany umístěné na podvozku MT-LB, vyvinuto v roce 1994, vyzbrojeno dvě 23 mm kanóny Model 4216 a čtyřmi protiletadlovými střelami. Byl vyroben pouze prototyp, vozidlo podle informací není ve výzbroji
ISMN - ženijní vozidlo se zaminovacím systémem UMN, systém se skládá ze čtyřech vystřelovačů, každý z vystřelovačů má 20 protipěchotních nebo protitankových min
Pbv 401 - upravená verze vozidla, které původně pochází z bývalé Národní lidové armády NDR vyzbrojená kulometem ráže 7.62 Ksp 95 nebo typem Ksp 98
Pbv 401GRK
Pvrbbv 452 - na místo původní věžičky byla namontován komplet pro odpalování protitankových řízených střel+
Arménie, Ázerbajdžán, Bangladéš, Bělorusko, Bulharsko, Česká republika, Finsko, Gruzie, Irák, Kazachstán, Litva, Makedonie, Moldávie, Niger, Polsko, Rusko, Srpsko, Švédsko, Ukrajina
Bojové nasazení
Válka v Afghánistánu(1979-1989)
První válka v Zálivu(1990-1991)
Druhá válka v Zálivu(2003)
Válka v Jugoslávii
První rusko-čečenská válka( 1991-1994)
Druhá rusko-čečenská válka( 1999- dodnes)
http://www.jedsite.info/
Wikipedia
http://naoruzanje.paracin.co.yu/mt-lb.html
fotografie z plaveb se souhlasem autora http://www.firsttofire.army.cz/ (252.plro)
Copyright © All Rights Reserved