NAVIGACE |
|
|
připravil Petr Duda
Samohybný protiletadlový systém 9K33 "Osa" vyvinutý Grušinovovou konstrukční kanceláří je určen pro protivzdušnou obranu bojových formací mechanizovaných jednotek. Je schopen zničit taktická nebo přífrontová letadla, helikoptéry a křižující střely až do rychlosti 1800 km/h. Hlavním rysem tohoto systému je, že všechny jeho komponenty jsou integrovány v jednom vozidle. Těmito komponenty jsou radar, komunikační prostředky, navigační prostředky, počítače, kontrolní systémy, elektrický zdroj a další. Tento systém tak umožňuje ve velmi krátkém čase odhalovat a ničit vzdušné cíle při přesunu nebo krátkých zastávkách. Osa má též velmi dobrá opatření proti rušení a je schopna bojovat proti visícím helikoptérám a protiradarovým střelám.
Systém byl vyvíjen od roku 1959, veřejnost se o něm dozvěděla poprvé v roce 1975, kdy se zúčastnil přehlídky na moskevském Rudém náměstí. Na rozdíl od předchozích ruských protivzdušných systémů je plně samostatný. Skládá se z bojového vozidla a transportéru-nabíječe se střelami, prostředky kontroly a údržby. Obě vozidla mají shodný povozek VAZ-5937, který má vysokou prostupnost terénem. Uspořádání podvozku je 6×6. Tlak v pneumatikách může řidič upravovat podle potřeby. Bojové vozidlo se skládá z kabiny pro dva, řidiče a velitele. Ta se nachází vepředu spolu s motorem a je přístupná pouze svrchu poklopem. Uprostřed a ke konci je namontován vlastní zaměřovací a zbraňový systém. Kabina je chráněna proti jadernému, chemickému a biologickému zamoření. Automobil je obojživelný. Pohon ve vodě maximální rychlostí 8 kilometrů za hodinu zajišťují dvě vrtule. V bojové části se nachází velký sledovací radar, dva menší zaměřovací, které řídí dvě střely (každý jednu), dva malé televizní senzory, umístěné nad malými zaměřovacími radary, jenž dokáží zaměřit cíle i při snížené viditelnosti. Užívají se také, pokud je použito silného elektronického rušení. Sledovací radar funguje v impulsním režimu, má maximální dosah 35 km, a typický cíl zjistí na vzdálenost kolem 30 km. Při přesunu je možné radar sklopit dozadu. Dva malé radary se používají pro výstřel salvy dvou raket, čímž se zvyšuje šance zásahu cíle. Každá raketa může být naváděna na jiné frekvenci pro překonání rušení. Vozidlo přepravy střel a údržbových zařízení je vybaveno jeřábem, který může překládat až 18 střel v kontejnerech po třech.
Střela 9M33 je dlouhá 3,20 m, průměr má 21 cm a startovací hmotnost 130 kg. Pohání ji jednostupňový motor na tuhé palivo. Maximální rychlost překračuje Mach dva, maximální dostřel je 15 kilometrů, efektivní výška je 25 až 12 000 metrů. Raketa je klasické konstrukce s malými křidélky vepředu a velkými na konci. Střela je vybavena poloaktivní radarovou nebo infračervenou naváděcí soustavou. Bojová hlavice nese 19 kg trhaviny a střepin.
První verze systému, v SSSR zavedená v roce 1973. Je vybavena radarem "Thin Skin", dvěma nebo čtyřmi raketami 9M33 s minimálním účinným dostřelem 1500 a maximálním 12000 metrů. Minimální letová výška postřelovaného cíle je 25 metrů, maximální 5000 metrů.
Tato verze zavedená v roce 1977, je vybavena radarem "Land Roll", šesti raketami uloženými ve vzduchotěsných kontejnerech po třech. Kontejnery zvyšují životnost střel a jsou odolnější proti otřesům. Systém je vybaven novějším systémem IFF (rozpoznávání vlastní-cizí). Radar je schopen zaměřovat i cíle s krátkým doletem.
Nejnovější verze, vyvinutá v roce 1980, s dalšími úpravami, vychází z předchozí verze Osa-AK
Námořní varianta využívaná v některých hladinových plavidlech (Moskva, Albatros, Orel, Rezky, Veter...). Střely jsou odpalovány vertikálně. Zavedena v roce 1968
Systém Osa všech verzí byl nebo je zaveden v nejméně 25 zemích, jako například Alžírsko, Angola, Bělorusko, Československo (ČR/SR), Guinea, Indie, Irák, Jižní Afrika, Jordánsko, Jugoslávie, Kazachstán, Kuvajt, Libye, Mozambik, NDR, Nikaragua, Polsko, Rumunsko, Rusko, Řecko, Sýrie, Ukrajina a další.
„Osa“ | „Osa-AK“ | „Osa-AKM“ | |
Pásmo odhalení cíle (km) | ? | ? | 2, 45 |
Pásmo zničení cíle | |||
- Vzdálenost (km) | 2-9 | 1,5-10 | 1,5-10 |
- Výška (km) | 0,05-5 | 0,025-5 | 0,025-5 |
Maximální rychlost cíle (m/s) | 420 | 500 | 500 |
Pravděpodobnost zničení cíle jednou střelou | 0,35-0,85 | 0,5-0,85 | 0,5-0,85 |
Hmotnost střely (kg) | 128 | 128 | 128 |
Hmotnost bojové hlavice (kg) | 19 | 19 | 19 |
Reakční doba (s) | 16-34 | 27-39 | 27-39 |
Nejvyšší rychlost střely (m/s) | 500 | 500 | 500 |
Bojový personál, posádka | 3-5 | 3-5 | 3-5 |
Podvozek | VAZ-5937 6×6 obojživelný terénní |
Délka (m) | 9,14 |
Výška (m) | 4,2 (se sklopeným radarem) |
Šířka (m) | 2,75 |
Typ motoru | D20K300 nebo D20B-200 dieselový |
Výkon motoru (hp) | 200 při 2000 otáčkách |
Obsah nádrží (l) | 350 |
Max. vertikální překážka (m) | 0,5 |
Max. hloubka příkopu (m) | 1,2 |
Max. sklon terénu | 60% |
Max. boční svah | 30% |
Maximální dojezd (km) | 500 |
Maximální rychlost na silnici (km/h) | 80 |
Maximální rychlost plavby (km/h) | 8 |
Radiostanice | R-123M |
Pancíř | Žádný |
Posádka | 3-5 |
Ochrana | NBC (proti chemickým, biologickým a jaderným zbraním) |
Noční vidění | Infračervené pro řidiče |
Typ | 9P35M2 |
Délka (m) | 3,2 |
Průměr (mm) | ? |
Hmotnost (kg) | 35 |
Reakční doba (s) | 27-39 |
Doba mezi výstřely (s) | 4 |
Čas nabití (min) | 5 |
Střelba za jízdy | Ne |
Doba rozložení (min) | 4 |
Doba složení (min) | Méně než 4 |
Max. počet postřelovanýcm cílů | 1 |
Označení | 9M33M3 |
Maximální dostřel (m) - rychlost cíle 1800 km/h | 6500 |
– rychlost cíle 1100 km/h | 10 000 |
- rychlost cíle 0-360 km/h | 15 000 |
Minimální účinný dostřel (m) - rychlost cíle 1800 km/h | 1500 |
– rychlost cíle 1100 km/h | 1500 |
- rychlost cíle 0-360 km/h | 2000 |
Maximální dostup (m) - rychlost cíle 1800 km/h | 5 000 |
– rychlost cíle 1100 km/h | 5 000 |
- rychlost cíle 0-360 km/h | 5 000 |
Minimální účinný dostup (m) - rychlost cíle 1800 km/h | 25 |
– rychlost cíle 1100 km/h | 25 |
- rychlost cíle 0-360 km/h | 10-25 |
Délka (mm) | 3158 |
Průměr (mm) | 209,6 |
Váha (kg) | 170 |
Rychlost (m/s) | 1020 |
Pohon | Raketový na pevná paliva |
Navádění | Povelové/Infračervené |
Typ hlavice | Střepinová, vysoce tříštivá |
Roznětka | Kontaktní a přibližovací |
Hmotnost hlavice (kg) | 16 |
Doba samozničení (s) | 25-28 |
Zaměřovače se zvětšením, LLLTV(Low-Light-Level Television, Televizní kamera s nízkoúrovňovým světelným příjmem)/optický asistent (pro cíle zaměřované při nízké viditelnosti nebo silném rušení), zjišťovací, sledovací a zaměřovací radary, IFF (Zjišťování vlastní-cizí)
Označení | LAND ROLL |
Funkce | Zjišťování cílů |
Rozpoznávácí vzdálenost (km) | 20-30 |
Sledovací vzdálenost (km) | 20-25 |
Pracovní kmitočet (GHz) | 6-8 |
Frekvenční pásmo | H |
Označení | Monopulsní radar sledování cíle |
Funkce | Sledování cíle |
Rozpoznávací vzdálenost (km) | 20-25 |
Sledovací vzdálenost | - |
Pracovní kmitočet (GHz) | 14,2-14,8 |
Frekvenční pásmo | J |
Počet | 2 |
Pracovní kmitočet (GHz) | 10-20 |
Internet
http://www.army.fr.pl/uzbr/osa.php
http://army.host.sk/missiles/osa
http://venus.ci.uw.edu.pl/~animal/military.pl/syst_p_lotnicze/raketowe/sa-8_gecko-9m33-osa/
http://www.index.ne.jp
http://atrid.topcities.com/specs/q-t/sa-8.html
http://www.volny.cz/recon/pvopro/sa8.htm
http://www.deepsky.i12.com/blackhawk_sa8-gecko.htm
http://www.fas.org/spp/aircraft/part12.htm
Copyright © All Rights Reserved