zpět ruské systémy země-vzduch

Ruské systémy země-vzduch

NAVIGACE

9K33 Osa (SA-8 Gecko)

připravil Petr Duda

Samohybný protiletadlový systém 9K33 "Osa" vyvinutý Grušinovovou konstrukční kanceláří je určen pro protivzdušnou obranu bojových formací mechanizovaných jednotek. Je schopen zničit taktická nebo přífrontová letadla, helikoptéry a křižující střely až do rychlosti 1800 km/h. Hlavním rysem tohoto systému je, že všechny jeho komponenty jsou integrovány v jednom vozidle. Těmito komponenty jsou radar, komunikační prostředky, navigační prostředky, počítače, kontrolní systémy, elektrický zdroj a další. Tento systém tak umožňuje ve velmi krátkém čase odhalovat a ničit vzdušné cíle při přesunu nebo krátkých zastávkách. Osa má též velmi dobrá opatření proti rušení a je schopna bojovat proti visícím helikoptérám a protiradarovým střelám.

Systém byl vyvíjen od roku 1959, veřejnost se o něm dozvěděla poprvé v roce 1975, kdy se zúčastnil přehlídky na moskevském Rudém náměstí. Na rozdíl od předchozích ruských protivzdušných systémů je plně samostatný. Skládá se z bojového vozidla a transportéru-nabíječe se střelami, prostředky kontroly a údržby. Obě vozidla mají shodný povozek VAZ-5937, který má vysokou prostupnost terénem. Uspořádání podvozku je 6×6. Tlak v pneumatikách může řidič upravovat podle potřeby. Bojové vozidlo se skládá z kabiny pro dva, řidiče a velitele. Ta se nachází vepředu spolu s motorem a je přístupná pouze svrchu poklopem. Uprostřed a ke konci je namontován vlastní zaměřovací a zbraňový systém. Kabina je chráněna proti jadernému, chemickému a biologickému zamoření. Automobil je obojživelný. Pohon ve vodě maximální rychlostí 8 kilometrů za hodinu zajišťují dvě vrtule. V bojové části se nachází velký sledovací radar, dva menší zaměřovací, které řídí dvě střely (každý jednu), dva malé televizní senzory, umístěné nad malými zaměřovacími radary, jenž dokáží zaměřit cíle i při snížené viditelnosti. Užívají se také, pokud je použito silného elektronického rušení. Sledovací radar funguje v impulsním režimu, má maximální dosah 35 km, a typický cíl zjistí na vzdálenost kolem 30 km. Při přesunu je možné radar sklopit dozadu. Dva malé radary se používají pro výstřel salvy dvou raket, čímž se zvyšuje šance zásahu cíle. Každá raketa může být naváděna na jiné frekvenci pro překonání rušení. Vozidlo přepravy střel a údržbových zařízení je vybaveno jeřábem, který může překládat až 18 střel v kontejnerech po třech.

Střela 9M33 je dlouhá 3,20 m, průměr má 21 cm a startovací hmotnost 130 kg. Pohání ji jednostupňový motor na tuhé palivo. Maximální rychlost překračuje Mach dva, maximální dostřel je 15 kilometrů, efektivní výška je 25 až 12 000 metrů. Raketa je klasické konstrukce s malými křidélky vepředu a velkými na konci. Střela je vybavena poloaktivní radarovou nebo infračervenou naváděcí soustavou. Bojová hlavice nese 19 kg trhaviny a střepin.

Verze

9K33M1 Osa (SA-8a Gecko Mod 0)

První verze systému, v SSSR zavedená v roce 1973. Je vybavena radarem "Thin Skin", dvěma nebo čtyřmi raketami 9M33 s minimálním účinným dostřelem 1500 a maximálním 12000 metrů. Minimální letová výška postřelovaného cíle je 25 metrů, maximální 5000 metrů.

9K33M2 Osa-AK

Tato verze zavedená v roce 1977, je vybavena radarem "Land Roll", šesti raketami uloženými ve vzduchotěsných kontejnerech po třech. Kontejnery zvyšují životnost střel a jsou odolnější proti otřesům. Systém je vybaven novějším systémem IFF (rozpoznávání vlastní-cizí). Radar je schopen zaměřovat i cíle s krátkým doletem.

9K33M3 Osa-AKM (SA-8b Gecko Mod 1)

Nejnovější verze, vyvinutá v roce 1980, s dalšími úpravami, vychází z předchozí verze Osa-AK

4K33 Osa-M (SA-N-4)

Námořní varianta využívaná v některých hladinových plavidlech (Moskva, Albatros, Orel, Rezky, Veter...). Střely jsou odpalovány vertikálně. Zavedena v roce 1968

Uživatelé

Systém Osa všech verzí byl nebo je zaveden v nejméně 25 zemích, jako například Alžírsko, Angola, Bělorusko, Československo (ČR/SR), Guinea, Indie, Irák, Jižní Afrika, Jordánsko, Jugoslávie, Kazachstán, Kuvajt, Libye, Mozambik, NDR, Nikaragua, Polsko, Rumunsko, Rusko, Řecko, Sýrie, Ukrajina a další.

 

Takticko-technická data systému Osa

Základní informace

„Osa“ „Osa-AK“ „Osa-AKM“
Pásmo odhalení cíle (km) ? ? 2, 45
Pásmo zničení cíle
          - Vzdálenost (km) 2-9 1,5-10 1,5-10
          - Výška (km) 0,05-5 0,025-5 0,025-5
Maximální rychlost cíle (m/s) 420 500 500
Pravděpodobnost zničení cíle jednou střelou 0,35-0,85 0,5-0,85 0,5-0,85
Hmotnost střely (kg) 128 128 128
Hmotnost bojové hlavice (kg) 19 19 19
Reakční doba (s) 16-34 27-39 27-39
Nejvyšší rychlost střely (m/s) 500 500 500
Bojový personál, posádka 3-5 3-5 3-5

Přesnější výkres

Podrobnější specifikace (9K33M3 Osa-AKM)

Bojové vozidlo:

Podvozek VAZ-5937 6×6 obojživelný terénní
Délka (m) 9,14
Výška (m) 4,2 (se sklopeným radarem)
Šířka (m) 2,75
Typ motoru D20K300 nebo D20B-200 dieselový
Výkon motoru (hp) 200 při 2000 otáčkách
Obsah nádrží (l) 350
Max. vertikální překážka (m) 0,5
Max. hloubka příkopu (m) 1,2
Max. sklon terénu 60%
Max. boční svah 30%
Maximální dojezd (km) 500
Maximální rychlost na silnici (km/h) 80
Maximální rychlost plavby (km/h) 8
Radiostanice R-123M
Pancíř Žádný
Posádka 3-5
Ochrana NBC (proti chemickým, biologickým a jaderným zbraním)
Noční vidění Infračervené pro řidiče

Odpalovací zařízení:

Typ 9P35M2
Délka (m) 3,2
Průměr (mm) ?
Hmotnost (kg) 35
Reakční doba (s) 27-39
Doba mezi výstřely (s) 4
Čas nabití (min) 5
Střelba za jízdy Ne
Doba rozložení (min) 4
Doba složení (min) Méně než 4
Max. počet postřelovanýcm cílů 1

Střela:

Označení 9M33M3
Maximální dostřel (m) - rychlost cíle 1800 km/h 6500
                                   – rychlost cíle 1100 km/h 10 000
                                   - rychlost cíle 0-360 km/h 15 000
Minimální účinný dostřel (m) - rychlost cíle 1800 km/h 1500
                                   – rychlost cíle 1100 km/h 1500
                                   - rychlost cíle 0-360 km/h 2000
Maximální dostup (m) - rychlost cíle 1800 km/h 5 000
                                   – rychlost cíle 1100 km/h 5 000
                                   - rychlost cíle 0-360 km/h 5 000
Minimální účinný dostup (m) - rychlost cíle 1800 km/h 25
                                   – rychlost cíle 1100 km/h 25
                                   - rychlost cíle 0-360 km/h 10-25
Délka (mm) 3158
Průměr (mm) 209,6
Váha (kg) 170
Rychlost (m/s) 1020
Pohon Raketový na pevná paliva
Navádění Povelové/Infračervené
Typ hlavice Střepinová, vysoce tříštivá
Roznětka Kontaktní a přibližovací
Hmotnost hlavice (kg) 16
Doba samozničení (s) 25-28

Řízení střelby:

Zaměřovače se zvětšením, LLLTV(Low-Light-Level Television, Televizní kamera s nízkoúrovňovým světelným příjmem)/optický asistent (pro cíle zaměřované při nízké viditelnosti nebo silném rušení), zjišťovací, sledovací a zaměřovací radary, IFF (Zjišťování vlastní-cizí)

Zjišťovací radar:

Označení LAND ROLL
Funkce Zjišťování cílů
Rozpoznávácí vzdálenost (km) 20-30
Sledovací vzdálenost (km) 20-25
Pracovní kmitočet (GHz) 6-8
Frekvenční pásmo H

Sledovací radar:

Označení Monopulsní radar sledování cíle
Funkce Sledování cíle
Rozpoznávací vzdálenost (km) 20-25
Sledovací vzdálenost -
Pracovní kmitočet (GHz) 14,2-14,8
Frekvenční pásmo J

Naváděcí radary:

Počet 2
Pracovní kmitočet (GHz) 10-20


Zdroje

Internet
http://www.army.fr.pl/uzbr/osa.php
http://army.host.sk/missiles/osa
http://venus.ci.uw.edu.pl/~animal/military.pl/syst_p_lotnicze/raketowe/sa-8_gecko-9m33-osa/
http://www.index.ne.jp
http://atrid.topcities.com/specs/q-t/sa-8.html
http://www.volny.cz/recon/pvopro/sa8.htm
http://www.deepsky.i12.com/blackhawk_sa8-gecko.htm
http://www.fas.org/spp/aircraft/part12.htm

 


Copyright © All Rights Reserved