NAVIGACE |
|
|
Tým ABL, USA
připravil Lukáš Visingr
Na podzim roku 1996 se zrodil velice ambiciózní projekt protiraketové obrany, založený na vzdušném laseru (AirBorne Laser). Jeho realizací byl pověřen tzv. ABL-tým, do něhož patří americké letectvo (USAF), Boeing, TRW a Lockheed Martin Missiles & Space.
Vznikl tak koncept letounu YAL-1A. Stručně řečeno, jde o dopravní letoun Boeing 747-400F (vojenské označení C-33), který je z větší části vyplněn laserem firmy TRW a optikou od Lockheedu. První prototyp by měl vzlétnout roku 2002. Úkol sériových letounů AL-1 je jednoduchý: létat podél hranic podezřelých zemí a v případě, že bude vystřelena balistická raketa, ji okamžitě zničit během její startovací fáze. S AL-1 se počítá hlavně v boji proti taktickým raketám (jako je Scud).
Použité zařízení se nazývá COIL (Chemical Oxygen-Iodine Laser). Pracuje takto: Plynná směs chlóru a peroxidu vodíku produkuje excitované molekuly kyslíku, ty se směšují s molekulami jódu, čímž vznikají excitované atomy jódu, které při návratu na klidovou energetickou hladinu vyzáří světlo o vlnové délce 1,315 mikrometru (infračervené). COIL má špičkový výkon 1 MW (tedy milión wattů), který může udržet po dobu až 5 sekund, což je více než dostačující na propálení pláště rakety. Dostřel laseru se uvádí přes 400 kilometrů a na palubě jsou neseny zásoby chemických látek asi na 40 výstřelů. V přídi YAL-1A se nachází otočná stabilizovaná věž, která obsahuje zaostřovací zrcadlo pro COIL, dále menší zaměřovací a dálkoměrný laser (výkon 1 KW) a vysoce výkonný teleskop s čočkou o průměru 1,5 m. Zrcadlo tohoto teleskopu má měnitelnou geometrii a je řízeno celkem 341 piezoelektrickými motorky, které umožňují provést až 1 000 změn za sekundu!
Podívejme se tedy, jak bude vypadat použití AL-1. Letoun se pohybuje nad mraky podél hranice nějakého státu, u něhož existuje podezření, že připravuje agresivní útok za použití balistických raket. Palubní infračervené senzory náhle zaznamenají odpálení rakety typu Scud. Ve chvíli, kdy se raketa dostává do výšky několika set metrů, počítačový systém natáčí teleskop a startuje chemickou reakci. Když Scud dosahuje úrovně mraků, je už ozářen nízkovýkonným laserem. Za čtyři desetiny sekundy je hlavní laser zaostřen a paprsek o rychlosti světla zasahuje plášť rakety. Po třech sekundách je plášť propálen a palivo Scudu exploduje. Nebezpečí je zažehnáno.
Posádku vzdušného laseru tvoří 8 mužů, kteří pracují v přední části letounu, kde normálně sedávají pasažéři business-class. V hřbetním hrbu Boeingu jsou prostory, kde může posádka během dlouhých misí jíst, spát a odpočívat.
Ještě bych rád napsal pár slov (a číslic) ohledně ceny. Celý program má rozpočet 6 miliard dolarů, z toho prototyp YAL-1A a první kus sériového standardu dohromady 1,3 miliardy a každý z pěti sériových kusů 500 miliónů dolarů. Nejúžasnější je, že látky pro jeden výstřel stojí pouhých 1 000 dolarů! Porovnáme-li to s hodnotou balistické rakety, která se pohybuje v miliónech dolarů...
Maximální rychlost: | 970 Km/h |
---|---|
Cestovní rychlost: | 907 Km/h |
Operační výška: | 13 500 m |
Dolet: | 12 600 Km |
Vytrvalost: | 12 hodin (s tankováním za letu 72) |
Max. vzletová hmotnost: | 362 875 Kg (z toho laser 5 600 Kg) |
All Rights Released
Laser od Raytheonu uspěl v letových testech vzdušného laseru / 2007-10-11
Tým vedený Boeingem provedl letový test laseru / 2007-08-31
Copyright © All Rights Reserved