NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
Ozbrojený letoun AC-130H Spectre je určen především pro přímou leteckou podporu a ozbrojený průzkum. Dalšími druhy jeho misí jsou pak kruhová a místní obrana, doprovody, limitované velitelské a kontrolní lety i průzkum bojem.
Těžce vyzbrojené letadlo sdružuje bočně pálící zbraně s důmyslnými senzory, navigačními a palebnými kontrolními systémy za účelem poskytnutí operační palebné síly v dané oblasti po dlouhou dobu, bez ohledu na denní nebo noční dobu či počasí. Letoun útočí svou mohutnou palebnou silou na levém boku tak, že pilot nakloní stroj ne 30°-50° a pozemní cíl tak zůstává na vrcholu pomyslného kuželu - soustředěná palba všech zbraní má pak zničující účinek.
Přístrojové vybavení sestává z televizních a infračervených senzorů, radarové a elektronické senzory umožňují pozitivní identifikaci spojeneckých pozemních sil stejně jako efektivní řízení palby i za nepříznivého počasí. Navigační zařízení obsahují inerciální navigační systém a GPS (global positioning system - určování polohy pomocí satelitů)
AC-130H Spectre má za sebou pohnutou bojovou historii. Během války ve Vietnamu zničil více než 10 tisíc nákladních vozů a díky přímé letecké podpoře zachránil velké množství životů amerických vojáků. Letoun ničil protivzdušnou obranu a útočil na pozemní síly při operaci Urgent Fury v Grenadě. Díky němu bylo rovněž úspěšné vysazení výsadku a přistání vojsk na letišti Port Salines.
Letoun AC-130U Spooky je již třetí generací těchto létajících pevností. Oproti AC-130H disponuje dvojnásobnou kapacitou munice a je schopen útočit na dva cíle současně. Je vybaven radarem pro zaměření a identifikaci cílů ve velké vzdálenosti
Hlavní roli hrál AC-130 také během operace Just Cause v Panamě díky destrukci panamského velitelství obranných sil a zničení dalších důležitých pozemních cílů. V operaci Desert Storm poskytovaly Spektry ochranu a přímou vzdušnou podporu spojeneckým pozemním silám. Stejnou pomoc poskytly i vojskům OSN v Somálsku (operace Continue Hope a United Shield). Jako velmi důležitá se také ukázala jejich podpora sil NATO při konfliktu v Bosně a Hercegovině, kdy prováděly útoky proti klíčovým cílům v oblasti Sarajeva. V roce 1997 byla letadla AC-130 převelena do Itálie, odkud vzlétala a poskytovala podporu americkým a spojeneckým jednotkám během evakuace amerických civilistů z Albánie a o rok později tvořila součást amerických sil, které měly přimět Irák ke spolupráci se zbraňovými inspektory OSN.
Stručná charakteristika AC-130H Spectre |
|||||
Základní funkce | Přímá letecká podpora ochrana vzdušného prostoru a průzkum bojem. | ||||
Výrobce | Lockheed Aircraft Corp. | ||||
Pohon | čtyři turbovrtulové motory Allison T56-A-15 | ||||
Výkon | 4x 4910 HP | 4x 3661 kW | |||
Délka | 97 stop 9 palců | 29,8 m | |||
Výška | 38 stop 6 palců | 11,7 m | |||
Rozpětí | 132 stop 7 palců | 40,4 m | |||
Plocha křídla | 1745 stop čtv. | 162,11 m čtv. | |||
Hmotnost | prázdná | 72 890 lb | 33 063 kg | ||
max. vzletová | 155 000 lb | 70 307 kg | |||
Dolet | bez doplnění paliva | 1500 mil | 2414 km | ||
s tankováním za letu | neomezený | ||||
Dostup | 25 000 stop | 7 620 m | |||
Rychlost | cest. | 368 mph | 592 km/h | ||
max. | 380 mph | 612 km/h | |||
Poč. stoupavost | 30, ft/s | 9,3 m/s | |||
Výzbroj | Dva 20mm kanóny M61A1 Vulcan s 3 000 náboji, dva 40mm kanóny Bofors s 256 náboji a jedna 105mm houfnice se 100 náboji a čtyři kulomety Minigun ráže 7.62 mm, klamné cíle flares (2,7MB). | ||||
Cena jednoho stroje | 46,4 miliónů dolarů (1992) | ||||
Datum výroby | 1972 | ||||
Posádka | 14 - pět důstojníků (pilot, co-pilot, navigátor, palební důstojník, důstojník elektronické výzbroje) a devět nižších důstojníků (letecký inženýr, šéf nákladu, televizní operátor, operátor infračervené detekce, pět střelců) | ||||
Ve stavu | Aktivní složky - 8; Rezerva - 0; Air National Guard - 0 |
Stručná charakteristika AC-130U Spooky |
|||||
Základní funkce | Přímá letecká podpora ochrana vzdušného prostoru a průzkum bojem. | ||||
Výrobce | Lockheed Aircraft Corp. | ||||
Pohon | čtyři turbovrtulové motory Allison T56-A-15 | ||||
Výkon | 4x 4910 HP | 4x 3661 kW | |||
Délka | 97 stop 9 palců | 29,8 m | |||
Výška | 38 stop 6 palců | 11,7 m | |||
Rozpětí | 132 stop 7 palců | 40,4 m | |||
Plocha křídla | 1745 stop čtv. | 162,11 m čtv. | |||
Hmotnost | prázdná | 72 890 lb | 33 063 kg | ||
max. vzletová | 155 000 lb | 70 307 kg | |||
Dolet | bez doplnění paliva | 2200 mil | 4075 km | ||
s tankováním za letu | neomezený | ||||
Dostup | 30 000 stop | 9 144 m | |||
Rychlost | cest. | 368 mph | 592 km/h | ||
max. | 380 mph | 612 km/h | |||
Poč. stoupavost | 30, ft/s | 9,3 m/s | |||
Výzbroj | Jeden 25 mm kanón GAU-12 Gatling (1 800 ran/min) jeden kanón L60 40mm Bofors (100 ran/min), jeden 105mm kanón M102 (6-10 ran/min) a čtyři kulomety Minigun ráže 7.62 mm, klamné cíle flares. | ||||
Cena jednoho stroje | 72 miliónů dolarů | ||||
Datum výroby | 1995 | ||||
Posádka | 13 - pět důstojníků (pilot, co-pilot, navigátor, palební důstojník, důstojník elektronické výzbroje) a devět nižších důstojníků (letecký inženýr, televizní operátor, operátor infračervené detekce, čtyři střelci a jeden střelmistr) | ||||
Ve stavu | 13 u 16th Special Operation Wing's 4th Special Operations Squadron |
Boeing zahájil letové testy AC-130U s novým 30mm kanonem / 2007-04-27
Copyright © All Rights Reserved