zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Lockheed AC-130H/U Spectre/Spooky

připravil Jirka Wagner

Ozbrojený letoun AC-130H Spectre je určen především pro přímou leteckou podporu a ozbrojený průzkum. Dalšími druhy jeho misí jsou pak kruhová a místní obrana, doprovody, limitované velitelské a kontrolní lety i průzkum bojem.

Těžce vyzbrojené letadlo sdružuje bočně pálící zbraně s důmyslnými senzory, navigačními a palebnými kontrolními systémy za účelem poskytnutí operační palebné síly v dané oblasti po dlouhou dobu, bez ohledu na denní nebo noční dobu či počasí. Letoun útočí svou mohutnou palebnou silou na levém boku tak, že pilot nakloní stroj ne 30°-50° a pozemní cíl tak zůstává na vrcholu pomyslného kuželu - soustředěná palba všech zbraní má pak zničující účinek.

Přístrojové vybavení sestává z televizních a infračervených senzorů, radarové a elektronické senzory umožňují pozitivní identifikaci spojeneckých pozemních sil stejně jako efektivní řízení palby i za nepříznivého počasí. Navigační zařízení obsahují inerciální navigační systém a GPS (global positioning system - určování polohy pomocí satelitů)

AC-130H Spectre má za sebou pohnutou bojovou historii. Během války ve Vietnamu zničil více než 10 tisíc nákladních vozů a díky přímé letecké podpoře zachránil velké množství životů amerických vojáků. Letoun ničil protivzdušnou obranu a útočil na pozemní síly při operaci Urgent Fury v Grenadě. Díky němu bylo rovněž úspěšné vysazení výsadku a přistání vojsk na letišti Port Salines.

Letoun AC-130U Spooky je již třetí generací těchto létajících pevností. Oproti AC-130H disponuje dvojnásobnou kapacitou munice a je schopen útočit na dva cíle současně. Je vybaven radarem pro zaměření a identifikaci cílů ve velké vzdálenosti

Hlavní roli hrál AC-130 také během operace Just Cause v Panamě díky destrukci panamského velitelství obranných sil a zničení dalších důležitých pozemních cílů. V operaci Desert Storm poskytovaly Spektry ochranu a přímou vzdušnou podporu spojeneckým pozemním silám. Stejnou pomoc poskytly i vojskům OSN v Somálsku (operace Continue Hope a United Shield). Jako velmi důležitá se také ukázala jejich podpora sil NATO při konfliktu v Bosně a Hercegovině, kdy prováděly útoky proti klíčovým cílům v oblasti Sarajeva. V roce 1997 byla letadla AC-130 převelena do Itálie, odkud vzlétala a poskytovala podporu americkým a spojeneckým jednotkám během evakuace amerických civilistů z Albánie a o rok později tvořila součást amerických sil, které měly přimět Irák ke spolupráci se zbraňovými inspektory OSN.

Stručná charakteristika AC-130H Spectre

Základní funkce Přímá letecká podpora ochrana vzdušného prostoru a průzkum bojem.
Výrobce Lockheed Aircraft Corp.
Pohon čtyři turbovrtulové motory Allison T56-A-15
Výkon 4x 4910 HP 4x 3661 kW
Délka 97 stop 9 palců 29,8 m
Výška 38 stop 6 palců 11,7 m
Rozpětí 132 stop 7 palců 40,4 m
Plocha křídla 1745 stop čtv. 162,11 m čtv.
Hmotnost prázdná 72 890 lb 33 063 kg
max. vzletová 155 000 lb 70 307 kg
Dolet bez doplnění paliva 1500 mil 2414 km
s tankováním za letu neomezený
Dostup 25 000 stop 7 620 m
Rychlost cest. 368 mph 592 km/h
max. 380 mph 612 km/h
Poč. stoupavost 30, ft/s 9,3 m/s
Výzbroj Dva 20mm kanóny M61A1 Vulcan s 3 000 náboji, dva 40mm kanóny Bofors s 256 náboji a jedna 105mm houfnice se 100 náboji a čtyři kulomety Minigun ráže 7.62 mm, klamné cíle flares (2,7MB).
Cena jednoho stroje 46,4 miliónů dolarů (1992)
Datum výroby 1972
Posádka 14 - pět důstojníků (pilot, co-pilot, navigátor, palební důstojník, důstojník elektronické výzbroje) a devět nižších důstojníků (letecký inženýr, šéf nákladu, televizní operátor, operátor infračervené detekce, pět střelců)
Ve stavu Aktivní složky - 8; Rezerva - 0; Air National Guard - 0

 

Stručná charakteristika AC-130U Spooky

Základní funkce Přímá letecká podpora ochrana vzdušného prostoru a průzkum bojem.
Výrobce Lockheed Aircraft Corp.
Pohon čtyři turbovrtulové motory Allison T56-A-15
Výkon 4x 4910 HP 4x 3661 kW
Délka 97 stop 9 palců 29,8 m
Výška 38 stop 6 palců 11,7 m
Rozpětí 132 stop 7 palců 40,4 m
Plocha křídla 1745 stop čtv. 162,11 m čtv.
Hmotnost prázdná 72 890 lb 33 063 kg
max. vzletová 155 000 lb 70 307 kg
Dolet bez doplnění paliva 2200 mil 4075 km
s tankováním za letu neomezený
Dostup 30 000 stop 9 144 m
Rychlost cest. 368 mph 592 km/h
max. 380 mph 612 km/h
Poč. stoupavost 30, ft/s 9,3 m/s
Výzbroj Jeden 25 mm kanón GAU-12 Gatling (1 800 ran/min) jeden kanón L60 40mm Bofors  (100 ran/min), jeden 105mm kanón M102 (6-10 ran/min) a čtyři kulomety Minigun ráže 7.62 mm, klamné cíle flares.
Cena jednoho stroje 72 miliónů dolarů
Datum výroby 1995
Posádka 13 - pět důstojníků (pilot, co-pilot, navigátor, palební důstojník, důstojník elektronické výzbroje) a devět nižších důstojníků (letecký inženýr, televizní operátor, operátor infračervené detekce, čtyři střelci a jeden střelmistr)
Ve stavu 13 u 16th Special Operation Wing's 4th Special Operations Squadron

Tiskové zprávy

Boeing zahájil letové testy AC-130U s novým 30mm kanonem / 2007-04-27

 


Copyright © All Rights Reserved