NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
C-141B StarLifter je tažným koněm Velitelství vzdušné přepravy (MAC - Military Airlift Command). StarLifter vykonává rozmanité úkoly dané jeho schopností přepravovat bojové síly na dlouhé vzdálenosti a vysazovat je po přistání nebo ještě ve vzduchu, stejně jako přemisťovat nemocné a raněné z nepřátelských oblastí do pokročilých lékařských zařízení.
Poměrně rychlý vývoj letadla byl ovlivněn zejména tím, že převzal již ověřené konstrukční prvky (podvozek zatahovaný do bočních gondol, křídlo nezasahující do kabiny ap.) od transportního C-130 Hercules. Od něj se zvnějšku odlišuje ocasními plochami va tvaru písmene T a zejména dvouproudovými motory umístěnými na pylonech v gondolách pod křídly. C-141A, vyráběný v letech 1963 až 1967, byl prvním proudovým dopravním letounem, jímž disponovalo MAC. Letoun poprvé vzlétl 17. prosince 1963 a do operační služby u MAC byl zařazen už 23. dubna 1965.
Tento letoun s pětičlennou posádkou zajišťoval během vietnamské války denně dopravu přes Tichý oceán, kdy na bojiště dopravoval až 138 mužů nebo 28 440 kg nákladu a zpět vozil oběti tohoto konfliktu, přičemž kabina dokázala pojmout až 80 nosítek s raněnými a 23 členů zdravotnického personálu. C-141A byl také první proudový letoun, z něhož vyskakovali parašutisté U.S.Army, jako první přistál C-141 v Antarktidě a C-141A také dosáhl světového rekordu s nákladem 70 195 lb (31 588 kg).
Poslední z 284 strojů C-141A byl dodán USAF v dubnu 1968. C-141B je pokročilejší verzí typu C-141A se schopností tankování za letu. Protože jeho nosnost byla u předchozího typu poddimenzována, bylo možno prodloužit trup o 7,11 m. Křídla byla rovněž prodloužena, což vedlo k celkovému zvýšení nosnosti o jednu třetinu. Prototyp nové verze YC-141B vzlétl 24. března 1977 a první C-141B obdržely USAF v prosinci 1979. 29. června 1982 byla dokončena rovněž přestavba posledního z 270 dochovaných C-141A na verzi B.
Složky C-141 se svými zhruba devíti miliony letových hodin prokázaly spolehlivost a schopnost dlouhého doletu. Při svých možnostech létat jako cvičné letouny, provádět dopravu po celém světě nebo poskytovat podporu bojovým jednotkám byly C-141 mnohokrát oceněny, stejnou odezvu měly i jejich lety při humanitárních krizích. C-141 jsou dodnes páteří vojenské letecké přepravy.
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | doprava nákladu a osob | ||
Výrobce | Lockheed-Georgia Comp. | ||
Pohon | čtyři dvouproudové motory Pratt & Whitney TF33-P-7 | ||
Výkon | 4x 21 020 lb | 4x 93,5 kN | |
Rozpětí | 160 stop | 48,74 m | |
Délka | 168 stop 4 palce | 51,29 m | |
Výška | 39 stop 3 palce | 11,96 m | |
Plocha křídla | 3227,9 stop čtv. | 299,88 m čtv. | |
Nákladový prostor | výška | 9 stop 1 palec | 2,77 m |
délka | 93 stop 4 palce | 28,45 m | |
šířka | 10 stop 3 palce | 3,12 m | |
Nákladová vrata | šířka | 10,25 stop | 31,24 m |
výška | 9,08 stop | 27,6 m | |
Rychlost | max. | 567 mph | 912 km/h |
cestovní | 495 mph | 797 km/h | |
Dostup | 41 000 stop | 12 496 m | |
Dolet s max. nákladem | 2935 mil | 4723 km | |
Hmotnost | prázdná | 149 295 lb | 67 719 kg |
max. vzletová | 343 000 lb | 155 582 kg | |
Náklad | 200 vojáků nebo 155 výsadkářů n. 103 nosítek a 14 sedadel n. 68 725 lb (31 239 kg) nákladu. | ||
Cena jednoho stroje | 40,9 miliónů dolarů | ||
Posádka | 5-6 (dva piloti, dva letoví inženýři a jeden šéf nákladu; příp. ještě jeden navigátor pro vzdušné výsadky). Lékařské týmy se skládají ze dvou sester a tří lékařských techniků, kteří jsou přibíráni pro leteckou přepravu nemocných nebo raněných. | ||
Výzbroj | žádná | ||
Ve stavu | nezveřejněno |
Copyright © All Rights Reserved