zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Lockheed C-141 StarLifter

připravil Jirka Wagner

C-141B StarLifter je tažným koněm Velitelství vzdušné přepravy (MAC - Military Airlift Command). StarLifter vykonává rozmanité úkoly dané jeho schopností přepravovat bojové síly na dlouhé vzdálenosti a vysazovat je po přistání nebo ještě ve vzduchu, stejně jako přemisťovat nemocné a raněné z nepřátelských oblastí do pokročilých lékařských zařízení.

Poměrně rychlý vývoj letadla byl ovlivněn zejména tím, že převzal již ověřené konstrukční prvky (podvozek zatahovaný do bočních gondol, křídlo nezasahující do kabiny ap.) od transportního C-130 Hercules. Od něj se zvnějšku odlišuje ocasními plochami va tvaru písmene T a zejména dvouproudovými motory umístěnými na pylonech v gondolách pod křídly. C-141A, vyráběný v letech 1963 až 1967, byl prvním proudovým dopravním letounem, jímž disponovalo MAC. Letoun poprvé vzlétl 17. prosince 1963 a do operační služby u MAC byl zařazen už 23. dubna 1965.

Tento letoun s pětičlennou posádkou zajišťoval během vietnamské války denně dopravu přes Tichý oceán, kdy na bojiště dopravoval až 138 mužů nebo 28 440 kg nákladu a zpět vozil oběti tohoto konfliktu, přičemž kabina dokázala pojmout až 80 nosítek s raněnými a 23 členů zdravotnického personálu. C-141A byl také první proudový letoun, z něhož vyskakovali parašutisté U.S.Army, jako první přistál C-141 v Antarktidě a C-141A také dosáhl světového rekordu s nákladem 70 195 lb (31 588 kg).

Poslední z 284 strojů C-141A byl dodán USAF v dubnu 1968. C-141B je pokročilejší verzí typu C-141A se schopností tankování za letu. Protože jeho nosnost byla u předchozího typu poddimenzována, bylo možno prodloužit trup o 7,11 m. Křídla byla rovněž prodloužena, což vedlo k celkovému zvýšení nosnosti o jednu třetinu. Prototyp nové verze YC-141B vzlétl 24. března 1977 a první C-141B obdržely USAF v prosinci 1979.  29. června 1982 byla dokončena rovněž přestavba posledního z 270 dochovaných C-141A na verzi B.

Složky C-141 se svými zhruba devíti miliony letových hodin prokázaly spolehlivost a schopnost dlouhého doletu. Při svých možnostech létat jako cvičné letouny, provádět dopravu po celém světě nebo poskytovat podporu bojovým jednotkám byly C-141 mnohokrát oceněny, stejnou odezvu měly i jejich lety při humanitárních krizích. C-141 jsou dodnes páteří vojenské letecké přepravy.

Stručná charakteristika

Základní funkce doprava nákladu a osob
Výrobce Lockheed-Georgia Comp.
Pohon čtyři dvouproudové motory Pratt & Whitney TF33-P-7
Výkon 4x 21 020 lb 4x 93,5 kN
Rozpětí 160 stop 48,74 m
Délka 168 stop 4 palce 51,29 m
Výška 39 stop 3 palce 11,96 m
Plocha křídla 3227,9 stop čtv. 299,88 m čtv.
Nákladový prostor výška 9 stop 1 palec 2,77 m
délka 93 stop 4 palce 28,45 m
šířka 10 stop 3 palce 3,12 m
Nákladová vrata šířka 10,25 stop  31,24 m
výška 9,08 stop 27,6 m
Rychlost max. 567 mph 912 km/h
cestovní 495 mph 797 km/h
Dostup 41 000 stop 12 496 m
Dolet s max. nákladem 2935 mil 4723 km
Hmotnost prázdná 149 295 lb 67 719 kg
max. vzletová 343 000 lb 155 582 kg
Náklad 200 vojáků nebo 155 výsadkářů n. 103 nosítek a 14 sedadel n. 68 725   lb (31 239 kg) nákladu.
Cena jednoho stroje 40,9 miliónů dolarů
Posádka 5-6 (dva piloti, dva letoví inženýři a jeden šéf nákladu; příp. ještě jeden navigátor pro vzdušné výsadky). Lékařské týmy se skládají ze dvou sester a tří lékařských techniků, kteří jsou přibíráni pro leteckou přepravu nemocných nebo raněných.
Výzbroj žádná
Ve stavu nezveřejněno

 


Copyright © All Rights Reserved