zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Grumann C-2A Greyhound

připravil Jirka Wagner

C-2A Greyhound je dvoumotorové turbovrtulové dopravní letadlo určené k provozu na pozemních základnách i na letadlových lodích. Dopravuje na paluby letadlových lodí náklad s vysokou prioritou i pasažéry. Je poháněn dvěma turbohřídelovými motory a dokáže doručit náklad až do hmotnosti deseti tisíc liber (přes 4500 kg) - ze všech palubních letounů tak dokáže přepravit náklad o největší hmotnosti, přičemž kabina je snadno přizpůsobitelná přepravě nákladu, cestujících nebo obojího.

Pasažérů pojme 26 a je také používán pro dopravu ležících pacientů s nosítky. Náklad s nejvyšší prioritou, jako jsou třeba proudové motory, tak může být dopraven ze souše na palubu lodi během několika málo hodin. Široká záďová rampa a dveře, stejně jako výkonný naviják a systém uložení nákladu umožňují velmi rychlé nakládání a vykládání materiálu. Otevření rampy za letu poskytuje také možnost shozu materiálu na padácích nebo výsadku parašutistů. To vše plus skládací křídla a palubní pomocná jednotka pro start motorů poskytují letounu C-2A i ve vzdálených oblastech takovou soběstačnost a operační všestrannost, jakou nemá žádné dopravní letadlo.

C-2A je vybaven řadou komunikačních a navigačních zařízení, která jsou kompatibilní se zařízeními vojenských i civilních  letišť po celém světě. Komunikační přístroje pracují na frekvencích HF, VHF a UHF; radionavigační pomoc obsahuje přístroje OMEGA, TACAN, duální VOR, UHF/DF, meteorologický radar LF/ADF, dopplerovský radar a dva systémy pro přiblížení na loď. C-2A může být také modernizován instalací GPS. Původní letouny C-2A podstoupily v roce 1973 generální opravu zaměřenou na prodloužení jejich životnosti.

V roce 1984 byl podepsán nový kontrakt na dodávku 39 nových strojů a v roce 1987 byly všechny originální letouny C-2A vyřazeny ze služby a postupně nahrazeny novými, poslední z nich byl zařazen do služby v r. 1990.

Stručná charakteristika

Základní funkce palubní dopravní letoun
Výrobce Grumann Aerospace Corp.
Pohon dva turbohřídelové motory Allison T-56-A-425
Výkon 2x 4910 HP 2x 3661 kW
Rozpětí 80,57 stop 24,56 m
Délka 57 stop 7 palců 17,25 m
Výška 17 stop 5,16 m
Hmotnost prázdná 36 345 lb 16 485 kg
max. vzletová 57 525 lb 26 093 kg
Max. rychlost 395 mph 636 km/h
Dostup 30 000 stop 9100 m
Dolet 1495 mil 2408 km
Posádka čtyři
Výzbroj žádná
Cena jednoho stroje 38,96 miliónů dolarů

 


Copyright © All Rights Reserved