NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
E-4B slouží jako Národní letecké operační centrum pro Sbor národního velení. V případě národního ohrožení nebo při destrukci pozemních velitelských center slouží letadlo jako moderní velitelské, kontrolní a komunikační centrum velení amerických sil a jako centrum pro koordinaci činnosti civilních složek.
E-4B, vojenská verze letounu Boeing 747-200, je čtyřmotorové letadlo dlouhého doletu operující ve velkých výškách se schopností doplňování paliva za letu. Jeho větší rozměry poskytují přibližně třikrát víc prostoru než jeho předchůdce, velitelské letadlo EC-135. Hlavní paluba je rozdělena do šesti sekcí: pracovní prostor velitelství, konferenční místnost, zpravodajská místnost, pracovní místnost operačního týmu, komunikační místnost a prostor pro odpočinek. Posádka E-4B může dosáhnout až 114 lidí, včetně spojeného operačního týmu, letecké posádky, údržbářských a ochranných složek a vybraných osob. E-4B má elektromagnetickou pulzní ochranu, elektrický systém vytvořený k podpoře pokročilé elektroniky a širokou paletu komunikačních zařízení.
Dalšími zdokonaleními jsou ochranná pole proti nukleárním a termickým účinkům, akustická kontrola, vylepšené technické kontrolní přístroje a modernizovaný systém chlazení elektrických komponentů. Pokročilý systém komunikace umožňuje celosvětové komunikační propojení strategických a taktických satelitů s létajícím operačním centrem. K poskytnutí okamžité podpory Sboru národního velení je vždy nejméně jeden E-4B v pohotovosti na některé z vybraných základen ve světě. E-4B byl vyvinut z E-4A, který byl ve službě od konce roku 1974. První model B byl upraven v lednu 1980 a do roku 1985 prodělaly konverzi všechny letouny.
Stručná charakteristika |
||
Základní funkce | létající operační centrum | |
Výrobce | Boeing Aerospace Co. | |
Pohon | čtyři proudové motory General Electric CF6-50E2 | |
Výkon | 4x 52 500 lb | 4x 233.53 kN |
Délka | 231 stop 4 palce | 70,5 m |
Rozpětí | 195 stop 8 palců | 59,7 m |
Výška | 63 stop 5 palců | 19,3 m |
Max. vzletová hmotnost | 800 000 lb | 360 000 kg |
Vytrvalost | 12 hodin (bez doplnění paliva) | |
Dostup | 30 000 stop | 9 144 m |
Cena jednoho stroje | 258 miliónů dolarů | |
Posádka | až 114 osob | |
Datum výroby | leden 1980 | |
Ve stavu | Aktivní složky - 4; Air National Guard - 0; Rezerva - 0 |
Copyright © All Rights Reserved