NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
EA-6B Prowler, požívaný U.S. Navy a U.S. Marine Corps, představuje důležitou součást moderní letecké perutě na letadlové lodi, která plní funkce sahající od kontroly palby pro záměry útočných letounů US Navy při pronikání obranou protivníka přes zajišťování ochranného stínění kolem operačních svazů letadlových lodí až po sběr elektronického zpravodajství.
EA-6B je dvoumotorový středoplošník vyráběný firmou Grumman Aerospace Corp. jako modifikace základního typu A-6 Intruder, jeho vývoj započal v druhé polovině 60. let. Nakonec vznikl čtyřmístný typ s pilotem a třemi důstojníky pro elektronický boj (EWO, Electronic War Officer), kteří řídí komplikovaný soubor systémů opatření ECM a elektronické podpory ESM. Jeho jádrem je taktický rušící systém ALQ-99, což je v podstatě celek schopný zjišťovat, třídit, zařazovat a poradit si s elektronickým ohrožením v širokém spektru kmitočtových pásem. Celý komplex je rozmístěn na závěsnících pod křídly, v krytu pod trupem a v aerodynamicky tvarovaném krytu na vrchní části směrovky.EA-6B je určen pro operace z letadlových lodí i pozemních základen a je plně vybaven elektronickým zařízením umožňujícím rušení přístrojů nepřítele na velké vzdálenosti bez ohledu na počasí. Jeho deset vysílačů (každý o výstupním vyzařovacím výkonu 2 kW) může vysílat bodové, vícebodové, přehradné nebo šumové rušící signály.
Poslední verze Prowleru nazvaná ADVCAP (vyspělé schopnosti, ADVanced CAPability) se vyznačuje řadou zlepšení včetně lepšího zařízení pro rušení komunikace, zvýšeného výkonu rušiček a elektronicky řízených antén. Kromě stavby nových letadel uplatňuje americké námořnictvo také politiku CILOP (přestavba místo nákupu), v jejímž rámci se modernizuje mnoho starších letounů na současnou technickou úroveň. V současnosti je v provozu více než 100 letounů.
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | čtyřmístná základna pro elektronický boj | ||
Výrobce | Grumman Aerospace Corporation | ||
Pohon | dva motory Pratt & Whitney J52-P-8A | ||
Výkon | 11 200 lb | 49,83 kN | |
Délka | 59 stop 10 palců | 18,24 m | |
Rozpětí | 53 stop | 16,15 m | |
Výška | 16 stop 3 palce | 4,95 m | |
Plocha křídla | 528,8 stop čtv. | 49,13 m čtv. | |
Hmotnost | prázdná | 32 160 lb | 14 588 kg |
max. vzletová | 65 000 lb | 29 485 kg | |
Rychlost | max. | 610 mph | 982 km/h |
cest. | 481 mph | 774 km/h | |
Poč. stoupavost | 548 stop/s | 167 m/s | |
Max. dolet | 1100 mil | 1769 km | |
Dostup | 41 010 stop | 12 500 m | |
Posádka | čtyři | ||
Výzbroj | čtyři, resp. šest střel AGM-88A HARM | ||
Data výroby | Prototyp - 25. květen 1968 | Operační let - červenec 1971 |
Copyright © All Rights Reserved