NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
Hlavním posláním KC-135 Stratotanker je poskytnout doplnění paliva jiným letadlům za letu. Tato jeho schopnost umožňuje U.S. Air Force vykonávat nejrůznější mise ve všech částech světa. KC-135 slouží jako tankovací letoun i pro letadla U.S. Navy, U.S. Marine Corps a letadla spojeneckých zemí.
Čtyři proudové motory pod šípovitými křídly poskytují letadlu dostatečný tah ke vzletu při celkové váze 322 500 liber (146 285 kg). Téměř všechny vestavěné nádrže tankujících letadel mohou být plněny ramenem s tankovací hadicí, což je hlavní metoda doplňování paliva za letu. Speciální profilová koncovka nesená ramenem může být použita pro tankování po spojení s vysunutým tankovacím hákem obsluhovaného letadla. Tankovací rameno a průběh operace sleduje technik sedící v ocasní části letadla.
Nad prostorem pro tankování je nákladová paluba, jež může pojmout cestující i náklad. V závislosti na množství paliva v tanku může KC-135 přepravovat až 83 000 lb (37 648 kg) nákladu. Boeingův model 367-80 byl výchozím modelem pro KC-135 (stejně jako pro dopravní letoun B-707). V r. 1954 koupily Air Force prvních 29 kusů těchto strojů, které se staly základem budoucí flotily létajících tankerů. Prototyp KC-135 vzlétl v srpnu 1956, jejich výroba začala v červnu 1957. Poslední Stratotanker byl vyroben v r. 1965 a celkem bylo vyrobeno 724 těchto strojů.. Původní KC-135A (přes 500) byly vybavovány od poloviny 70. let novým potahem spodní plochy křídel, čímž se zvýšila jejich provozní životnost o 27 000 hodin.
Podstatně zásadnější program modernizace začal v r. 1985 zejména zástavbou nových motorů F108-CF100 s nižší spotřebou, ale i výkonnějšího autopilota, modernější avioniky a nových přístrojů a ovladačů i systému řízení letu. Byl instalován pomocný palubní zdroj APU pro samostatné starty, zdokonaleny hydraulické a pneumatické systémy a zvětšeny ocasní plochy.
Tyto tankery, označované KC-135R pojmou až o 50 procent více paliva, jsou o 25 procent výkonnější při tankování a stojí o 25 procent méně než předchozí typy. Dva letouny KC-135R tedy zastanou práci tří KC-135A. Navíc jsou schopny startovat i z kratších ploch (i civilních letišť). KC-135 byl rovněž modifikován do jiných verzí, a to od poštovního letadla strategického velitelství (EC-135C) až po průzkumné (RC-135 a NKC-135A). Jako pozorovací základna v rámci dohody Open Skies létá rovněž typ OC-135.
Stručná charakteristika KC-135R |
|||
Základní funkce | letoun pro doplňování paliva za letu, nákladní a transportní letoun | ||
Výrobce | The Boeing Company | ||
Pohon | čtyři dvouproudové motory CFM International F108-CF-100 | ||
Výkon | 4x 22 009 lb | 4x 97,9 kN | |
Rozpětí | 130 stop 10 palců | 39,88 m | |
Délka | 136 stop 3 palce | 41,53 m | |
Výška | 41 stop 8 palců | 12,7 m | |
Plocha křídla | 2433 stop čtv. | 226,03 m čtv. | |
Cest. rychlost | 530 mil | 853 km/h | |
Dostup | 50 000 stop | 15 240 m | |
Dolet s nákladem | 2875 mil | 4627 km | |
Max. vzletová hmotnost | 322 500 lb | 146 285 kg | |
Max. hmotnost přepravovaného | paliva | 203 288 lb | 92 210 kg |
nákladu | 83 000 lb | 37 648 kg | |
Posádka | čtyři | ||
Výzbroj | žádná | ||
Cena jednoho stroje | 52,2 miliónu dolarů | ||
Ve stavu | Aktivní služba - 373; ANG a Rezerva - 268 |
(obrázky "Pacman" jsou z Paul Nann's Military Aviation Photo Gallery)
(fotky z www.af.mil)
Copyright © All Rights Reserved