NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
T-3A Firefly je vrtulový letoun používaný Leteckým výukovým a tréninkovým velitelstvím USAF (U.S. Air Force's Air Education and Training Command) k objasnění základů vojenské letecké dopravy a letecké akrobacie pilotním kandidátům. Vystřídal letoun T-41, jehož výkon na tyto úkoly nepostačoval. Slouží studentům také k výuce startů a přistání, pojíždění, pomalého letu, pozemních operací a plánování misí. T-3A je akrobatický letoun (certifikát Federal Aviation Regulation Part 23).
Umožňuje studentům naučit se základní vojenské manévrovací styly, jejichž znalost budou později vylepšovat na dalších letadlech. Instruktor sedí na levém sedadle, žák na pravém, řízení je zdvojené. Letadlo je zcela z kompozitních materiálů, má integrované nádrže ve křídlech a tříbodový pevný podvozek příďového typu. Palivo je dopravováno do motoru čerpadlem. T-3A je nejnovější verzí letounu Slingsby T-67 Firefly zhotovenou pro vojenský letecký výcvik. Prototyp poprvé vzlétl v létě 1991, první dodávku obdržely letecké síly v únoru 1994. T-3A je přidělen výcvikovým jednotkám v Hondo, Texas a U.S. Air Force Academy v Colorado Springs, Colorado.
Stručná charakteristika |
||
Základní funkce | cvičný letoun pro vysokoškolské studenty-piloty | |
Výrobci | Slingsby Aviation Ltd. a Northrop Worldwide Aircraft Services Inc. | |
Pohon | jeden motor Textron Lycoming Ltd. AEIO-540-D4A5 | |
Výkon | 260 HP | 194 kW |
Délka | 24 stop 9 palců | 7,5 m |
Výška | 7 stop 9 palců | 2,3 m |
Rozpětí | 34 stop 9 palců | 10,6 m |
Max. vzlet. hmotnost | 2550 lb | 1159 kg |
Rychlost | 155 mph | 250 km/h |
Dostup | 19 000 stop | 5 790 m |
Dolet | 352 mil | 567 km |
Výzbroj | žádná | |
Posádka | dva (student-pilot, instruktor) | |
Cena jednoho stroje | 295 000 dolarů | |
Datum výroby | únor 1994 | |
Ve stavu | Aktivní složky - 112; Rezerva - 0; ANG - 0 |
Copyright © All Rights Reserved