NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
U-2 provádí nepřetržité průzkumné lety stanovených oblastí ve velmi vysokých výškách za dne nebo v noci, bez ohledu na počasí. Letadlo je schopno střežit pohyb jednotek během všech fází konfliktu, během období míru či v místech lokálních nepokojů. S ohledem na letovou hladinu musí pilot používat přetlakový oblek.
U-2 byl jednomístný jednomotorový letoun pohybující se ve velké výši (kolem 21 km). Jeho charakteristickým znakem jsou dlouhá rovná úzká křídla, u původního typu se jednalo v podstatě o větroň poháněný proudovým motorem. Prototyp vzlétl v srpnu 1955 a do služby byl zařazen v roce 1956. 14. října 1962 vyfotografovalo jedno U-2 instalaci sovětských vojenských raket na Kubě. V polovině 60. let však bylo mnoho U-2 ztraceno, zejména v důsledku špatné ovladatelnosti.
V roce 1966 byl proto vyvinut vyspělejší model U-2R s prodlouženým doletem, zlepšenými letovými vlastnostmi a zvýšeným užitečným zařízením. U-2R byla celkově nová koncepce, korigující původně špatné sladění motoru s drakem a dovolující větší zatížení snímacím zařízením. Zlepšila se zejména ovladatelnost v menších výškách a konstrukce měla s modelem U-2 společný jen motor J75-P-13B a křídelní část nosné plochy. U-2R poprvé vzlétl 28. srpna 1967. Od roku 1981 je také v používání NASA demilitarizovaná verze nazvaná ER-2. 1. srpna 1981 následoval první z 32 jednomístných operačních letounů (sedm strojů U-2R a 25 kusů TR-1A) a tří dvoumístných cvičných (jeden U-2RT a dvou TR-1B) pro USAF. Od původního U-2R se TR-1A fyzicky odlišuje pouze v méně významných systémech. Velký rozdíl je však v jeho primární úloze - přehledné pozorování válčiště se provádí radarem s vysokou rozlišovací schopností (Hughes ASARS-2), který umožňuje hlídkovat po mnoho hodin za vlastními liniemi, přičemž radar pátrá po soustředěních nepřátelských tanků a dalších objektech na dlouhou vzdálenost v šikmém směru.
Stroje TR-1A si uchovávají schopnosti pro strategický průzkum a často je lze vidět se "záhony" sběrných antén Comint a Elint nebo okny pro optické snímače. Byl pro ně vyvinut rovněž Systém přesné lokalizace úderu (PLSS) pro zaměření nepřátelských zdrojů radarových vln. V prosinci 1991 se USAF rozhodlo přeznačit řadu TR-1 na řadu U-2, takže se z TR-1A a TR-1B staly U-2R a U-2RT V r. 1992 byly všechny U-2R modernizovány a označeny jako U-2S/ST. První U-2S obdrželo Air Force v říjnu 1994. Další vývoj je zaměřen na vybavení stroje novým dvouproudovým motorem General Electric F118 pro zvýšení tahu, vyšší spolehlivost a sníženou spotřebu paliva.
Podrobný článek o letounu U-2/TR-1
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | letoun pro průzkum ve vysokých výškách | ||
Výrobce | Lockheed Aircraft Corp. | ||
Pohon | jeden proudový motor Pratt & Whitney J75-P-13B nebo General Electric F-118-101 | ||
Výkon | 17 000 lb | 75,6 kN | |
Délka | 63 stop | 19,13 m | |
Výška | 16 stop | 4,88 m | |
Rozpětí | 103 stop | 31,39 m | |
Plocha křídel | 992.4 stop čtver. | 92,9 m čtver. | |
Max. oper. rychlost | 430 mph (692 km/h) ve výšce přes 70 000 stop (21 335 m) | ||
Poč. stoupavost | 82 stop/s | 25 m/s | |
Dostup | 90 000 stop | 27 430 m | |
Dolet | 6 245 mil | 10 050 km | |
Hmotnost | prázdná | 15 500 lb | 7031 kg |
max. vzletová | 41 300 lb | 18 733 kg | |
Posádka | jeden (dva v cvičném modelu) | ||
Výzbroj | bez výzbroje | ||
Data výroby | U-2 srpen 1955; U-2R 1967; U-2S říjen 1994 | ||
Ve stavu | Aktivní služba: 36 (4 cvičné); Rezerva: 0 |
Copyright © All Rights Reserved