zpět současné letouny USAF

Současné americké vojenské letouny

NAVIGACE

Boeing VC-25A  - Air Force One

připravil Jirka Wagner

Úkolem letounu Air Force One je přepravovat prezidenta Spojených států amerických

Prezidentská dopravní letka se skládá ze dvou speciálně upravených Boeingů B-747-200 (Jumbo Jet) označených u Air Force jako VC-25A. Jejich ocasní identifikační čísla jsou 28000 a 29000. Jakmile je prezident na palubě jednoho z nich nebo jakmile je přítomen na palubě jiného letounu leteckých sil, je radiový volací znak příslušného stroje vždy “Air Force One”.

Hlavními rozdíly mezi VC-25A a sériovým Boeingem 747 jsou nejen menší počet přepravovaných cestujících, ale i elektronická a komunikační zařízení na palubě Air Force One, uspořádání a vybavení interiéru včetně nábytku, samostatné nakládání zavazadel, vlastní schůdky vpředu i vzadu a možnost doplňování paliva za letu. Ubytovací prostory pro prezidenta zahrnují salónek s ložnicí, oblékárnou, toaletou a sprchou a prezidentovu kancelář. Konferenční, resp. jídelní místnost je určena jak pro prezidenta a jeho rodinu, tak pro doprovod.

Další místnosti jsou pro hosty, štáb, tajnou službu a ochranku a pro zástupce médií. Dvě palubní kuchyně jsou schopny připravit až sto jídel najednou. Pasažérům slouží šest toalet a pro potřeby letecké posádky je na palubě k dispozici ještě malá jídelna a kuchyňka. Tato dvě letadla jsou řízena prezidentskými posádkami a spadají pod velitelství 89. přepravní perutě na Andrewsově letecké základně v Marylandu. Letecká přepravní služba prezidenta USA začala svou činnost v roce 1944, kdy byl pro potřeby prezidenta Franklina D. Roosevelta poskytnut letoun C-54 Skymaster, pojmenovaný “Sacred Cow”. Pak následoval DC-6 “Independence”, který převážel prezidenta Harryho S. Trumana. Prezident Dwight D. Eisenhower cestoval na palubě “Columbine II” a “Columbine III”. Incident z roku 1953, kdy volací znak Eisenhowerova letounu byl “Air Force 8610” a znak jednoho letadla společnosti Eastern Airlines byl “8610”, vedl k nutnosti vytvořit jedinečný volací znak prezidentského letounu.

Během padesátých let tak vznikl volací znak “Air Force One”, který slouží nejenom k identifikaci letadla prezidenta, ale používá se navíc pouze v době, kdy je prezident na palubě přítomen. V září 1961 toto označení vešlo ve všeobecnou známost a stalo se populárním, když se tímto označením ohlásil prezident John F. Kennedy z paluby letadla C-118 Liftmaster, kterým tehdy létal. V roce 1962 byl speciálně jako Air Force One zakoupen letoun C-137C, který byl dán do služby s identifikačním číslem 26000 a stal se historicky nejznámějším prezidentským letadlem.

Číslo 26000 totiž dopravilo prezidenta Kennedyho 22. listopadu 1963 do Dallasu a po spáchaném atentátu převezlo jeho tělo zpět do Washingtonu, D.C. Na palubě téhož letadla Na letišti Love Field v Dallasu složil přísahu prezident Lyndon B. Johnson jako 36. prezident Spojených států a tento osudový stroj pak rovněž přepravil jeho tělo do Texasu na státní pohřeb 24. ledna 1973. Na palubě 26000 vykonal v květnu 1972 historické návštěvy Čínské lidové republiky a bývalého Svazu sovětských socialistických republik prezident Richard M. Nixon. Stroj s číslem 27000, jenž vystřídal svého předchůdce, mj. dopravil bývalé prezidenty Nixona, Forda a Cartera v roce 1981 do Káhiry na pohřeb egyptského prezidenta Anvara Sadata. První VC-25A (číslo 28000) vykonal svůj první let jako Air Force One 6. září 1990 při příležitosti cesty prezidenta George Bushe do Kansasu, na Floridu a zpět do Washingtonu, D.C. Druhý VC-25A (číslo 29000) dopravil prezidenta Billa Clintona a dřívější prezidenty Cartera a Bushe do Izraele na pohřeb zavražděného premiéra Jicchaka Rabina. VC-25A také “dopraví prezidenta do 21. století” a bude tak pokračovat v hrdé tradici letadel známých pod označením “Air Force One”

Ve dnech 5. a 6. června 2007 navštívil Prahu americký prezident George W. Bush. Můžete si poslechnout konverzaci mezi pilotem Air Force One a věží starého ruzyňského letiště (při přistání a při startu) a sledovat přistání Air Force One. 

Stručná charakteristika

Základní funkce letecká přeprava prezidenta USA
Výrobce Boeing Airplane Co.
Pohon čtyři proudové motory General Electric CF6-80C2B1
Výkon 4x 56 700 lb 4x 252.21 kN
Délka 231 stop 10 palců 70,7 m
Výška 63 stop 5 palců 19,3 m
Rozpětí 195 stop 8 palců 59,6 m
Rychlost 630 mph 1014 km/h
Dostup 45 100 stop 13 746 m
Max. vzlet. hmotnost 833 000 lb 374 850 kg
Dolet 7800 mil 12 550 km
Posádka 26 (celková kapacita vč. posádky 102)
Ve službě od 8.12.1990 (No. 28000) 23.12.1990 (No. 29000)
Ve stavu Aktivní složky - 2; Air National Guard - 0; Rezerva - 0

 

Barack Obama na palubě Air Force One přilétá do Prahy. 4.4.2009 (Foto: Jan Přibyl, Roztoky)

 


Copyright © All Rights Reserved