NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
Úkolem letounu Air Force One je přepravovat prezidenta Spojených států americkýchPrezidentská dopravní letka se skládá ze dvou speciálně upravených Boeingů B-747-200 (Jumbo Jet) označených u Air Force jako VC-25A. Jejich ocasní identifikační čísla jsou 28000 a 29000. Jakmile je prezident na palubě jednoho z nich nebo jakmile je přítomen na palubě jiného letounu leteckých sil, je radiový volací znak příslušného stroje vždy “Air Force One”.
Hlavními rozdíly mezi VC-25A a sériovým Boeingem 747 jsou nejen menší počet přepravovaných cestujících, ale i elektronická a komunikační zařízení na palubě Air Force One, uspořádání a vybavení interiéru včetně nábytku, samostatné nakládání zavazadel, vlastní schůdky vpředu i vzadu a možnost doplňování paliva za letu. Ubytovací prostory pro prezidenta zahrnují salónek s ložnicí, oblékárnou, toaletou a sprchou a prezidentovu kancelář. Konferenční, resp. jídelní místnost je určena jak pro prezidenta a jeho rodinu, tak pro doprovod.
Další místnosti jsou pro hosty, štáb, tajnou službu a ochranku a pro zástupce médií. Dvě palubní kuchyně jsou schopny připravit až sto jídel najednou. Pasažérům slouží šest toalet a pro potřeby letecké posádky je na palubě k dispozici ještě malá jídelna a kuchyňka. Tato dvě letadla jsou řízena prezidentskými posádkami a spadají pod velitelství 89. přepravní perutě na Andrewsově letecké základně v Marylandu. Letecká přepravní služba prezidenta USA začala svou činnost v roce 1944, kdy byl pro potřeby prezidenta Franklina D. Roosevelta poskytnut letoun C-54 Skymaster, pojmenovaný “Sacred Cow”. Pak následoval DC-6 “Independence”, který převážel prezidenta Harryho S. Trumana. Prezident Dwight D. Eisenhower cestoval na palubě “Columbine II” a “Columbine III”. Incident z roku 1953, kdy volací znak Eisenhowerova letounu byl “Air Force 8610” a znak jednoho letadla společnosti Eastern Airlines byl “8610”, vedl k nutnosti vytvořit jedinečný volací znak prezidentského letounu.
Během padesátých let tak vznikl volací znak “Air Force One”, který slouží nejenom k identifikaci letadla prezidenta, ale používá se navíc pouze v době, kdy je prezident na palubě přítomen. V září 1961 toto označení vešlo ve všeobecnou známost a stalo se populárním, když se tímto označením ohlásil prezident John F. Kennedy z paluby letadla C-118 Liftmaster, kterým tehdy létal. V roce 1962 byl speciálně jako Air Force One zakoupen letoun C-137C, který byl dán do služby s identifikačním číslem 26000 a stal se historicky nejznámějším prezidentským letadlem.
Číslo 26000 totiž dopravilo prezidenta Kennedyho 22. listopadu 1963 do Dallasu a po spáchaném atentátu převezlo jeho tělo zpět do Washingtonu, D.C. Na palubě téhož letadla Na letišti Love Field v Dallasu složil přísahu prezident Lyndon B. Johnson jako 36. prezident Spojených států a tento osudový stroj pak rovněž přepravil jeho tělo do Texasu na státní pohřeb 24. ledna 1973. Na palubě 26000 vykonal v květnu 1972 historické návštěvy Čínské lidové republiky a bývalého Svazu sovětských socialistických republik prezident Richard M. Nixon. Stroj s číslem 27000, jenž vystřídal svého předchůdce, mj. dopravil bývalé prezidenty Nixona, Forda a Cartera v roce 1981 do Káhiry na pohřeb egyptského prezidenta Anvara Sadata. První VC-25A (číslo 28000) vykonal svůj první let jako Air Force One 6. září 1990 při příležitosti cesty prezidenta George Bushe do Kansasu, na Floridu a zpět do Washingtonu, D.C. Druhý VC-25A (číslo 29000) dopravil prezidenta Billa Clintona a dřívější prezidenty Cartera a Bushe do Izraele na pohřeb zavražděného premiéra Jicchaka Rabina. VC-25A také “dopraví prezidenta do 21. století” a bude tak pokračovat v hrdé tradici letadel známých pod označením “Air Force One”
Ve dnech 5. a 6. června 2007 navštívil Prahu americký prezident George W. Bush. Můžete si poslechnout konverzaci mezi pilotem Air Force One a věží starého ruzyňského letiště (při přistání a při startu) a sledovat přistání Air Force One.
Stručná charakteristika |
||
Základní funkce | letecká přeprava prezidenta USA | |
Výrobce | Boeing Airplane Co. | |
Pohon | čtyři proudové motory General Electric CF6-80C2B1 | |
Výkon | 4x 56 700 lb | 4x 252.21 kN |
Délka | 231 stop 10 palců | 70,7 m |
Výška | 63 stop 5 palců | 19,3 m |
Rozpětí | 195 stop 8 palců | 59,6 m |
Rychlost | 630 mph | 1014 km/h |
Dostup | 45 100 stop | 13 746 m |
Max. vzlet. hmotnost | 833 000 lb | 374 850 kg |
Dolet | 7800 mil | 12 550 km |
Posádka | 26 (celková kapacita vč. posádky 102) | |
Ve službě od | 8.12.1990 (No. 28000) | 23.12.1990 (No. 29000) |
Ve stavu | Aktivní složky - 2; Air National Guard - 0; Rezerva - 0 |
Barack Obama na palubě Air Force One přilétá do Prahy. 4.4.2009 (Foto: Jan Přibyl, Roztoky)
Copyright © All Rights Reserved