NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
Pobřežní stráž Spojených států (US Coast Guard) vypsala koncem 70. let požadavky na nové vrtulníky SRR (Short Range Recovery – pátrání v blízkém okolí) pro provoz jak z pobřežních základen, tak z hlídkových člunů a ledoborců, které měly nahradit dožívající vrtulníky Sikorsky HH-52A Sea Guard. V soutěži zvítězila francouzská firma Aérospatiale s typem SA.366 Dauphin 2 a tak USCG přijala postupně do služby 96 těchto strojů pod označením HH-65A Dolphin. Přestože je drak vrtulníku v podstatě shodný s SA.366 Dauphin, motory a přístrojové vybavení jsou americké výroby a tvoří tak 60% celkové ceny jednoho stroje.
Specializovaná výbava vrtulníku zahrnuje nafukovací plováky pro případ nouzového přistání na hladině, které umožní evakuaci posádky a udrží vrtulník na hladině až do jeho záchrany. Avionika obsahuje i přístroj pro noční vidění FLIR (Forward-Looking-Infra-Red) důležitý při pátrání a záchranných akcích v noci, za špatného počasí a při bouřlivém moři. Autopilot dokáže provádět sám pátrání podle stanoveného schématu, zatímco se posádka věnuje pozorování hladiny nebo obsluze přístrojů, nebo udržuje stroj ve stálé výšce 50 stop (15 m) nad vybraným objektem, takže je možné se soustředit na zachraňování, což je důležité zejména v noci nebo za zhoršeného počasí.. Vrtulník je rovněž vybaven zařízením pro přesnou navigaci a automatickým spojením se základnou, které předává přesné údaje o trase, aby bylo v případě potřeby možno určit polohu vrtulníku s vysokou přesností.
Vrtulníky HH-65A Dolphin provádějí pátrací a záchranné operace, ozbrojenou pohotovost, dohled nad dodržováním zákonů včetně protidrogových zásahů, průzkum polárního ledu, zabývají se též ochranou životního prostředí včetně sledování znečištění moře. Slouží také jako vzdušný most lodím a v zimě izolovaným vesnicím.
Letecké základny vrtulníků H-65A: Coast Guard Air Station Traverse City, Michigan; CGAS Barbers Point, Hawaii; CGAS Borinquen, Puerto Rico; CGAS Brooklyn, New York; CGAS Cape May, New Jersey; CGAS Corpus Christi, Texas; CGAS Detroit, Michigan; CGAS Houston, Texas; CGAS Humbolt Bay, California; CGAS Los Angeles, California; CGAS Miami, Florida; CGAS/ATC Mobile, Alabama; CGAS New Orleans, Louisiana; CGAS North Bend, Oregon; CGAS San Francisco, California; CGAS Port Angles, Washington; CGAS Savannah, Georgia.
Stručná charakteristika |
|||
Základní funkce | dvoumotorový vrtulník SRR | ||
Výrobci | Aerospatiale Helicopter Corporation (Grand Prairie, Texas), Textron Lycoming (Williamport, Pennsylvania) a Rockwell International, Collins Avionics Group (Cedar Rapids, Iowa) | ||
Pohon | Dva turbohřídelové motory Lycoming LTS-101-750B-2 | ||
Výkon | 2x 742 HP | 2x 553 kW | |
Hmotnost | max. vzletová | 9200 lb | 4173 kg |
prázdná | 6092 lb | 2763 kg | |
Maximální dolet | 460 mil | 740 km | |
Objem paliv. nádrží | 291 galonů | 1102 lt | |
Délka | 38 stop | 11,6 m | |
Výška | 13 stop | 3,96 m | |
Nosnost | 2000 lb | 907 kg | |
Nosnost záchranného navijáku | 600 lb | 272 kg | |
Průměr rotoru | 39 stop | 11,9 m | |
Rychlost | max. | 190 mph | 306 km/h |
cest. | 138 mph | 222 km/h | |
Vytrvalost | 3,5 hodiny | ||
Výzbroj | žádná | ||
Posádka | 3 (pilot, kopilot a operátor navijáku) |
Copyright © All Rights Reserved