NAVIGACE |
|
|
připravil Jirka Wagner
SH-60B Seahawk je dvoumotorový středně těžký vrtulník používaný složkami US Navy jako nosič LAMPS Mk III (Light Airborne Multi-Purpose System - lehký létající víceúčelový systém).
První z pěti prototypů YSH-60B vzlétl 12. prosince 1979 a první sériový vrtulník 11. února 1983. Typ SH-60B se od typu UH-60A používaného US Army liší v několika parametrech. Byly zavedeny výkonnější motory upravené pro námořní použití, automatické sklápění hlavního rotoru, rotorová brzda, sklápění ocasního pylonu, prvky pro udržení stroje na hladině začleněné do konstrukce draku, zjednodušený podvozek, posuvné dveře kabiny, záchranné zvedací zařízení a nepancéřovaná sedadla obou pilotů. Akceschopnost byla zvýšena zvětšením zásob paliva, schopností doplňovat palivo za letu ve visu a zabudováním háku pro náklad. Dále je SH-60B vybaven vyhledávacím radarem, pylonem pro detektor magnetických anomálií (MAD), pylony na obou stranách pro torpéda nebo přídavné nádrže, závěsníkem pro akustické bóje a pod přídí zabudovaným pouzdrem pro zařízení ESM. Je zajištěna bezpečná komunikace i datové spojení s mateřskou lodí. Systém LAMPS Mk III je vybaven moderní avionikou pro plnění předpokládaných funkcí. Celkem by mělo US Navy získat 260 těchto strojů a 150 strojů typu SH-60F Ocean Hawk jako nosičů pro obranu vnitřní zóny bitevní skupiny, u nichž je zařízení LAMPS Mk III nahrazeno protiponorkovým zařízením včetně ponorného sonaru Bendix ASQ-13F.
Tato helikoptéra je nasazována i pro pátrání a záchranu, v boji proti hladinovým plavidlům, stejně jako pro transport nákladu i speciální operace. Jako základna jí slouží paluby křižníků, torpédoborců, fregat i minonosek. Těmto lodí tedy kromě jiného pochopitelně rozšiřuje dosah jejich vlastního radarového průzkumu. Typ SH-60F je určen pro provoz na letadlových lodích US Navy, další verze jako např. MH-60G Pave Hawk (US Air Force) nebo HH-60J Jayhawk (Coast Guard) jsou vybaveny navijákem o nosnosti 600 lb (270 kg) a 250 stopovým (75 m) lanem. Verze UH-60L Black Hawk (US Army) zase může dopravovat 11 vojáků nebo 2600 lb (1170 kg) nákladu. Některé typy jsou rovněž schopny doplňovat palivo během letu ve visu.
První sériový SH-60B Sea Hawk vzlétl v roce 1983, SH-60F roku 1988. US Air Force obdržela verzi MH-60G v roce 1982, zatímco Coast Guard typ HH-60J roku 1992. První armádní stroje typu UH-60A Black Hawk stály 5,9 miliónu dolarů za kus, verze MH-60G Pave Hawk už stojí 10,2 miliónu dolarů.
Stručná charakteristika SH-60B |
|||
Základní funkce | středně těžký dvoumotorový víceúčelový vrtulník | ||
Výrobci | Sikorsky Aircraft Corporation (trup); General Electric Company (motory); IBM Corporation (avionika) | ||
Pohon | dva turbohřídelové motory General Electric T700-GE-401 | ||
Výkon | 2x 1690 HP | 2x 1260 kW | |
Délka s ot. rotorem | 64 stop 10 palců | 19,76 m | |
Výška | 17 stop | 5,18 m | |
Průměr rotoru | 53 stop 8 palců | 16,36 m | |
Hmotnost | prázdná | 13 650 lb | 6191 kg) |
max. vzletová | 21 883 lb | 9926 kg | |
Max. rychlost | 145 mph | 233 km/h | |
Poč. stoupavost | 11,5 ft/s | 3,5 m/s | |
Dolet | 437 mil | 704 km | |
Akční radius (hlídka 3 hodiny) | 57,5 mil | 92,5 km | |
Možná výzbroj | dvě torpéda Mk 46 nebo Mk 50 Barracuda nebo střely AGM-119 Penguin | ||
Posádka | obvykle tři nebo čtyři |
Obrázky stroje HH-60
Copyright © All Rights Reserved