zpět současná výzbroj USAF

Americká letecká výzbroj

NAVIGACE


AIM-9 Sidewinder


   AIM-9 Sidewinder je nadzvuková střela krátkého doletu vzduch-vzduch určená pro stíhací letouny. Má vysoce explozivní hlavici a aktivní infračervený naváděcí systém. Byla původně vyvinuta U.S.Navy pro protileteckou obranu flotily, později byla U.S.Air Force uzpůsobena pro použití stíhačkami.
Její naváděcí systém se zaměřuje na žhavé plyny u ústí motoru nepřátelského letadla a spolehlivě ji navede na cíl. Po jejím vypuštění může pilot provádět úhybné manévry nebo zaútočit na jiné cíle, aniž by se musel starat o navádění rakety. První verze této střely byly nasazeny v bojích v jihovýchodní Asii.
Sidewinder má válcový trup opatřený zadními stabilizačními křídly. Kromě toho má před špicí ještě dva páry deltovitých křidélek, které umožňují střele manévrovat. Hlavními součástmi jsou: infračervená naváděcí sekce, aktivní optický detektor cíle, bojová hlavice a raketový motor.
Prototyp Sidewinderu, střela AIM-9A, byl poprvé úspěšně odpálen v září 1953, první kusy počáteční verze AIM-9B začaly být používány U.S.A.F. v r. 1956 a zprvu byly úspěšné jen na krátké vzdálenosti.
AIM-9J (konverze typů B a E) mají manévrovací schopnosti vhodné pro vzdušné souboje a větší rychlost i dolet.. Začaly být používány v roce 1977.
AIM-9L má ještě výkonnější raketový motor na tuhé palivo a disponuje mnohem větší obratností. Model L byl prvním Sidewinderem, jenž byl schopen zasáhnout cíl pod jakýmkoliv úhlem, dokonce i při čelním útoku. Produkce začala r. 1976.
AIM-9P byla ještě dokonalejší verzí modelu J. Umožňovala pilotovi odpálení z větší vzdálenosti od cíle a díky pokročilejší elektronice byla úspěšnější. Byla následována typy P-1, P-2 a P-3. Ten už byl vybaven i aktivním optickým detektorem cíle a motorem s omezenou kouřivostí.
V současnosti je jako operační používána pouze verze AIM-9M, která má všechny výhody modelu L, ale je po všech stránkách výkonnější. Je vybavena zařízením proti rušení infračerveného zaměřování, pokročilým rozlišováním pozadí a motorem s nízkou kouřivostí. Tato modifikace je schopna dokonalejšího vyhledávání a zaměření cíle a možnost jejího zachycení nepřátelským zařízením je minimalizována. Vyrábí se od r. 1983.
Budoucí verze X je ve vývoji, koncem března ukončila své již čtvrté testovací střelecké zkoušky.
Stručná charakteristika
Základní funkce řízená střela vzduch-vzduch
Výrobce Naval Weapons Center
Pohon raketový motor na pevné palivo Hercules and Bermite Mk. 36 Mod. 71
Délka 9 stop 5 palců 2,87 m
Průměr 5 palců 13 cm
Rozpětí 2 stopy 3/4 palce 0,63 m
Bojová hlavice prstencová tříštivá nálož
Hmotnost při vypuštění 190 lb 86,2 kg
Datum výroby 1956
Cena jednoho kusu přibližně 84 000 dolarů
Ve stavu bude zveřejněno


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved