NAVIGACE |
|
|
ASM-135 ASAT
Link-Temco-Vought, USA
Připravil Lukáš Visingr
Přeprava střely ASAT
Nadšení letectva ovšem neznalo mezí. Pentagonu byl ihned předložen plán na
výrobu 112 střel a modifikaci 20 F-15 pro mise ASAT, které by měly být přiřazeny k
48th Tactical Fighter Squadron v Langley (stát Virginia) a 318th Tactical Fighter
Squadron v McChord (stát Washington). Každá z těchto letek skutečně obdržela tři
(nebo čtyři?) F-15A/B s potřebnými úpravami, ale pak se objevil problém.
V roce 1988 jednal o střele ASAT americký Kongres a došel k závěru, že tato zbraň
by mohla být interpretována jako porušení sovětsko-americké dohody o omezení
vojenského využití vesmírného prostoru. Generálové logicky argumentovali tím, že
ASAT je pouze oprávněnou reakcí na sovětské zbraně ve vesmíru, ale bohužel byli
neúspěšní. Projekt ASAT byl koncem roku 1988 oficiálně zastaven. Pentagon však
odmítl odpovědět na pár sporadických dotazů lidí, které zajímalo, co se vlastně
stalo s vyrobenými střelami. Je pravděpodobné, že jsou pečlivě zakonzervovány v
nějakém nenápadném skladu a pravidelně kontrolovány. Nikdy nevíte, co se může
stát...
ASAT byla dvoustupňová střela. První stupeň ALMV (Air-Launched Miniature Vehicle)
používal raketový motor SR-75-LP-1 na tuhé palivo, který byl převzat z rakety AGM-69
SRAM. Druhý stupeň MHV (Miniature Homing Vehicle) byl poháněn motorem Thiokol FW-4S na
tuhé palivo a byl odvozen z tělesa Vought Altair III, což byl původně čtvrtý
stupeň rakety Scout B.
Odpálení se dělo v příkrém stoupání a při nadzvukové rychlosti. Palubní
počítač F-15 byl už na zemi "nakrmen" údaji o předpokládané dráze cíle
a průhledový displej byl přizpůsoben tak, aby pilotovi ukazoval ideální trajektorii
letu. Po vypuštění byl ASAT řízen dálkově na základě informací z letounu, a to
až do oddělení druhého stupně. K tomu došlo zhruba ve výšce mezi 80 a 100
kilometry, tedy při opuštění toho, co lze ještě nazývat atmosférou. MHV se dále
naváděl samostatně pomocí výkonného pohyblivého infračerveného čidla. Byl
stabilizován rotací a pro úpravy kursu používal 63 malých raketových motorů s
krátkým jednorázovým zážehem. Druhý stupeň nenesl bojovou hlavici, cíl byl ničen
kontaktním zásahem, který měl při rychlosti přes 6 500 m/s naprosto destruktivní
efekt.
Technická data střely ASM-135A ASAT
Délka: | 5 420 mm |
---|---|
Průměr: | 510 mm |
Hmotnost: | 1 1800 kg |
Max. rychlost: | 24 000 km/h |
Max. dostup: | 560 km |
Tah motoru 2. stupně: | 27,4 kN |
Dobu chodu motoru 2. stupně: | max. 27 sekund |
Prameny:
All Rights Released.
Copyright © All Rights Reserved