NAVIGACE |
|
|
A-5 byl velmi pokročilý supersonický dvoumístný útočný letoun, optimalizovaný pro útoky v malé výšce při velké rychlosti, postavený pro US Navy. První let A-5A se uskutečnil 31. srpna 1958, A-5B 29. dubna 1962.
Byl dlouhý a hranatý, s obdélníkovými vstupy vzduchu. Ale A-5, jeden z největších letounů, které operovaly z letadlové lodi, nebyl úspěšný ve své určené roli nukleárního bombardéru, protože mechanismus vymršťující bomby z pumovnice nepracoval uspokojivě. Podélná pumovnice byla mezi motory a bylo plánováno, že bomby budou vymršťovány směrem dozadu. Vigilante mohla vypustit obě (jaderné nebo konvenční) bomby ve velké nebo malé výšce při dvojnásobné rychlosti zvuku na vzdálený cíl. Kabina pro dva letce byla tandemově uspořádaná, sedadla byla vystřelovací. Tenká šípovitá křídla byla sklopná.
Celkem bylo postaveno 63 letadel, ale všechna (zhruba kromě deseti) byla přestavěna na průzkumnou verzi RA-5C. První RA-5C vzlétl 30. června 1962
Tak bylo získáno 55 nových průzkumných letounů. Ty se velmi osvědčily a
setrvaly ve službě až do roku 1974.
Stručná charakteristika | |||
Základní funkce | Letoun startující z letadlové lodi, schopný flotile poskytnout za každého počasí i v noci taktické průzkumné informace a zároveň (jako útočný prostředek) vypustit na vzdálený cíl dvě pumy. | ||
Výrobce | North American / Rockwell | ||
Pohon | dva proudové motory General Electric J79-GE-8 | ||
Výkon | běžný | 2x 10 800 lb | 2x 48 kN |
s forsáží | 2x 17 000 lb | 2x 75,6 kN | |
Délka | 76 stop 6 palců | 23,32 m | |
Výška | 19 stop | 5,79 m | |
Rozpětí | 53 stop | 16,15 m | |
Hmotnost prázdná | 37 500 lb | 17 009 kg | |
Max. vzletová hmotnost | 79 588 lb | 36 094 kg | |
Dolet | 1500 mil | 2415 km | |
Cest. rychlost | 1254 mph | 2019 km/h | |
Max. rychlost | 1385 mph | 2230 km/h | |
Dostup | 48 400 stop | 14 752 m | |
Posádka | dva (pilot a bombometčík-navigátor) |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved