NAVIGACE |
|
|
Convair B-36 Peacemaker
Vývoj letounu B-36 začal už v r. 1941 a jeho první let se konal 8. srpna 1946. První stroje dorazily k armádě v r. 1948, ale pro počáteční problémy se tento model stal schopným plného operačního nasazení až roku 1951.
Poslední z celkem 388 strojů byl vyroben v srpnu 1954. Spolu s nástupem prvních bombardérů s dlouhým doletem B-52 v roce 1955 začala i modernizace B-36, kterých bylo tehdy v užívání 340. Brzy nato však začaly být tyto stroje vyřazovány ze služby a když byl v roce 1959 vyřazen poslední, americká bombardovací peruť už byla vybavena 500 bombardéry B-52. Během celé doby, kdy byl B-36 v operační službě, nedošlo nikdy k jeho bojovému nasazení – jako jeden z hlavních amerických odstrašujících prostředků proti případnému nepříteli měl skutečně cenu “mírotvorce”.
Stručná charakteristika | |||
Výrobce | Convair | ||
Pohon | šest turbohřídelových motorů Pratt & Whitney B 4360 s tlačnou vrtulí, čtyři pomocné proudové motory General Electric J47 instalované po dvou v gondolách pod křídly. | ||
Výkon | turbohřídel. motory | 6x 3800 HP | 6x2834 kW |
proudové motory | 4x 5200 lb | 4x 23,13 kN | |
Rychlost | max. | 435 mph | 700 km/h |
cestovní | 230 mph | 370 km/h | |
Dolet | 10 000 mil | 16 100 km | |
Rozpětí | 230 stop | 70,1 m | |
Délka | 162 stop 1 palec | 49,4 m | |
Výška | 46 stop 9 palců | 14,04 m | |
Max. hmotnost | 410 000 lb | 186 000 kg | |
Dostup | 45 700 stop | 13 700 m | |
Výzbroj | šestnáct 20mm kanónů M24 (v osmi věžích v přídi, ocase a trupu) plus 86 000 lb (39 000 kg) konvenčních nebo nukleárních bomb. | ||
Cena | 3,7 miliónu dolarů |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved