Z archivu Martina Jurečky
F100 Super Sabre byl první stíhač USAF dosahující nadzvukové rychlosti v přímém letu. První na světě byl MiG-19. I kdy byl koncipován jako letoun pro udrení vzduné nadvlády, pouíval se jako stíhací bombardér, a za války ve Vietnamu podnikl mnoho bojových letů.
YF-100A prototyp
TTD YF-100A:
Práce na nadzvukové verzi Sabre začaly v únoru 1949. Vývoj probíhal v
reii NA. Nejprve byl zvěten íp křídla, ale to přineslo podle testů v
aerodynamickém tunelu pouze minimální nárůst rychlosti. Bylo jasné, e pouze
aerodynamické úpravy rychlost výrazně nezvýí. Motorářská firma Allison -
součást General Motors vyvinula motor J35 , který měl téměř dvojnásobný výkon
ne J47 u F-86. Výkon s podobným výkonem vyvinul i General Electric zlepením J47.
14.září 1949 rozhodl NAA , e se bude zaměřovat na pokročilou verzi F-86D
- záchytný stíhač pro kadé počasí - s cílem dosáhnout nadzvukové rychlosti.
Letoun se stal známý jako "Advanced F-86D". Měl dosahovat 1.03 M na 10 600 m
a měl být poháněn motorem Advanced J47 navrenm firmou General Electric.
North American se rozhodl dát USAF to co hledá, a přiel s typem
"Advanced F-86E" - výkonný denní stíhač. F-86E, který se objevil v lednu
1951 se podobal Advanced F-86D, ale měl uí trup a v nasávacím otvoru v přídi
chyběl radom. USAF se koncepce letounu líbila a vyzvalo NA aby ji převedla na stíhač
pro dosaení a udrení vzduné nadvlády.
Dalí návrh byl znám jako Sabre 45, "45" indikuje úhel ípu
křídla. Kombinoval schopnosti Advanced F-86D a Advanced F-86E, ale byl poháněn novým
motorem Pratt & Whitney J57-P-1. Maximální očekávaná rychlost byla 1.3 Mach (1
383 km/hod) na 10 600 m a bojový rádius byl 1 078. Bojová hmotnost byla 10 770 kg.
Výzbroj tvořila čtveřice 20-mm kanónů T-130.
NAA dostal od USAF objednávku na dva prototypy Sabre 45.
Vzhledem k probíhající válce v Koreji, chtělo mít USAF nov letoun k
dispozici co nejdříve. Proto zvolila takovou variantu vývojového cyklu, kdy současně
s testováním prototypů ji běí sériová vroba. To je ale velice riskantní
postup, který můe stát mnoho peněz a času v případě, e letové testy odhalí
závadu, která pak bude muset být odstraněna u vech ji vyrobených strojů a bude
muset být upravena výrobní dokumentace a případně vyrobeny nové výrobní
přípravky. 1.listopadu 1951 potvrdila USAF objednávku dvou prototypů a 110 sériových
strojů.
9.listopadu 1951 byla hotova maketa Sabre 45. Práce na F-100A sériové verzi
(tovární označení NA-192) byly zahájeny 29.listopadu 1951. 7.prosince 1951
přidělilo USAF letounu oficiální označení F-100. Byl to první stíhač z takzvané
"Série století". Dva prototypy byly označeny YF-100 (NA-180).
V závěrečné fázi vvoje provedli inenýři NA několik změn jejich
cílem bylo sníení aerodynamického odporu a zvýení tahu motoru. Okraj vstupu
vzduchu byl předělán na ostrý, příď prodlouena
Vnitřní palivové nádre byly pouze v trupu. Pod křídlo bylo mono
zavěsit dvě přídavné nádre.
Super Sabre byl první letoun na světě v jeho konstrukci byl ve větí
míře pouit titan. Titan je pevný, lehký a tepelně odolný, ale křehký a drahý.
Výzbroj sestávala ze čtyř kanónů T-160 (později M39), po dvou na kadé
straně přídě. Zásoba munice - 275 nábojů na hlaveň. Zaměřovač A-4 byl spřaen
s radarem ve přídi.
Motor YF-100A byl Pratt & Whitney J57-P-7 - 6 711 kg. 26.srpna 1952 zvýila
USAF objednávku na 273 letounů plus jeden statický exemplář.
Kdy byl první YF-100A téměř hotov, oznámila Air Force e dva prototypy
nebudou stačit a rozhodla, e prvních 10 sériových F-100A bude rovně slouit jako
testovací stroje.
První YF-100A (52-5754) byl hotov 24.dubna 1953. Ve ví tajnosti byl převezen
z továrny v Los Angeles na Edwards AFB. Tovární zkuební pilot George S. Welch se s
ním poprvé vznesl 25.května 1953. Hned při prvním letu překonal letoun hranici
zvuku. 6.července dosáhl YF-100A při střemhlavém letu z výky 15 500 m rychlosti
1.44 M.
Zkuební piloti USAF prohlaovali, e YF-100A překonává vechny sériové
stíhače Air Force. Ale během letových zkouek se objevila řada problémů. Vhled
přes příď byl pro vzlet a přistání nedostatečný.
Podélná stabilita letounu při vysokých rychlostech byla rovně malá.
Stoupavost bez forsáe také nedostačovala - na 12 000 m stoupal 16 minut. A navíc
přistání bylo obtíné a přistávací rychlost vysoká.
Druhá fáze testů byla hotova 15.září 1953. K tomuto datu nalétal YF-100A
při 39 letech celkem 19 hodin 42 minut. Druhý YF-100A (52-5755) vzlétl 14. října
1953.
USAF se chtěla se Super Sabre předvést, proto rozhodla pouít ho na
překonání světového rychlostního rekordu. Ten drel do té doby Douglas XF4D-1
Skyray, který dosáhl na trati 3 km při dvou průletech oběma směry průměrné
rychlosti 1 212 km/hod. Aby mohl být uznán nový rekord, muselo by být dosaeno
rychlosti vyí alespoň o 1%. To je 1 224 km/hod. Pi prvním pokusu - Lt.Col. Frank
K. (Pete) Everest, Salton Sea,
YF-100A 54-5754 - bylo dosaeno pouze 1 219 km/hod a rekord tedy nemohl být
uznán.
Bylo rozhodnuto pokusit se o rekord na 15 km trati, kde neplatil poadavek 1%
nárůstu rychlosti.
29.října 1953, Lt.Col. Everest dosáhl nového rekordu 1 215 km/hod. Rekord byl
dosaen na výce 300 m. Byl to poslední světový rekord ustaven na tak malé výce.
Sériová čísla:
52-5754/5755 North American YF-100A Super Sabre
Motor: 1x Pratt & Whitney XJ57-P-7 , 5 986 kg
Rozpětí: 11.16 m
Délka: 14.37 m
Výka: 4.96 m
Maximální rychlost: 1 061 km/hod / 13 200 m.
Přistávací rychlost: 257 km/hod
Počáteční stoupavost: 3 821 m/min
Dostup: 16 000 m
Normální dolet: 680 km
Maximální dolet: 2 270 km
Hmotnost prázdná 8 200 kg , max.: 11 200 kg
F-100A, letoun pro vybojování a udrení
vzduné nadvlády
TTD F-100A: RF-100A "Slick Chick"
F-100A (tovární označení NA-192) byl první sériovou verzí Super Sabre.
První F-100A (52-5756) byl hotov 25.září 1953, a poprvé vzlétl 29.října pilotován
George Welchem. Bylo to jen o dva týdny později po vzletu druhého prototypu YF-100A. To
ukazuje jak se s programem Super Sabre spěchalo.
F-100A byl podobný YF-100A, ale měl kratí SOP.
F-100A byl určen jako denní letoun pro vybojování a udrení vzduné
nadvlády a měl se stát následníkem F-86A/E/F Sabre. Výzbroj F-100A sestávala ze
čtyř 20-mm kanónů Pontiac M-39 instalovaných ve spodní části trupu pod kokpitem.
Zásoba střeliva byla 200 nábojů na hlaveň. M-39 byl testován v Koreji na
modifikovaných F-86F a T-160 Byl schopen střílet 1 500 ran/minutu a rychlost střel
byla 1 000 m/s.
V listopadu 1953, byly první 3 F-100A odeslány na George AFB k 436. Fighter Day
Squadron - 479. Fighter Day Group - TAC. Tato skupina dosáhla operační způsobilosti
29.září 1954.
Díky problémům, které provázely program Republic F-84F Thunderstreak během
roku 1953 poádalo Tactical Air Command (TAC), aby NA vyvinul na základě F-100A
stíhací bombardér. 31.prosince 1953 USAF rozhodla,
e posledních 70 F-100A bude modifikováno na stíhací bombardéry a letoun
bude přejmenován na F-100C. Čtvrtý sériový F-100A (52-5759) byl vybrán jako
modifikační prototyp F-100C.
První F-100A měly nízký stabilizátor. Piloti se stěovali na problémy se
stabilitou. Toto nastávalo zejména tehdy, nesl-li letoun podtrupovou přídavnou
nádr. Z toho důvodu mnoho prvních F-100A nikdy nelétalo tak, aby vyuili celou
výkonovou obálku.
11. F-100A měl zatahovatelnou ostruhu, aby se zabránilo pokození spodku
trupu při přistání s velkým úhlem náběhu.
F-100A byl do sluby nasazen předčasně. Posádky mívaly se svými Super
Sabre časté problémy.
12.října 1954 dolo k tragické nehodě. Zkuen zkuební pilot George
Welch prováděl test maximálního výkonu při střemhlavém latu s následným
manévrem s velkým přetíením. Testoval sériový F-100A (52-5764). Ten se za letu
rozlomil. Rozlomil se v místě pilotní kabiny, take úlomky trupu vnikly do pilotova
těla.
8.listopadu zahynul pilot RAF Geoffrey D. Stephenson na Elgin AFB kdy ztratil
kontrolu nad svým F-100A a ten se zřítil. 9.listopadu se nad Nevadou zřítil F-100A
(52-5771) majora Frank N. Emory. Pilot se natěstí katapultoval. 10.listopadu USAF
uzemnila prvních 70 F-100A. Dalích 108 jich bylo v továrně připraveno k odeslání.
Zjistilo se, e příčinou potíí se stabilitou je nový nízký
stabilizátor. Bylo rozhodnuto vrátit se zpět k původnímu stabilizátoru z
YF-100A. Tak se mohla maximální rychlost zvýit na 1.4 M. Rozíření konců
křídel plánované pro F-100C se stalo standardem ji pro F-100A. Na tento standard
byly upraveny i vechny ji vyrobené stroje. Poslední byl upraven v únoru 1955.
První jednotka vyzbrojená modifikovanými F-100A - 479. Fighter Day Wing na
George AFB - dosáhla operační způsobilosti v září 1955. V roce 1955 se piloti USAF
Air Proving Ground Command na Elgin AFB
na Floridě podíleli na projektu Hot Rod pro vyhodnocení vhodnosti F-100A pro
operační nasazení. Výsledek byl, e výkonnost je dobrá, ale letoun má mnohé
operační nedostatky, které mu znemoňují být skutečně dobrm denním stíhačem.
V důsledku tohoto nebyl F-100A nikdy mezi letci příli populární.
Vystřelovací sedačka F-100A předvedla svou účinnost 26.února 1955. Ten den
tovární zkuební pilot George F. Smith letěl na malé výce v F-100A sériové
číslo 53-1659 nadzvukovou rychlostí, kdy letoun
v důsledku poruchy hydrauliky začal padat. Pilot se katapultoval při rychlosti
1.05 M, utrpěl několik poranění, ale po zotavení mohl dále létat.
Poslední F-100A byl předán USAF v červenci 1955. Celkem bylo postaveno 203
F-100A.
Jeliko F-100A nebyl uvaován jako skutečně efektivní stíhač pro
vybojování a udrení vzduné nadvlády, neslouil u USAF příli dlouho.
Větina letounů byla vyřazena ji v roce 1958. Vyřazené letouny byly převedeny do
výzbroje Air National Guard (duben 1958 188.TFS New Mexico) nebo uskladněny na AFB v
Nellisu.
V polovině roku 1959 bylo 15 z uskladněných F-100A převedeno na Taiwan. A v
roce 1960, dalích 65 F-100 dostala Čína.
Během Berlínské krize v roce 1961 byl značný počet jednotek Air National
Guard a Air Force Reserve mobilizován. Tak se dostaly zpět do sluby i některé
F-100A. Po ukončení krize v roce 1962 kdy byly uvolněny posádky ANG zůstaly F-100A
u USAF, kde slouily jako cvičné.
38 těchto reaktivovaných F-100A bylo předáno Taiwanu. Celkem to bylo 118
F-100A, co je více ne 58% vech sériových F-100A.
F-100A drí neslavný rekord. Okolo 50 F-100A bylo ztraceno v nehodách během
provozu. To asi 25% vech sériových F-100A. Poslední F-100A byl vyřazen od USAF
začátkem roku 1970. ANG ztratila svůj poslední F-100A v roce 1967.
NACA dostala jeden F-100A (52-5778) pro své testy.
Motor: 1x Pratt & Whitney J57-P-7/39, 6 711 kg
Rozpětí: 11.81 m
Délka: 14.37 m
Výka: 4.78 m
Maximální rychlost: 1 222 km/hod / 0 m; 1 370 km/hod / 10 600 m
Počáteční stoupavost: 7 259 m/min
Bojový dostup: 15 555 m
Dostup: 13 700 m
Normální dolet: 580 km
Maximální dolet: 2 080 km
Hmotnost prázdná 8 250 kg; max.: 11 300 kg
Výzbroj: 4x 20-mm kanón Pontaic M-39, 200 rpg, na závěsnících pod křídly
bomby do 450 kg
est téměř hotových F-100A bylo během září 1954 modifikována na
neozbrojenou fotoprůzkumnou verzi pod označením RF-100A. Sériová čísla byla
53-1545/1548, 55-1551, a 55-1554. Výzbroj byla kompletně nahrazena pěti průzkumnými
kamerami. Protoe vekerá průzkumná výbava se nevela do stávajícího prostoru
přídě, bylo dalí místo získáno v bublině vzniklé pod trupem. RF-100A byl znám
pod jménem "Slick Chick".
Bylo publikováno málo fotografií RF-100A a jetě méně je informací o jeho
slubě. Větina dostupných fotografií jsou kopie z kopií. Existuje fotografie
RF-100A s sériovým číslem 53-2600 (to bylo ale přiděleno F-89 Scorpion). Taková
míra utajení je zdůvodňována domněnkou, e se RF-100A podílely na průzkumných
letech nad Východní Evropou v časech Studené války. RF-100A mohl přelétnout
eleznou oponu, udělat obrázky a vrátit se dříve ne PVO protivníka stihla
zareagovat.
V roce 1961 byly 4 RF-100A předány Taiwanu. Veobecně se má za to, e zde
tyto letouny prováděly průzkumné lety nad ČLR. Taiwan často předával informace z
průzkumných letů americkým výzvědným slubám.
F-100B, F-107
TTD YF-107A:
F-100B byl původně následník F-100A. Byl navren jako rychlejí verze
denního stíhače F-100A optimalizovaná tak, aby maximálně vyuila výkon motoru J57.
Projekt F-100B začal v roce 1953 jako tovární projekt NA-212. Letoun měl
sytém řízení vstupu vzduchu a vstupních trysek. Nepouíval přídavné nádre.
Velikostí a hmotností byl shodně s F-100A ale maximální rychlost byla zvýena na
1.80 M.
V tée době začal North American zkoumat monost přestavět Super Sabre na
záchytný stíhač pro kadé počasí. Projekt byl znám jako "F-100I" (I =
Interceptor) nebo "F-100BI", Ale nebylo to oficiální označení přidělené
USAF. Byl podobný F-100B s tím rozdílem, e měl modifikovaný kokpit a byl vybaven
radarem v příďovém radomu.
F-100BI ale nenael ádnou velkou odezvu u USAF. To v listopadu 1953
uvaovalo o tom, e by z NA-212 mohl být stíhací bombardér. Pod křídlo dostal 6
závěsných míst, byl vybaven pro tankovaní za letu a předělán překryt kabiny aby
měl pilot lepí výhled.
16.května 1954 přeruil North American vechny práce na projektu
záchytného stíhače F-100B a koncentroval se na adaptaci na stíhací bombardér.
Příď s radomem zůstala.
11.června 1954 potvrdilo USAF kontrakt na 33 F-100B. 8.července 1954 bylo
označení oficiálně změněno na F-107A. To proto, e letoun se ji příli
odlioval od původního F-100A.
Hlavní zbraní měla být jaderná puma. Testy ve větrném tunelu odhalily
problémy při odhozu pumy a interference v proudění vzduchu mezi radomem a
nasávacím otvorem. Proto bylo rozhodnuto přemístit nasávací otvor za kabinu, na
horní stranu trupu.
První F-107A (sériové číslo 55-5118) vzlétl 10.září 1956 na Edwards AFB
se zkuebním pilotem Bobem Bakerem. Hned při prvním letu překonal rychlost zvuku.
Na třetím prototypu (55-5120) byl instalován systém řízeni vstupu vzduchu.
F-107A soutěil o zavedení do vroby s Republic F-105 Thunderchief. V roce
1957 USAF rozhodla, e to bude F-105 a F-107 byl určen na aerodynamické testy. První a
třetí F-107As byly převedeny k NACA pro testování letu vysokými rychlostmi. První
F-107A byl tak mechanicky opotřebován, e byl NACA uzemněn ji po čtyřech vzletech
a rozebrán na náhradní díly.
Letové testy proměnného průřezu vstupu vzduchu na třetím prototypu
(55-5120) byly pouze krátké, kvůli mechanickým problémům. Vstup byl zafixován v
poloze umoňující let rychlostí 1.2 M.
Třetí F-107A (55-5120) byl zničen 1.září 1959 kdy zkuební pilot Scott
Crossfield musel přeruit vzlet pro problémy s řízením a letoun se vzňal. koda na
letounu byla příli velká a NACA proto rozhodla letoun serotovat.
Dalí dva F-107A (55-5118 a 55-5119) jsou dnes muzejními exponáty.
Motor: 1x Pratt & Whitney YJ75-P-9, 11 110 kg
Rozpětí: 11.16 m
Délka: 18.85 m
Výka: 6.00 m
Maximální rychlost: 1 432 km/hod / 0 m; 2 083 km/hod / 11 000 m
Počáteční stoupavost: 12 170 m/min
Dostup: 16 200 m
Normální dolet: 1 270 km
Maximální dolet: 3 900 km
Hmotnost prázdná 10 290 kg; max.: 18 800 kg
Výzbroj: 4x kanón 20-mm, 6 podkřídlových závěsníků, 1 podtrupový
závěsník
F-100C stíhací bombardér
TTD F-100C:
F-100C stíhací bombardér byl první plně bojeschopnou verzí Super Sabre, a
byl první verzí Super Sabre, která slouila u USAF v relativně velkém počtu.
V říjnu 1952, jetě před vzletem YF-100A, poádala USAF NAA o vývoj
takového křídla pro Super Sabre, které by mohlo nést přídavné nádre. V
červenci 1953 USAF svůj poadavek upřesnila, tak aby závěsníky unesly nejen
nádre, ale i výzbroj.
30.prosince 1953 USAF rozhodla, e posledních 70 sériových F-100A bude
dokončeno jako stíhací bombardér pod označením F-100C (tovární označení NA-214).
24.únor 1954 objednala Air Force dalích 230 F-100C.
Pro prototyp F-100C byl vybrán 4. sériový F-100A (sériové číslo 52-5759).
Ale pro potíe se zabudováním nádre do křídla zůstal 52-5759 bez těchto
nádrí. Poprvé vzlétl 26.července 1954. Tento letoun byl jetě vybaven krátkým
stabilizátorem SOP, tak jak byly stavěny první F-100A.
F-100C měl est podkřídelních závěsníků pro nádre nebo výzbroj.
Mohla to být celá řada zbraní včetně napalmových bomb, 12 12cm raket HVAR
(high-velocity air rockets) a "speciální výzbroj" jako jaderná zbraň MK-7.
Celkem 2 500 kg.
Zabudováním dalích nádrí do křídla u finální verze F-100C se zásoba
paliva ve srovnání s F-100A zvýila více ne 2x (z 3 380 l na 7 280 l).
F-100C dostal nástavec pro tankování za letu.
První sériový F-100C (53-1709) měl roll-out 19.října 1954 a poprvé vzlétl
17.ledna 1955, s NAA zkuebním pilotem Georgem Hoskinsem. Měl jetě SOP z F-100A ,
ale ta byla později nahrazena novou větí.
27.května 1954 zvýilo USAF počet objednaných strojů na 564. Avak
27.září byl kontrakt upraven tak, e posledních 224 letounů bude dokončeno jako
F-100D.
11.října 1954 bylo rozhodnuto o výrobě sériových Super Sabre v NA továrně
v Columbusu v Ohiu. Tovární označení F-100C vyrobených v Columbusu bylo NA-222 Air
Force odliovala stroje vyrobené v Columbusu od těch vyrobených v Kalifornii
příponou NH místo NA. První z 25 v Columbusu vyrobených F-100C (55-2709) poprvé
vzlétl 8.září 1955.
Dodávky F-100C k TAC začaly v dubnu 1955 - 450.Fighter Day Squadron, Foster
AFB, Texas dosáhla operační způsobilosti 14.července 1955.
Několik prvních F-100C bylo poháněno motorem J57-P-7, který byl později
nahrazen podobným J57-P-39. Od 101.stroje byl F-100C poháněn motorem J57-P-21 -
vylepená verze J57-P-7. Tento motor poskytoval vyí výkon na vyích výkách
a zvýil maximální rychlost o 64 km/hod a o 10% sníil dobu vstupu na 10 600 m.
20.srpna 1955 Col. Horace A. Hanes zalétl s F-100C nový světový rychlostní
rekord. Na trati 15-25 km dosáhl při průletech oběma směry průměrné rychlosti 1
322 km/hod na výce 12 200 m. Byl to první nadzvukový rekord a první rekord ustaven
na velké výce.
4.září 1955 Col. Carlos Talbott přelétl USA od pobřeí k pobřeí co
je 3 740 km průměrnou rychlostí 982 km/hod. Tím získal cenu Bendix Trophy.
Více ne 150 F-100C slouilo v Evropě. Hlavní základny byly v Bitburgu,
Furstenfeldbrucku, Landstuhlu a Hahnu v NSR, dále Sidi Slimane v Maroku a Camp New
Amsterdam v Holandsku.
U USAF slouily F-100C relativně krátce, protoe byly rychle nahrazovány
F-100D. Vyřazené letouny přecházely k Air National Guard (ANG) - první perutě
dostaly F-100C v půlce roku 1959. Mnoho F-100C zůstalo u USAF a do konce 50.let jako
cvičné stroje.
1.října 1961 mobilizoval president Kennedy jednotky ANG, jako reakci na
Berlínskou Krizi. Mnohé F-100C se tak dostaly do Evropy. Vechny ANG perutě byly
demobilizovány v srpnu 1962.
F-100C byly jediným letounem ANG který létal ve Vietnamu. Celkem 4 perutě ANG
(Colorado, New York, Iowa, a New Mexico) létaly s F-100C ve Vietnamu.
USAF display team Thunderbirds pouíval F-100C v letech 1956 a 1964. V ruce
1964 byly nahrazeny F-100D.
Celkem bylo postaveno 476 F-100C. Poslední v červenci 1956.
Některé vyřazené F-100C slouily jako testovací stroje. NACA (a později
NASA) pouívala dva F-100C (53-1712 a -1717) plus jeden JF-100C (52-1709) který byl
pouit pro rozličné studie stability v rámci programu X-15.
Motor: 1x Pratt & Whitney J57-P-21 , 7 256 kg
Rozpětí: 11.81 m
Délka: 14.37 m
Výka: 4.72 m
Maximální rychlost: 1 222 km/hod / 0 m; 1 486 km/hod / 10 600 m.
Počáteční stoupavost: 6 588 m/min, na 10 600 m za 2.3 minuty
Dostup: 15 000 m
Normální dolet: 920 km
Maximální dolet: 3 143 km
Hmotnost prázdná: 8 740 kg; max.: 14 790 kg
Výzbroj: 4x kanón 20-mm Pontaic M-39, 6 podkřídelních závěsníků pro
celkem 2 270 kg bomb, raket, přídavných nádrí.
F-100D
F-100D (tovární označení NA-223, -224, -235, a -245) byla pokročilá verze
stíhacího bombardéru F-100C . Byla to nejvíce vyráběná verze Super Sabre, bylo
postaveno tém 1274 exemplářů.
F-100D byl určen výlučně jako stíhací bombardér bez nároku na plnění
úkolů zajitění vzduné nadvlády.
Jeho křídlo bylo narozdíl od předchozích Super Sabre vybaveno
přistávacími klapkami. Měl také 6 závěsníků, ale podvěená výzbroj byla
uvolňována vystřelením narozdíl od F-100C, kde se uvolňovala působením zemské
přitalivosti. Měl větí křídlo i SOP. Ze starích F-100 podědil příďový
vyhledávací radar AN/APR-25(v). Byl vybaven autopilotem Minneapolis-Honeywell MB-3,
který umonil pilotovi soustředit se na navigaci nebo taktiku, zatímco letoun
samostatně sledoval cíl.
Mohl odpalovat jaderné bomby MK-7, MK-28 EX, MK-28 RE, MK-38, Mk 43, TX-43, a
TX-43 X1. Mohl nést tyto kombinace konvenčních pum: 6x 340 kg nebo 4x 453 kg.
První F-100D (54-2121) vzlétl 24.ledna 1956 pilotován Danem Darnellem.
Dodávky USAF začaly v září 1956 - 405. Fighter Bomber Wing, Langley AFB, Virginia.
Rychle nahradil F-100C u větiny wingů USAF. Koncem roku 1956 slouilo 79 F-100D u TAC
a 136 F-100D slouilo na zámořských základnách v Japonsku, Francii a Maroku.
Od 184. kusu byly F-100D schopny nést čtveřici IČ řízených střel
vzduch-vzduch GAR-8 (později označeny AIM-9B) Sidewinder. Střely byly testovány na
esti modifikovaných F-100C. Od 148. kusu byly F-100D vybaveny i podtrupovým
závěsníkem pro "speciální náklad".
Jaderné zbraně mohly být neseny na podtrupovém nebo prostředním levém
křídlovém závěsníku. Pro shoz jaderných pum nese F-100D systém pro bombardování
z malých výek AN/AJB-1B low-altitude bombing systém (LABS). Tento systém spočítal
optimální okamik shozu při toss-bombingu. Ten vypadá tak, e F-100D se k cíli
přiblíí rychlostí 800 km/hod, pak začne prudce stoupat s přetíením 4g. V
polovině stoupání počítač uvolní pumu, letoun pak dokončí loping, udělá
půlvýkrut a s forsáí honem pryč.
Koncem roku 1959 bylo 65 F-100D modifikováno na nosiče střely vzduch-země
Martin GAM-83A Bullpup. Střela Bullpup byla na cíl naváděna pilotem pomocí radiového
řízení s optickým zaměřovačem. Byla vyzkouena ve Vietnamu, ale neosvědčila se.
První F-100D vyroben v Columbusu v Ohiu (tovární označení NA-224)
sériové číslo 55-2734 vzlétl 12.června 1956.
Vývoj pokročilé verze autopilota se zdrel, take první stroj jím
vybaven nebyl jak bylo plánováno 184. F-100D, ale a 384.
Posledních 48 F-100D bylo uzpůsobeno pro raketový start - zero-length launch
(ZEL) viz níe.
Poslední F-100D sjel z výrobního pásu v srpnu 1959. Vroba v Columbusu
skončila v prosinci 1957.
Větina F-100D vyrobených začátkem 60.let se navzájem kus od kusu velice
liila. Neustále se prováděly nějaké úpravy a proto prakticky neexistovali dva
zcela identické stroje. To velice ztěovalo údrbu. Proto vznikl v roce 1962 program
na unifikaci asi 700 F-100D a F - Project High Wire. Hlavní náplní programu bylo
rozíření pouitelné nejaderné výzbroje, úprava kokpitu, doplnění
přistávacího háku. Nelo o úpravu na palubní letoun, ale hák slouil k zastavení
letadla při přetaeném přistání. Modifikované letouny měly v sériovém
čísle o jedničku zvýený block number např. F-100D-25-NA na F-100D-26-NA. opravy
byly hotovy v roce 1965.
F-100D byl iroce pouit ve Vietnamu. Několik letounů F-100 z Filipín bylo v
květnu 1962 přelétnuto do Thajska. V Jiním Vietnamu začaly být F-100
rozmísovány v únoru 1964. První bojový let absolvoval F-100D 9.června 1964, kdy
jedenáct F-100D 615. Tactical Fighter Squadron vzlétlo proti cílům v Plaines des
Jarres v Laosu. První ztráta byl F-100D (56-3085), sestřelen 18.srpna 1964 nad Laosem.
Po incidentu v Tonkinském zálivu začaly F-100D USAF podnikat bojové lety nad
Severní Vietnam. lo o dva typy bojových letů: MiG-CAP - ochrana úderných letounů
před severovietnamskými stíhači a bombardování pozemních cílů.
V červnu 1967 zůstalo v USA jen 5 squadron F-100. Zbytek byl převelen do
Vietnamu. I kdy byly drobné potíe s údrbou, F-100 se ukázal jako letoun
adaptabilní na tropické podmínky.
V roli taktického bombardéru byl lepí F-105 a F-4. F-105 mohl nést větí
náklad pum. Vak F-105 byl konstruován jako bombardér pro nízké výky a vysoké
rychlosti. Od roku 1965 operovaly stíhací bombardéry F-100D pouze na jihu a sever
přenechávaly F-4 a F-105. Koncem 60. a začátkem 70.let byly F-100 z bojů ve Vietnamu
stahovány a nahrazovány výkonnějími typy jako F-105 a F-4.
Poslední F-100D opustily Vietnam v červenci 1971.
Následující Tactical Air Force Wings byly vyzbrojeny F-100D:
3. Tactical Fighter Wing (90, 416, 510, a 531 Squadrons)
27. Tactical Fighter Wing (478, 522, 523, a 524 Squadrons)
31. Tactical Fighter Wing (306, 307, 308, a 309 Squadrons)
354. Tactical Fighter Wing (352, 353, 355, a 356 Squadrons)
401. Tactical Fighter Wing (612, 613, 614, a 615 Squadrons)
474. Tactical Fighter Wing (428, 429, 430, a 481 Squadrons)
20. Tactical Fighter Wing (55, 77, a 79 Squadrons)
48. Tactical Fighter Wing (492, 493, a 494 Squadrons)
50. Tactical Fighter Wing (10, 81, a 417 Squadrons)
405. Tactical Fighter Wing (511 Squadron)
F-100D vyřazené USAF přecházely do výzbroje ANG. První v roce 1969 -
174.TFS Iowa ANG. V polovině roku měla ANG 335 F-100D.
TTD F-100D:
F-100D slouil u těchto squadron ANG:
152. Fighter Interceptor Squadron, Arizona ANG
188. Fighter Interceptor Squadron, New Mexico ANG
110. Fighter Interceptor Squadron, Missouri ANG
118. Fighter Interceptor Squadron, Connecticut ANG
119. Fighter Interceptor Squadron, New Jersey ANG
120. Fighter Interceptor Squadron, Colorado ANG
121. Fighter Interceptor Squadron, District of Columbia ANG
127. Fighter Interceptor Squadron, Kansas ANG
136. Fighter Interceptor Squadron, New York ANG
166. Fighter Interceptor Squadron, Ohio ANG
174. Fighter Interceptor Squadron, Iowa ANG
Poslední F-100D byl vyřazen od ANG v roce 1979.
Začátkem roku 1964 display team USAF Thunderbirds začal nahrazovat své F-100C
Republicem F-105 Thunderchiefs. Tento krok se ukázal jako chybný. Řada nehod F-105 v
květnu toho roku přiměla velení USAF nahradit F-105 u Thunderbirds jedenácti F-100D.
Ty létaly od července 1964 a do listopadu 1968, kdy začaly být nahrazovány F-4E
Phantom.
Celou kariérou F-100D se táhla vysoká poruchovost. Zejména motoru. Od roku
1956 do roku 1970 bylo v nehodách ztraceno přes 500 letounů, to je více ne v bojích
nad Vietnamem.
Motor: 1x Pratt & Whitney J57-P-21/21A, 7 256 kg
Rozpětí: 11.81 m
Délka: 15,25 m
Výka: 4,95 m
Maximální rychlost: 1 239 km/hod / 0 m; 1 390 km/hod / 11 000 m (1.3 M)
Počáteční stoupavost: 5 800 m/min, na 10 600 m za 2.3 minuty
Dostup: 15 250 m
Normální dolet: 860 km
Maximální dolet: 3 210 km
Hmotnost prázdná: 9 500 kg; max.: 15 800 kg
Výzbroj: 4x kanón 20-mm Pontaic M-39, 6 podkřídelních závěsníků pro
celkem 3 190 kg bomb, raket, přídavných nádrí,
jaderná puma MK-28 nebo Mk-43/57/61; pozdějí verze: 4x AIM-9B/E/J Sidewinder
(IČ,vzduch-vzduch)
F-100F Wild Weasel
TTD F-100F:
F-100F dvojmístný Super Sabre se začal rodit 10.května 1954. Byla to
nadzvuková cvičná verze jednomístného denního stíhače F-100. Nehod při
zavádění F-100 do sluby bylo příli mnoho. Část se dávala za vinu malé
vycvičenosti pilotů. Dvojmístný cvičný stroj to měl napravit. 2.září USAF
vyzvala NAA aby upravila standardní F-100C na cvičnou verzi s označením TF-100C.
V prosinci 1955 byl uzavřen kontrakt na 259 TF-100C. Zároveň s tím byl
sníen objednaný počet bojových F-100D.
Konvertovaný F-100C 54-1966 (TF-100C) vzlétl poprvé 3.srpna 1956, pilotován
zkuebním pilotem Alvin S. Whitee. Tovární označení bylo NA-230. 9.dubna 1957
TF-100C byl ztracen při havárii. Natěstí, zkuební pilot Bob Baker se bezpečně
katapultoval.
Časem se dvojmístný Super Sabre vyvinul ve cvičně bojovou verzi s továrním
označením NA-243. Označení USAF bylo změněno na F-100F. Závěsníky měly tuté
kapacitu jako u F-100D , ale zabudovaná výzbroj byla redukována na dva 20-mm kanóny.
Zbraňový operátor seděl na předním sedadle.
První sériový F-100F (56-3725) vzlétl 7.března 1957, pilotovaný NAA
zkuebním pilotem Gage Mace.
První dodávky USAF začaly v lednu 1958 a během roku se dostaly tém ke
vem jednotkám pouívajícím F-100D.
F-100F-20-NA (tovární označení NA-255) byl speciální sériový model
vyvinut podle poadavků Pacific Air Forces. Měl upravené křídlo.
Poslední z 339 F-100F byl odeslán v říjnu 1959. Vechny byly postaveny v
losangeleské továrně NAA
Počet postavených letounů vech sériových verzí Super Sabre byl nakonec
2294, včetně 359 postavených v Columbusu.
V roce 1959 bylo 15 F-100F modifikováno na nosiče řízených střel
vzduch-země GAM-83A Bullpup.
V roce 1962 proly vechny F-100F standardizačním programem High Wire.
Kdy začaly USA v roce 1964 s masivními nálety na Vietnam, prudce vzrostly
ztráty letounů USAF. To proto, e obránci pouívali protiletadlové radarem
naváděné střely. Jako protiopatření se nabízelo ničení pozemních naváděcích
stanovi. V roce 1965, bylo několik F-100F modifikováno pro úkoly identifikace,
označení a ničení severovietnamských radarů. Letoun byl vybaven systémem původně
vyvíjeným pro U-2, který dokázal zachytit radarový signál. Kokpit byl dovybaven
obrazovkou a varovnou signalizací pro případ zachycení nepřátelského radaru.
Modifikované F-100F byly vyzbrojeny kromě 20-mm kanónu i dvěma raketnicemi pro 24
raket je slouily k ničení nepřátelských radarových stanovi.
Projekt dostal jméno Wild Weasel (lasička).
Wild Weasel F-100F zahrnuje 58-1221, 1226, 1227, 1231, 1212 a 1232. První F-100F
Wild Weasel I dorazil do JV Asie v listopadu 1965. První Wild Weasel F-100F bojový let
podnikl 3.prosince pod kódovým jménem Iron Hand. Protiradarový útok podnikal obvykle
jeden F-100F doprovázeny 4 F-105. F-100F označil cíl pro úder svých F-105D.
Dalí tři Wild Weasel I dorazily 27.února 1966. Pozdějí F-100F nesly
protiradarové střely AGM-45A Shrike. Shrike nese pasivní naváděcí systém, který
řídí střelu po paprsku nepřátelského radaru. Poprvé byla pouita v boji 18.dubna
1966.
11.srpna 1967, Lt.Col. James E. McInerney Jr a Capt. Fred Shannon se svým F-100F
během jednoho letu zničili 6 a pokodili 4 radarová stanovitě. Tak vyčistili cestu
pro úder na hanojský most Paul Doumer.
Na kontě F-100F Wild Weasel I je 9 potvrzených zničení radarových
stanovi. Během bojových akcí byly ztraceny 2 F-100F Wild Weasel I.
F-100F Wild Weasel I byl později nahrazen F-105F Wild Weasel III a F-4 Wild
Weasel IV. F-100F pak létal jako návodčí, ve kteréto roli nahrazoval lehčí
letadla jako například Cessna O-2 Bird Dog.
Kdy byly F-105 a F-4 k dispozici v dostatečném mnoství byly F-100F z
výzbroje USAF vyřazeny a převedeny k Air National Guard. Prvních est letounů v roce
1958 a dalí a po skončení války ve Vietnamu.
V červnu 1972 byla větina USAF F-100F ji vyřazena a u ANG slouilo asi
100 F-100F.
I F-100F padal stejně jako F-100D. Okolo 25% vech postavených strojů bylo
zničeno v důsledku havárií.
F-100F (56-3725) byl modifikován pro testy v rámci programů X-15 a Dyna-Soar.
Brzdící padák měl nahrazen obracečem tahu.
Motor: 1x Pratt & Whitney J57-P-21/21A, 7 256 kg
Rozpětí: 11.81 m
Délka: 15.25 m
Výka: 4.95 m
Maximální rychlost: 1 222 km/hod / 0 m; 1 370 km/hod / 10 600 m
Počáteční stoupavost: 7 259 m/min
Dostup: 15 555 m
Normální dolet: 580 km
Maximální dolet: 2 080 km
Hmotnost prázdná: 9 850 kg; max.: 17 740 kg
Výzbroj: 2x kanón 20-mm Pontaic M-39, 6 podkřídelních závěsníků pro
celkem 2 270 kg bomb, raket, přídavných nádrí.
Super Sabre v cizích slubách
Super Sabre slouil u letectev čtyř zemí. Francie, Dánsko, Turecko a Taiwan.
Francie:
Dánsko: Turecko:
Armee de l'Air bylo prvním cizím letectvem, které Super Sabre dostalo. První
Armee de l'Air Super Sabre dorazil do Francie 1.května 1958. Byl to dvojmístný F-100F.
Celkem měla Francie 85 F-100D a 15 F-100F. Protoe v té době měla Francie jetě
plné členství v NATO (z vojenských struktur vystoupila v roce 1967) , byly tyto
letouny zařazeny do 4. Allied Tactical Air Force a byla umístěny v NSR.
Dlouho před Americkou válkou ve Vietnamu podnikly Francouzské Super Sabres
bojový let ze základen ve Francii na cíle Alírsku.
Poslední Francouzské Super Sabre byly vyřazeny v roce 1977-78 a byl nahrazeny
Jaguary.
Stíhače F-100D a F byly dodávány Denmark's Det Kongelige Danske Flyvevaben od
začátku července 1959. Celkem to bylo 48 F-100D a 10 F. Nahradily stíhací bombardéry
Republic F-84G Thunderjet. Plnily úkoly vzduné podpory a sekundárně i vzduné
obrany a námořního útoku.
F-100 drí neslavný rekord. Kadý třetí letoun byl ztracen v důsledku
havárie. Dánské F-100 byly několikrát uzemňovány a zase vraceny do sluby.
Definitivně vyřazeny byly začátkem 80.let a byly nahrazeny General Dynamics F-16As.
Mnohé bývalé dánské F-100 byly převedeny do Turecka.
Koncem 50.let dostaly Turk Hava Kuvvetleri (THK) 206 F-100D a F. Zúčastnily se v roce 1974 v kyperském konfliktu s Řeckem. Poslední turecký F-100D byl vyřazen v roce 1982.
Taiwan:
QF-100 terč
Chinese Nationalist Air Force on Taiwan měl ji typ F-100A. Bylo to jediné
letectvo kromě USAF, které tento typ pouívalo. První Super Sabre který byl odeslán
na Taiwan byl F-100F - v říjnu 1958. Byl následován 15 F-100A v roce 1959, a dalími
F-100A v roce 1960. V roce 1961 dostal Taiwan neozbrojen RF-100A. Celkem dostal Taiwan
118 F-100A a 4 RF-100A. Na Taiwanu slouila polovina vech vyrobených F-100A. Větina
F-100A byla nahrazena F-100D.
CNAF Super Sabres létaly na výzvědné lety nad ČLR. Podrobnosti o těchto
letech jsou stále utajovány.
Řada vyřazených F-100D byla modifikována na bezpilotní cíl, aby piloti Air
Force a obsluhy protiletadlových střel získaly zkuenosti s reálnými cíli. Tento
letoun byl přejmenován na QF-100.
Celkem bylo provedeno 209 konverzí na QF-100. Tyto stroje měly jasně
červenooranový nátěr. Poslední letoun byl konvertován v dubnu 1985.
QF-100 startoval pod dálkovým ovládáním. Do prostoru "boje" jej
dovedl palubní počítač a rovně manévrování terče bylo naprogramováno. V
případě, e se terč zachránil dolétl zpět na základnu, kde zase
"ručně" přistál.
První nepilotovaný let QF-100 se uskutečnil 19.listopadu 1981 - Tyndall AFB,
Florida. QF-100 byl pouit jako cíl v programu AMRAAM (Advanced Medium-Range
Air-to-Air Missile). První sestřel QF-100 raketou AMRAAM se povedl 17.září 1985.
Typická ivotnost terče byla okolo 10 letů.
ZEL
V polovině 50.let řeilo NATO ten problém, e sovětské jaderné zbraně
mohly vyřadit z provozu letitě a tím i letouny na nich. Jedním z řeení bylo
rozmístit letouny daleko od případného místa útoku a vybavit je schopností
startovat pomocí raket ze zvlátní rampy. Tento koncept byl znám jako Zero-Length
Launch, zkratka ZEL.
K startu slouil raketový motor připevněný vespod zadní části trupu.
Tento motor dával 4 vteřiny tah
59 000 kg a urychlil letoun na 480 km/hod. Po vyhoření se odhazoval. Prvních
pět startů bylo provedeno s maketou letounu. Poprvé 12.prosince 1957. První start se
skutečným F-100D (56-2904) se uskutečnil 26.března 1958. Zkuební pilot Al Blackburn
nastartoval motor, zapnul forsá a pak zapálil raketový motor.
Během 4 s dosáhl rychlosti 480 km/hod. Odhodil raketový motor a bezpečně
přistál. Druh let nebyl tak úspěný. Vyhořelý motor se nechtěl oddělit od
letounu a Blackburn se musel katapultovat. Ale zbytek z celkem 20 raketových startů
proběhl bez problémů.
Letoun na odpalovací rampě mohl nést standardní výzbroj včetně jaderné
pumy.
I kdy se systém ukázal jako ivotaschopný nikdy nebyl operačně nasazen.
Podobný osud stihl i sovětskou ZEL modifikaci MiG-19.
Nevyráběné verze
Historie sériových Super Sabre skončila odesláním posledního dvojmístného
F-100F. Existuje vak několik dalích variant Super Sabre, které ale nikdy nebyly
vyráběny.
Označení F-100G a F-100H nebyla nikdy pouita.
F-100J (J = pro Japonsko (snad)) bylo označení projektovaného, ale nikdy
nepostaveného záchytného stíhače pro kadé počasí. Verze byla nabídnutá
Japonsku, ale to nemělo zájem.
F-100K měla být verze dvojmístného F-100F s motorem J57-P-55 místo
J57-P-21A.
F-100L bylo označení pro jednomístný F-100D poháněný J57-P-55.
Označení F-100M nebylo nikdy pouito.
F-100N (N = pro NATO (snad)) byl F-100D se zjednoduenou elektronikou. Byla
nabídnuta letectvům členských zemí NATO, ale ta projevila malý zájem.
Označení F-100P,Q, a R nebyla nikdy pouita.
F-100S (S = pro Spey (snad)) byl návrh F-100F z roku 1964 poháněného motorem
Rolls-Royce RB.168-25R Spey. North American doufal, e udá 200 kusů F-100S ve Francii.
Ale marně.