Z archivu Martina Jurečky
F-101
TTD F-101A:
RF-101A fotoprůzkumná verze
V lednu 1953, požádala USAF McDonnell o vývoj neozbrojené fotoprůzkumné
verze F-101A jako náhradníka Republic RF-84F Thunderflash.
Pro přestavbu byly použity draky 16. a 17. F-101A (54-149 a 54-150). Příď
byla prodloužena a upravena tak, aby mohla být osazena čtyřmi kamerami pro
fotografování z malých výšek. A za kabinu do bývalého prostoru pro munici byly
zamontovány dvě kamery pro výškové snímky.
První YRF-101A poprvé letěl 30.června 1955.
35 sériových strojů dostalo označení RF-101A. Byl to první nadzvukový
fotoprůzkumný letoun USAF. První RF-101A dostala 17.Tactical Reconnaissance Squadron
363. Tactical Reconnaissance Wing v Shaw AFB v South Carolina 6.května 1957 jako náhradu
za podzvukový RF-84F. Další sériové stroje byly ve verzi RF-101C, které bylo
vyrobeno 166 kusů.
27.listopadu 1957 překonala čtveřice RF-101A několik transkontinentálních
rychlostních rekordů.
Od pobřeží k pobřeží východním směrem: 3:07:43 (1 258 km/h)
Od pobřeží k pobřeží západním směrem: 3:36:33 (1 090 km/h)
Los Angeles->New York->Los Angeles: 6:46:36 (1 161 km/h)
RF-101A/C 363. Tactical Reconnaissance Wing létaly nad Kubu během Kubánské
krize v říjnu 1962 a fotografovaly sovětské rakety. První let se uskutečnil
23.října 1962.
V roce 1959 bylo několik RF-101A předáno Taiwanu, kde sloužily až do roku
1970.
V červnu 1970 začalo vyřazování RF-101A z výzbroje USAF.
TTD RF-101A:
Motory: 2x Pratt & Whitney J57-P-13 , 6 800 kg
Rozpětí: 12.08 m
Délka: 21.13 m
Výška: 5.49 m
Maximální rychlost: 1628 km/h / 10 670 m
Počáteční stoupavost: 14 200 m/min
Dostup: 17 000 m
Bojový dostup: 15 700 m
Normální dolet: 1 770 km
Maximální dolet: 3 532 km
Prázdná hmotnost: 11 490 kg
Bojová hmotnost: 17 910 kg
Maximální vzletová: 22 680 kg
Palivo - vnitřní nádrže: 8517 l + tři podtrupové nádrže 11 924 l
Výzbroj: bez výzbroje
F-101B dvojmístný záchytný stíhač pro každé počasí
TTD F-101B:
Byl verzí F-101 vyrobenou v největším množství - 479 kusů.
Vývoj začal v roce 1952, ale byl pro příliš velké náklady ukončen. V
létě 1953 byla ale myšlenka záchytného stíhače obnovena. V té době jako dálkový
záchytný stíhač sloužil F-86D s relativně malým doletem. USAF opět od požadavku
na vývoj záchytného stíhače ustoupila, neboť očekávala příchod 2 machového
Convair F-102B (později přeznačeného na F-106A).
Během roku 1953 došlo ke zdržení programu F-102B a navíc SSSR v srpnu
téhož roku odpálil svou vodíkovou bombu. Proto USAF obnovila požadavek na dálkový
záchytný stíhač - mezityp mezi podzvukovým Northrop
F-89 Scorpion a dvoumachovým F-102B.
Northrop nabídl zdokonalenou verzi F-89 Scorpion, North American upravený F-100
Super Sabre a McDonnell upravený F-101 Voodoo. V červnu 1954 vyhlásilo USAF jako
vítěze firmu McDonnell.
McDonnell experimentoval jak s jednomístným tak s dvojmístným provedením a
zkoušelo motory General Electric J79, Pratt & Whitney J57 a J75 nebo Wright J67. V
listopadu se rozhodl pro dvojmístnou variantu a motory Wright J67. Byl to licenční
britský Bristol Olympus. Systém řízení palby byl Hughes MG-13 vylepšená verze
systému E-6 instalovaného v Northrop F-89D Scorpion.
První vzlet se očekával v polovině roku 1956 a zavedení do služby
v roce 1958. Původní označení bylo F-109, ale v srpnu 1955 bylo změněno na
F-101B.
Problémy s motory Wright J67 zpožďovaly celý program. Proto se jak McDonell
tak USAF rozhodly pro motory Pratt & Whitney J57-P-55 což byla výkonnější verze
motorů J57-P-13 jež poháněly jednomístná Voodoo.
F-101B od F/RF-101 zdědil střední a zadní část trupu, křidlo a ocasní
plochy. Do přídě byl zabudován systém řízení palby MG-13 s automatickým
vyhledáváním a sledováním cílů. Kokpit byl tandemový - vpředu pilot, vzadu
operátor radaru. Kapacita vnitřních palivových nádrží byla zmenšena, aby se
získal prostor pro elektroniku a výzbroj. Protože F-101B byl těžší než F-101A měl
větší pneumatiky. Výzbroj tvořilo šest poloaktivních radarem naváděných střel
Hughes GAR-1 nebo IČ GAR-2 Falcon. Střely byly neseny a vypouštěny ze závěsu v
trupové pumovnici. Letoun neměl palubní kanón.
První let dvojmístného Voodoo (NF-101B, sériové číslo 56-232) se
uskutečnil 27.března 1957. K 15.březnu 1959 skončilo testování letounu. Systém
řízení palby MG-13 se ukázal jako nedostatečný, ale jeho náhrada za systém MA-1
plánovaný pro F-106 nebyla provedena, protože by byla příliš nákladná. Byl pouze
vylepšen počítač systému.
5.ledna 1959 dostala první F-101B 60. Interceptor Squadron na Otis AFB v
Massachusetts.
Pozdější sériové F-101B byly vybaveny modifikovaným systémem řízení
palby a byly schopné nést dvě neřízené jaderné střely Douglas MB-1 Genie, které
nehradily dvě střely Falcon. V roce 1961 byly na tento standard upraveny i starší
F-101B – projekt Kitty Car. Systém řízení palby MG-13 byl schopen odpálit raketu,
otočit letoun únikovým manévrem a odpálit jadernou hlavici v určeném čase. V
letech 1963-1966 bylo mnoho F-101B vybaveno IČ senzorem (Project Bold Journey). Dalším
vylepšením byla ochrana draku letounu před elektromagnetickým impulsem a systém
řízení palby byl upraven tak, aby mohl řídit palbu na nízkoletící cíle.
Ze záchytného stíhače F-101B byl vyvinut cvičně bojový F-101F. Původně
byl označen TF-101B. 79 F-101F mělo dvojí řízení, ale neslo tu samu výzbroj jako
F-101B a byly plně bojeschopné. I tyto stroje byly vybaveny IČ senzory.
Poslední z 480 F-101B byl předán v březnu 1961.
V rámci programu Operation Queens Row bylo 56 F-101B v letech 1961-62 předáno
Kanadě. Kanada dostala i cvičné stroje F-101F (v Kanadě označen jako CF-101F).
F-101B zůstaly ve službě u USAF až do roku 1969, kdy začaly být
předávány ANG. Poslední operační jednotka F-101 byla deaktivována v dubnu 1971.
Poslední Voodoo které bylo vyřazeno ze služby bylo (F-101B-105-MC 58-300) 2. Fighter
Interceptor Training Squadron v Tyndall AFB na Floridě. Bylo vyřazeno 21.záři 1982.
U ANG sloužily F-101B od listopadu 1969 do roku 1981.
Motory: 2x Pratt & Whitney J57-P-55 , 7 665 kg
s forsáží
Rozpětí: 12.08 m
Délka: 20.54 m
Výška: 5.49 m
Maximální rychlost: 1 825 km/h / 10 670 m (1.72 M)
Počáteční stoupavost: 14 996 m/min.
Dostup: 17 800 m
Bojový dostup: 15 540 m
Normální dolet: 2 450 km
Maximální dolet: 3 106 km
Prázdná hmotnost: 13 140 kg
Bojová hmotnost: 18 530 kg
Maximální vzletová: 23 770 kg
Výzbroj: : 6x Falcon AAM v pumovnici (obvykle 3 GAR-1 (AIM-4) poloaktivní radarem
řízená a 3 GAR-2 (AIM-4B) IČ). Pozdější verze - 2x neřízená jaderná raketa
AIR-2A Genie na vnějších závěsnících
RF-101B
Poté co se 22 Kanadských CF-101B vrátilo do USA byly modifikovány na
dvoumístný průzkumný letoun. Výzbroj a systém řízení palby v přídi
F-101B byly nahrazeny sadou kamer. Většina vybavení kabiny operátora
lokátoru byla demontována.
Takto modifikovaný letoun byl přeznačen na RF-101B. Tyto práce probíhaly od září
1971 do ledna 1972. Sériová čísla byla 59-391, 397, 398, 402/404, 410, 424, 436, 411,
447, 448, 450,452, 457, 459, 463, 467, 477, a 481/483.
RF-101B byly předány do výzbroje Nevadské Air National Guard, kde sloužily
relativně krátce. Do roku 1975 kdy byly nahrazeny RF-4C Phantom.
F-101C
TTD F-101C:
F-101A nebyl dobře uzpůsoben pro údery na nízkých výškách protože drak letounu byl konstruován pouze pro přetížení do 6,33
g. F-101C byla pokročilá verze jednosedadlového F-101A, který má zpevněný
drak jenž dovoluje manévry s přetížením do 7,33 g. Z vnějšku
byl F-101C identický s F-101A a měl podobné vnitřní vybavení a výzbroj. F-101C byl
o 230 kg těžší než A, právě kvůli zesílení draku. F-101C měl i odlišnou
palivovou soustavu, která umožňovala prodloužit dobu použít forsáže z 6 na 15
minut. Verze C a A lze odlišit pouze podle sériového čísla a ani pilot nepozná zda
pilotuje verzi A nebo C.
F-101C poprvé vzlétl 21.srpna 1957 a poslední z 47 exemplářů byl předán v
červnu 1958. Začal sloužit u 27.Fighter Bomber Wing na Bergstrom AFB. Fighter-bomber
wings byly přejmenovány na tactical fighter wings 7.července 1958.
Obvykle býval jeden ze čtyř 20-mm kanónů vymontován a na jeho místě bylo
instalováno navigační zařízení TACAN.
V roce 1958 přeletěla F-101A/C Voodoo 27.TFW na Taiwan v důsledku zvýšeného
napětí mezi Taiwanem a Čínou.
Voodoo 81.TFW měly za úkol v případě války dopravit jadernou bombu nad cíle v
SSSR a východní Evropě. Bylo velice pravděpodobné, že by šlo o cestu bez návratu a
proto byli piloti velice pečlivě vycvičeni v umění přežít, pokud by se s letounem
nemohli vrátit zpět domů.
Systém řízení palby MA-7 použitý u F-101A/C byl primárně určen pro plnění
úkolů v souboji vzduch-vzduch. Časem byl upraven tak, že mohl být použit i pro
mapování terénu a využit tak i při boji vzduch-země. Byl rovněž instalován
systém pro bombardování z malých výšek MA-2 Low-Altitude Bombing System (LABS).
F-101 měly i navigační systém ASN-6 a autopilota MB-1. A řadu dalších přístrojů
pro řízení bombardování.
Sloužily až do let 1965-66, kdy byly nahrazeny typem McDonnell
F-4C Phantom. Po vyřazení ze služby u USAF byly F-101C přestavěny na
neozbrojenou průzkumnou verzi RF-101H, která sloužila u ANG. Tak bylo upraveno 31
F-101C (sériových čísel 54-1486/1488, 1491 a 1493, plus 56-1/4, 6,
10/12, 14, 16, 18-20, 22/23, 25/27, 29, 30, 32/36 a 39).
Poslední průzkumný Voodoo byl od ANG vyřazen v roce 1979.
Motory: 2x Pratt & Whitney J57-P-13 ,6 800 kg
Rozpětí: 12.08 m
Délka: 20.57 m
Výška: 5.49 m
Maximální rychlost: 1628 km/h / 10 670 m
Počáteční stoupavost: 13 716 m/min
Dostup: 16 790 m
Bojový dostup: 15 710 m
Normální dolet: 2 116 km
Maximální dolet: 3 420 km
Prázdná hmotnost: 11 920 kg
Bojová hmotnost: 17 910 kg
Maximální vzletová: 23 130 kg
Výzbroj: 4x kanón 20-mm Colt-Browning M38, 1x jaderná zbraň na podtrupovém
závěsníku (Mk 7, 1.5 t,
1 Mt TNT); nemohl nést konvenční bomby.
RF-101C
TTD RF-101C:
RF-101C byly jedinou verzí Voodoo které skutečně bojovaly. Byl to
nevyzbrojený fotoprůzkumný letoun vyvinutý z jednomístného F-101C. Spojoval v
sobě pevnější drak F-101C s kamerovým vybavením RF-101A. Navíc mohl v případě
potřeby nést jadernou zbraň. Jinak byl stejný jako RF-101A a lze je rozlišit jen
podle sériových čísel.
Celkem bylo vyrobeno 166 kusů RF-101C.
První RF-101C byly dodány 20. a 29. peruti 432. Tactical Reconnaissance Group v
Shaw AFB v North Carolina v září 1957. Poslední RF-101C dostala USAF 31.března 1959.
V Evropě se RF-101C poprvé objevily na jaře 1958, kdy jimi byl přezbrojen 66.
Tactical Reconnaissance Wing (32. a 38. TRS) v Laon AB ve Francii. Nahradil dosud
sloužící RF-84F. 66.TRW byl deaktivován 1.dubna 1970.
RF-101A/C 363. Tactical Reconnaissance Wing létaly nad Kubu během Kubánské
krize v říjnu 1962 a fotografovaly sovětské rakety. První let se uskutečnil
23.října 1962.
RF-101C se jako jediná verze F-101 zúčastnil války ve Vietnamu. Od podzimu
1961 podnikal z Jižního Vietnamu (Tan Son Nhut AFB u Saigonu) průzkumné lety nad
Jižním Vietnamem a Laosem. Tyto lety se prováděly do léta 1964. Nad Severní Vietnam
létaly RF-101C z Thajska - Udorn AFB. RF-101C provedly také průzkumný let při prvním
úderu F-100 na Severní Vietnam 8.února 1965.
RF-101C byly dostatečně výkonné na to, aby unikly severovietnamským
stíhačům MiG-17. Ale na MiG-21 již nestačily. Po sestřelu RF-101C MiGem-21 v září
1967 byl RF-101C nahrazen typem McDonnell RF-4C Phantom II. Voodoo pak létaly již jen
nad Laosem a Jižním Vietnamem, kde riziko střetu s nepřátelskými stíhači bylo
mnohem menší. Poslední RF-101C opustil Saigon 16.listopadu 1970.
V JV Asii bylo v boji zničeno 33 RF-101C - čtyřiadvacet AAA a pěchotními
zbraněmi, pět střelami země-vzduch, jeden MiGem-21, jeden při útoku partyzánů na
základnu Tan Son Nhut AFB u Saigonu, a dva z neznámých příčin. Šest bylo zničeno
ne v přímém boji. Během své služby bylo zničeno dalších více než 30 RF-101C -
většinou v důsledku chyby pilota.
Podle plánu měly být RF-101C od začátku roku 1965 nahrazovány typem
McDonnell RF-4C Phantom II a vyřazené stroje měly přejít do výzbroje ANG. Avšak
válka ve Vietnamu prodloužila dobu jejich služby o více než 4 roky.
Air National Guard dostala své první RF-101C až začátkem roku 1969. A
poslední 16.února 1971. U ANG sloužily RF-101C relativně krátce, poslední byl
vyřazen v roce 1975.
Motor: 2x Pratt & Whitney J57-P-13
Rozpětí: 12.08 m
Délka: 21.13 m
Výška: 5.49 m
Maximální rychlost: 1628 km/h / 10 670 m
Počáteční stoupavost: 13 870 m/min
Dostup: 16 855 m
Bojový dostup: 15 710 m
Normální dolet: 2 760 km
Maximální dolet: 3 452 km
Hmotnost prázdná: 11 855 kg; bojová: 17 910 kg; max.vzletová: 23 133 kg
Výzbroj: bez výzbroje
F-101D, F-101E
Tato označení byl
a vyhrazena pro projektovaná Voodoo poháněná motorem General Electric J79. Nikdy se neuskutečnilo.
F-101F konverzní cvičný
TTD F-101F:
Souběžně s výrobou záchytného stíhače F-101B byla vyvinuta cvičná a
konverzní verze F-101F. 79 F-101F bylo vybaveno dvojím řízením. Výzbroj zůstala
zachována a letoun byl plně bojeschopný. Přesto sloužil většinou pouze pro výcvik.
Většina F-101F měla IČ senzory a zdokonalený systém řízení palby. Z vnějšku je
F-101F shodný s F-101B. Sloužil i v Kanadě pod označením CF-101F.
Motor: 2x Pratt & Whitney J57-P-55 ,7 670 kg
Rozpětí: 12.08 m
Délka: 20.54 m
Výška: 5.49 m
Maximální rychlost: 1825 km/h / 10 670 m
Počáteční stoupavost: 14 996 m/min
Dostup: 17 800 m
Bojový dostup: 15 540 m
Normální dolet: 2 450 km
Maximální dolet: 3 106 km
Hmotnost prázdná: 13 140 kg; bojová: 18 530 kg; max.vzletová: 23 770 kg
Výzbroj: : 6x Falcon AAM v pumovnici (obvykle 3 GAR-1 (AIM-4) poloaktivní
radarem řízená a 3 GAR-2 (AIM-4B) IČ). Pozdější verze - 2x neřízená jaderná
raketa AIR-2A Genie na vnějších závěsnících
RF-101G
Po vyřazení z aktivní služby u USAF v roce 1965 bylo 11 F-101A (sériová čísla 54-1445, 4119, 1452, 1455, 1457, 1461, 1462, 1463, 1468, 1469, 19470, 1472, 1475, 1479, 1481, 1482, 1484 a 1485) modifikováno na nevyzbrojený fotoprůzkumný letoun pro ANG. Radar a výzbroj byly demontovány a do přídě byly instalovány kamery. Tento letoun byl přejmenován na RF-101G. Od RF-101A (konverze z F-101A) se liší kratší a širší přídí.
RF-101H
Po vyřazení z aktivní služby u USAF v roce 1965 bylo 31 F-101C (sériová
čísla 54-1486/1488, 1491, a 1493, 56-1/4, 6, 10/12/ 14, 16, 18-20, 22/23, 25/27, 29, 30,
32/36, 39) modifikováno na nevyzbrojený fotoprůzkumný letoun pro ANG. Radar a výzbroj
byly demontovány a do přídě byly instalovány kamery. Tento letoun byl přejmenován
na RF-101H. Od RF-101G (konverze z F-101A) se liší jen pevnějším drakem.
Poslední průzkumné Voodoo bylo vyřazeno z výzbroje ANG v roce 1979.