Poválečné americké vojenské letouny
Vought F6U Pirate
F6U Pirate byl prvním letounem firmy Chance Vought, který byl poháněn proudovým
motorem. Továrna získala zakázku od US Navy na postavení tří prototypů 29. prosince
1944. Z celkového počtu 65 objednaných strojů jich však bylo vyrobeno jen 30,
objednávka na zbývající byla zrušena.
F6U Pirate byl nehezký a neúspěšný dolnoplošník s rovnými křídly. Konstrukce
byla konvenční, s tuponosým trupem, malými nasávacími otvory v kořenech křídel a
malými přídavnými svislými křidélky na vodorovných ocasních plochách. Jeho
stavba byla inovována použitím sklolaminátu a balzového dřeva. F6U byl motoricky
poddimenzován, přesto byl modifikován, aby se mohl stát první operační stíhačkou
s přídavným spalováním. Jeho výkony byly nakonec označeny jako
"podkritické" a postavené letouny byly určeny k použití při jiných
vývojových úkolech a pro výcvik.
Modifikace letounu:
F6U-1 : Proudový motor Westinghouse J34-WE-22 umístěný do zadní části trupu;
F6U-1P : Jediný z produkce letounů F6U-1, v němž byly instalovány kamery pro
vyhodnocení jeho způsobilosti pro průzkumné úlohy.
Stručná charakteristika
F6U-1 |
Základní funkce |
Palubní stíhací letoun |
Pohon |
Jeden proudový motor Westinghouse J34-WE-30 |
Výkon |
4224 lb |
1916 kg |
Rozpětí |
32,8 ft |
10,00 m |
Délka |
37,66 ft |
11,48 m |
Výška |
12,9 ft |
3,93 m |
Plocha křídel |
203,4 sq ft |
18,90 sq m |
Hmotnost |
prázdná |
7320 lb |
3320 kg |
max. |
12 900 lb |
5851 kg |
Rychlost max. |
596 mph |
959 km/h |
Dostup |
46 260 ft |
14 100 m |
Dolet max. |
1170 mi |
1880 km |
Výzbroj |
4x 20mm kanón |
Posádka |
1 |
První vzlet |
2. října 1946 |
Datum výroby |
srpen 1949 |
Vyrobeno |
33 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved