Poválečné americké vojenské letouny
Vought F7U Cutlass
Letadlo F7U Cutlass se zdá být nezapomenutelné – dík svým nedostatkům. Říkali
mu “Gutless Cutlass” (Cutlass bez střev?), ale na svou dobu to byl letoun
s nevšedními inovacemi. Tříbodový podvozek a přetlaková kabina byla v tom
čase velmi pokroková řešení. Cutlass byl prvním vyráběným vojenským bezocasým
letadlem, byl prvním námořním letounem se šípovitým křídlem, prvním sériově
vyráběným letounem s motory s přídavným spalováním, prvním námořním
letounem s vysokotlakým hydraulickým systémem a typ
F7U-M byl prvním námořním stíhačem nesoucí radarem naváděné střely
vzduch-vzduch Sparrow I. Přes jeho vady ale mnoho letců nalezlo potěšení v jeho
pilotování.
Chance Vought F7U "Cutlass" byl výsledkem požadavku US Navy z roku 1945
na pokročilý proudový stíhač schopný létat rychlostí 600 mph (966 km/h) ve výšce
40 000 stop (12 192 m). V červnu 1946 vyhrál Chance Vought Aircraft kontrakt. Navy
představila vítězný projekt veřejnosti jako “experimentální, bezocasý stíhač
vytvořený pro operace z letadlových lodí a vybavený dvěma turboproudovými
motory".
Kromě výše zmíněného tříbodového podvozku, šípovitých křídel a
přetlakové kabiny, v níž byla i vystřelovací sedačka, patřila
k charakteristickým rysům letounu i výzbroj – čtyři 20mm kanóny (ty byly
montovány po dvou nad vstupní otvory motorů a jak se později ukázalo, motory měly
nebezpečnou tendenci vzplanout, jakmile pilot začal střílet). V roce 1946 ještě
měla většina letadel ocasní kolečko, rovná křídla a kabinu bez přetlaku. Značná
část nových technologií použitých při stavbě tohoto letounu vznikla díky úsilí
spojeneckých vědců během války, částečně k ní přispěl i německý
válečný výzkum.
Bohužel se ukázalo, že použité motory Westinghouse J34-WE-32 neposkytují takový
výkon, pro jaký bylo letadlo konstruováno. Urychleně začal být vyvíjen nový motor,
J46, který ale rovněž přinesl zklamání a když konečně přišly motory
s dostatečným výkonem, celý projekt už byl zastaralý a v roce 1955 byl
zrušen ve prospěch nového letadla F8U Crusader.
Celkem bylo vyrobeno přibližně 290 strojů.
Podrobnější historie letounu
Stručná
charakteristika |
Základní funkce |
Stíhací letoun |
Výrobce |
Vought |
Pohon |
Dva proudové motory Westinghouse J46-WE-8A |
Výkon |
2x 6140 lb |
2x 2785 kg |
Délka |
44 stop 3 palce |
13,49 m |
Výška |
14 stop 7 palců |
4,44 m |
Rozpětí |
38 stop 8 palců |
11,79 m |
Plocha křídel |
496,00 stop čtver. |
46,08 m čtver. |
Hmotnost |
prázdná |
18210 lb |
8258 kg |
vzletová |
31642 lb |
14350 kg |
Dolet |
660 mil |
1062 km |
Max. rychlost |
680 mph |
1095 km/h |
Stoupavost |
13000 stop/min |
3962,21 m/min |
Dostup |
40 000 stop |
12 191 m |
Posádka |
jeden |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved