NAVIGACE |
|
|
North American F-86 Sabre
F-86 Sabre byla první proudová stíhačka se šípovitým křídlem ve výzbroji amerického válečného letectva. Její piloti během války v Koreji dosahovali stabilně vítězství nad ruskými MiGy – v konečném poměru sestřelených 10 : 1.
Čtyři modely tohoto typu (F-86A, E, F a H) byly denními stíhačkami, modely F-86D, K a L byly stíhačkami použitelnými bez ohledu na denní dobu nebo povětrnostní podmínky. Úspěšné modely denních verzí, určené k ničení letadel protivníka ve vzduchu i na zemi, byly vybaveny výkonnějšími motory a mohutnou výzbrojí od bomb a raket až po kulomety a kanóny. Pohybovaly se rychlostí kolem 650 mil, jejich akční rádius byl 600 mil a dostup přes 45 000 stop. Tři další modely se odlišovaly černám radomem místo nasávacího otvoru na špici. F-86L byl navíc vybaven zařízením umožňujícím součinnost s pozemním poloautomatickým obranným systémem SAGE (Semi-Automatic-Ground-Environment).
Prototyp XF-86 poprvé vzlétl 1. října 1947 s pilotem Georgem Welchem. O pár měsíců později s ním tentýž pilot dosáhl rychlosti zvuku. Ač byl F-86 projektován jako subsonický letoun, nadzvukové rychlosti pro něj nebyly nedosažitelné.
V září 1948 F-86A dosáhl nového světového rekordu rychlostí 570 mph (917 km/hod). Roku 1952 překonal tento rekord F-86D dosažením rychlosti 698 mph (1123 km/hod), tentýž model pak o rok později dosáhl rychlosti 715 mph (1151 km/h).
Celkem bylo firmou North American v jejích závodech v Los Angeles a Columbusu (Ohio) vyrobeno přes 6000 letounů F-86.
Stručná charakteristika | |
Základní funkce | denní výškový stíhací letoun, stíhací letoun denní/noční (F-86D), stíhací bombardér (F-86H) |
Výrobce | North American |
Podvozek | tříbodový, příďového typu |
Posádka | jeden |
Šípovitost křídla | 35° |
North American F-86 Sabre |
||||
Model |
A |
D |
E |
F |
Pohon |
General Electric J-47 |
General Electric J-47 | General Electric J-47-13 | General Electric J-47-27 |
Výkon |
5200 lb (23,13 kN) |
7650 lb (34,03 kN) |
5200 lb (23,13 kN) |
5970 lb (26,56 kN) |
Rozpětí |
37 stop (11,3 m) |
37 st. 1 palec (11,3 m) |
37 stop (11,3 m) |
37 stop (11,3 m) |
Délka |
37 stop (11,4 m) |
40 st. 4 palce (12,3 m) |
37 stop (11,4 m) |
37 stop (11,4 m) |
Výška |
14 stop (4,5 m) |
15 stop (4,5 m) |
14 stop (4,5 m) |
14 stop (4,5 m) |
Vzlet. hmotnost |
13 791 lb (6256 kg) |
19 975 lb (9060 kg) |
14 000 lb (6350 kg) |
17 000 lb (7711 kg) |
Max. rychlost |
685 mph (1102 km/h) |
715 mil (1151 km/h) |
650 mph (1046 km/h) |
650 mph (1046 km/h) |
Dolet |
1200 mil (1931 km) |
800 mil (1287 km) |
1000 mil (1610 km) |
1000 mil (1610 km) |
Dostup |
49 000 stop (14,9 km) |
50 000 stop (15,2 km) |
45 000 stop (13,7 km) |
45 000 stop (13,7 km) |
Výzbroj |
6xkulomet .50 a 8 raket 5 palců nebo 2000 lb(907 kg) bomb |
24xraketa Mighty Mouse (2,75 palce) |
6x kulomet .50, 16x raketa HVAR (5 palců) nebo 2000 lb (907 kg) bomb |
6x kulomet .50, 16x raketa HVAR (5 plců) nebo 2000 lb (907 kg) bomb |
První vzlet |
20.5.1948 |
22.12.1949 |
23.9.1950 |
19.5.1952 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved