Americké vojenské letouny druhé světové války
Douglas A-20 Boston / Havoc
A-20 byl dvoumotorový lehký bombardér, který byl vyráběn ve velkých sériích až
do roku 1944. Byl to kompaktní a výkonný hornoplošník.Vznikl jako DB-7 na základě
požadavku amerického vojenského letectva v roce 1938, byl hodně upravován, dostal
silnější motory Twin Wasp a podvozek s příďovým kolem (poprvé u vojenského
letectva). Později si objednala 100 modifikovaných kusů DB-7 Francie. DB-7 byl mnohem
rychlejší než soudobé bombardéry a mohl navíc sloužit na malých, nezpevněných
letištích. Velká část byla prodána či dodána podle zákona o půjčce a pronájmu
do Británie a SSSR. Výkon letounu byl dostatečný na to, aby se konstruktéři pokusili
o jeho modifikaci do podoby nočního stíhače, který byl v USA označen jako P-70 a v
Británii pojmenován Havoc. V r. 1942 začala RAF operovat s mnohem silnějšími Bostony
III, s nimiž podnikala odvážné nálety nad Evropu. Americká výroba se již také
rozběhla a začala produkovat zdaleka nejvýznamnější letoun A-20G s těžkým
pumovým nákladem, hřbetním střelištěm a účinnou výzbrojí v přídi. Byly
vyráběn rovněž typy A-20J a K s průhlednou přídí, které byly často používány
k bombardování lodí. Protějškem verzí J a K u RAF byl Boston IV a V.
| Stručná charakteristika
A-20G |
| Základní funkce |
Dvoumístný těžký stíhací letoun, třímístný
bombardovací letoun nebo dvoumístné průzkumné letadlo. |
| Výrobce |
Douglas Aircraft Company |
| Pohon |
Dva 14 válcové hvězdicové motory Wright R-2600-23 |
| Výkon |
2x 1582 HP |
2x 1180 kW |
| Rozpětí |
62,2 stop |
18,96 m |
| Délka |
48 stop |
14,63 m |
| Výška |
17,6 stop |
5,36 m |
| Plocha křídel |
465 čtv. stop |
43,20 čtv. m |
| Hmotnost |
prázdná |
15 983 lb |
7 250 kg |
| max. |
27 200 lb |
12 338 kg |
| Rychlost |
max. |
341 mph |
548 km/h |
| cest. |
230 mph |
370 km/h |
| Poč. stoupavost |
1201-2000 stop/min |
366-610 m/min |
| Dostup |
25 590 stop |
7800 m |
| Dolet |
1087 mil |
1750 km |
| Výzbroj |
5x 7.62mm kulomet, 4x 20mm kanón, 2000 lb bomb v pumovnici,
2000 lb externí závěsy. |
| Posádka |
Tři |
| První let |
26. října 1938 |
| Datum výroby |
1941 |
| Cena jednoho stroje |
74 000 dolarů |
| Vyrobeno celkem |
7478 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved