NAVIGACE |
|
|
Čtyřmotorový letoun B-17 byl postaven jako těžce vyzbrojený střední bombardér dlouhého doletu. Stal se hlavní oporou USAF při ofenzívě do Evropy. Od verze B-17C byly letouny vybaveny spodní střeleckou vanou, pozměněnými bočními střelišti a pancéřovanými samosvornými palivovými nádržemi. Teprve od typu B-17E byly letouny vybaveny i zadními střelišti a mohly se tak bránit ve směru, odkud nejčastěji útočili němečtí stíhači. Typ E měl rovněž motoricky poháněné střelecké věže na horní i dolní straně trupu, zvětšenou kýlovku směrového kormidla, zvýšenou přesnost bombardování a lepší pasivní a aktivní ochranu posádky. Typ B-17F měl prodlouženou prosklenou příď, vrtule se stavitelnými listy a závěsy pod křídly. Na konci roku 1942 přišla definitivní verze B-17G s novým střelištěm pod přídí. Jenom těchto "létajících pevností" bylo vyrobeno 8680. Přestože střelecká ochrana byla proti nepřátelským stíhačům i nadále nedostatečná, letouny díky své robustní konstrukci dokázaly vydržet nesmírné množství zásahů a, jak se často stávalo, doletět zpět až na základnu.
Některé B-17 byly přestavěny na typ XB-40, křižníkové letouny s velkým množstvím kulometů, které měly provádět vzdušnou ochranu útočících svazů. 25 kusů mělo ve výzbroji rádiem řízené rakety BQ-7 Aphrodite se silně výbušnými hlavicemi - tato verze byla určena pro boj proti ponorkám. Část strojů B-17 F a G byla vybavena radarem H2X a pod označením F-9 byla používána jako průzkumná letadla. Verze XC-108 a CB-17 byly transportní verze.
Po válce se letouny přestavovaly na fotografické, pátrací-záchranné veze, na
vlečení terčů ap. V roce 1970 byla dokonce jedna civilní B-17 vybavena dokonce
turbovrtulovými motory Dart!
Stručná charakteristika B-17G | |||
Základní funkce | Těžký výškový bombardér | ||
Výrobce | Boeing Airplane Company | ||
Další výrobci | Vega Aircraft Corp., Douglas Aircraft Comp. | ||
Pohon | Čtyři devítiválcové hvězdicové motory Wright R-1820-97 Cyclone s turbodmydchadly poháněnými výfukovými plyny. | ||
Výkon | 4x 1200 HP | 4x 895 kW | |
Rozpětí | 103,7 ft | 31,62 m | |
Délka | 74,3 ft | 22,66 m | |
Výška | 19,1 ft | 5,82 m | |
Plocha křídel | 1420 čtv. ft | 131,92 čtv. m | |
Hmotnost | prázdná | 36 136 lb | 16 391 kg |
max. | 65 500 lb | 29 710 kg | |
Rychlost | max. | 287 mph | 462 km/h |
cest. | 182 mph | 293 km | |
Dostup | 35 600 ft | 10 850 m | |
Dolet | max. | 3160 mil | 5085 km |
s plným nákladem | 1094 mil | 1760 km | |
Výzbroj | 13x 12.7mm kulomet, až 5800 kg bomb | ||
Posádka | 12 | ||
První let | 28. července 1935 | ||
Datum výroby | 1943 | ||
Cena jednoho stroje | 238 329 dolarů | ||
Vyrobeno celkem | 12 731 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved