zpět americké letectvo druhé sv. války

Americké vojenské letouny druhé světové války

NAVIGACE


Grumman F4F Wildcat


Wildcat byl počátkem WWII nejvýznamnějším palubním stíhačem Spojených států. Původně měl být F4F dvojplošník, pokračovatel velmi úspěšné řady stíhaček F3F téže firmy, ale už na rýsovacích prknech se v roce 1936 začal rodit středoplošník. Trup F4F byl válcovitého tvaru, konce křídel a ocasních ploch byly hranaté, podvozek měl úzký rozchod kol. Sklápěcí křídla se objevila až od verze F5F-4. Japonská letadla Mitsubishi A6M ("Zero") jej svými vlastnostmi předčila, ale Wildcat byl dobře vyzbrojený a spolehlivý. Byl to přirozený palubní letoun, pro nějž bylo patrně snadnější přistání na lodi než na souši. Díky němu získala firma Grumman respekt ke svým nesmírně silným a robustním letadlům (F4F neměl žádné omezení rychlosti). Jeho výroba pokračovala až do konce války, kdy byl využíván na doprovodných letadlových lodích. Byl vyráběn rovněž firmou Eastern Aircraft jako typ FM. Firma Grumman vyvinula rovněž průzkumnou verzi F4F-7 a plovákovou verzi.
Stručná charakteristika
Základní funkce Palubní stíhací letoun
Výrobci Grumman Aircraft Engineering Corporation, Eastern Aircraft
Pohon Jeden motor Pratt&Whitney R-1830-86
Výkon 1180 HP 880 kW
Rozpětí 38 ft 11,58 m
Délka 28,74 ft 8,76 m
Výška 9,22 ft 2,81 m
Plocha křídel 260 sq ft 24,15 sq m
Hmotnost prázdná 5760 lb 2612 kg
max. 7952 lb 3607 kg
Max. rychlost 318 mph 512 km/h
Poč. stoupavost 1920 ft/min 585 m/min
Dostup 34 780 ft 10 600 m
Max. dolet 1274 mil 2050 km
Výzbroj 6x 12,7mm kulomet; 2x 113 kg bomb
Posádka Jeden
První let prototyp 2. září 1936
sériová verze únor 1940
Datum výroby 1940
Vyrobeno celkem 7815


Jirka Wagner

 


Copyright © All Rights Reserved