Americké vojenské letouny druhé světové války
Grumman F4F Wildcat
Wildcat byl počátkem WWII nejvýznamnějším palubním stíhačem Spojených států.
Původně měl být F4F dvojplošník, pokračovatel velmi úspěšné řady stíhaček
F3F téže firmy, ale už na rýsovacích prknech se v roce 1936 začal rodit
středoplošník. Trup F4F byl válcovitého tvaru, konce křídel a ocasních ploch byly
hranaté, podvozek měl úzký rozchod kol. Sklápěcí křídla se objevila až od verze
F5F-4. Japonská letadla Mitsubishi A6M ("Zero") jej svými vlastnostmi
předčila, ale Wildcat byl dobře vyzbrojený a spolehlivý. Byl to přirozený palubní
letoun, pro nějž bylo patrně snadnější přistání na lodi než na souši. Díky
němu získala firma Grumman respekt ke svým nesmírně silným a robustním letadlům
(F4F neměl žádné omezení rychlosti). Jeho výroba pokračovala až do konce války,
kdy byl využíván na doprovodných letadlových lodích. Byl vyráběn rovněž firmou
Eastern Aircraft jako typ FM. Firma Grumman vyvinula rovněž průzkumnou verzi F4F-7 a
plovákovou verzi.
Stručná charakteristika |
Základní funkce |
Palubní stíhací letoun |
Výrobci |
Grumman Aircraft Engineering Corporation, Eastern Aircraft |
Pohon |
Jeden motor Pratt&Whitney R-1830-86 |
Výkon |
1180 HP |
880 kW |
Rozpětí |
38 ft |
11,58 m |
Délka |
28,74 ft |
8,76 m |
Výška |
9,22 ft |
2,81 m |
Plocha křídel |
260 sq ft |
24,15 sq m |
Hmotnost |
prázdná |
5760 lb |
2612 kg |
max. |
7952 lb |
3607 kg |
Max. rychlost |
318 mph |
512 km/h |
Poč. stoupavost |
1920 ft/min |
585 m/min |
Dostup |
34 780 ft |
10 600 m |
Max. dolet |
1274 mil |
2050 km |
Výzbroj |
6x 12,7mm kulomet; 2x 113 kg bomb |
Posádka |
Jeden |
První let |
prototyp |
2. září 1936 |
sériová verze |
únor 1940 |
Datum výroby |
1940 |
Vyrobeno celkem |
7815 |
Jirka Wagner
Copyright © All Rights Reserved